חסן נסראללה. צילום: רשתות ערביות

חיסול נסראללה: הזדמנות בעבור לבנון – על ישראל לא להרפות

על צה"ל להמשיך ולפעול נגד המנהיגים והמערך הצבאי של חיזבאללה, אך גם נגד התשתיות האזרחיות של חיזבאללה • ניתן להעריך שהצער של חלק מן הפוליטיקאים על מותו של מהול בשמחה - מותו של נסראללה מהווה בעבורם הזדמנות

[object Object]

ההתנקשות בחסן נסראללה מסמלת שלב חדש במאבק הישראלי נגד חיזבאללה. ישראל הוכיחה כי "קורי העכביש" יכולים להיכרך סביב צווארו של האיש שהגה אותם. אך קורי העכביש צריכים להיכרך גם סביב צוואר הארגון שבנה. למעשה, ההתנקשות בנסראללה צריכה להיות נקודת ההתחלה. על ישראל להמשיך ולפעול נגד המנהיגים והמערך הצבאי של חיזבאללה, אך גם נגד התשתיות האזרחיות של חיזבאללה. זאת, משום שלמהלכים של ישראל נגד חיזבאללה, על המערך הצבאי והאזרחי שלו, תהיינה השפעות עמוקות על לבנון.

חסן נסראללה היה סמל, אגדה בחייו (ובמותו) בעבור קהל תומכיו, מוערך ומעורר אימה כאחד בזירה הלבנונית. לא בכדי הכריזה לבנון על שלושה ימי אבל, ושורה של מנהיגים פוליטיים, מכל העדות, ביכו את לכתו. אך ניתן להעריך שהצער של חלק מן הפוליטיקאים מהול בשמחה. מותו של נסראללה מהווה בעבורם הזדמנות.  

חיזבאללה, על הזרוע הצבאית שלו ועל התשתית האזרחית הרחבה שלו, היווה איום על כוחם של שאר הפוליטיקאים בלבנון. באמצעות הנשק, יכול היה חיזבאללה לכפות את רצונו ודעותיו על לבנון. באופן הזה, למשל, חוות שבעא הפכו לסמל לבנוני, שעה שלפני שחיזבאללה העלה אותן על המפה, הלבנונים כמעט ולא הכירו את האזור. זאת ועוד, הארגון היה מעורב בהתנקשויות פוליטיות ובהערמת קשיים על המערכת הפוליטית מתוך ניסיון למשוך את לבנון אל עבר ציר ההתנגדות.

זירת התקיפה בה חוסל נסראללה, צילום: אי.פי.איי

באמצעות שירותי הרווחה הענפים שלו, יכול היה חיזבאללה למנוע מיריביו מתוך העדה השיעית להרים את קולם. חיזבאללה עטף את העדה השיעית במגוון של שירותי רווחה הכוללים תעסוקה, בריאות, חינוך, מתן הלוואות, דאגה לתשתיות ועוד. פוליטיקאים שיעים אשר ניסו לקרא תיגר על כוחו של הארגון, מצאו את עצמם מול שוקת שבורה. הם לא היו יכולים להתמודד מול כוחו של הארגון. זאת ועוד, חיזבאללה דאג להסיר מן הדרך, מתנגדים שיעים אשר ניסו להתנגד לו.   

הפעילות הישראלית נגד חיזבאללה עשויה ליצור ואקום בתוך לבנון בכלל והעדה השיעית בפרט. החלשת הזרוע הצבאית של חיזבאללה תוביל לשבירת "מחסום הפחד" הפוליטי אל מול הארגון. לבנון, אשר עד עתה צייתה לגחמות של חיזבאללה, תוכל לבחור נשיא, להקים ממשלה מתפקדת (באופן יחסי), ולנטוש, ולו באופן חלקי, את ציר ההתנגדות. אך חשוב מכך, החלשת הזרוע האזרחית של חיזבאללה תהווה הזדמנות בעבור מתנגדיו מתוך העדה השיעית. שלטון היחיד של חיזבאללה בתוך העדה השיעית בלבנון החל להיסדק. אך כדי שיישבר לגמרי, ישראל חייבת להמשיך בלחץ הצבאי על הארגון, ולא להרפות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו