"אפילו ראש היחידה לחשיפת מרגלי מוסד היה איש מוסד": עיתון בטורקיה מתאר כמה עמוק חדרה ישראל לתוך איראן

מאמר שמתפרסם ב"הורייט" תחת הכותרת "רפובליקת המוסד של איראן" מביא את דברי הנשיא לשעבר אחמדינג'אד ב-2021: "הפקיד הבכיר ביותר היה בעצמו מרגל ישראלי" • "20 סוכנים של היחידה שעבדה תחתיו התבררו גם הם כסוכנים"

נשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד. סיפר על המבוכה כבר ב-2021 . צילום: אי.אף.פי

חיסול נסראללה עדיין מהדהד ברחבי האזור, תוך ציון המבוכה האיראנית, ודוגמה נאה לכך סיפק טור פרשנות בעיתון הטורקי "הורייט", תחת הכותרת "רפובליקת המוסד של איראן".

בטור מגולל הפובליציסט נדים שנר כיצד המוסד חדר באופן חסר תקדים לרפובליקה האסלאמית ומזכיר שני סיפורים מדהימים שמשקפים הפעילות הישראלית במדינה. "(הנשיא לשעבר מחמוד) אחמדינג'אד סיפר בשנת 2021 כי פקיד הממשלה הבכיר ביותר שתפקידו היה להתנגד לפעולות המודיעין של ישראל התגלה כסוכן שעבד עבור המוסד. "ישראל מארגנת פעולות מורכבות בתוך איראן", אמר הנשיא לשעבר. "הם יכולים בקלות להשיג מידע חשוב מאוד. היחידות האיראניות עדיין שותקות לגבי המצב הזה. לדבריו, "למוסד הייתה רשת סוכנים כה גדולה באיראן, הן ברחובות והן בתוך המדינה; הוא הגיע לכוח לרצוח כל מי שהוא רוצה".

 

ברשתות החברתיות שותף קטע מראיון לרשת CNN TÜRK, שבו טען אחמדינג'אד כי לצד ראש היחידה גם 20 מאנשיה התגלו כאנשי מוסד.  

שנה לאחר מכן, הודה יועצו הראשי של הנשיא לשעבר חסן רוחאני ושר המודיעין לשעבר, עלי יוניסי: "המוסד חדר ליחידות שונות של המדינה בעשר השנים האחרונות. כעת כל פקידי המדינה צריכים לחשוש לחייהם. כמי שעבד במשרד המודיעין, המצב הזה כואב לי".

אחד השקפים ממצגת ארכיון הגרעין, 2018, צילום: צילום מסך

שנר מעריך כי לנוכח היכולות שפיתח בתוך הרפובליקה, המוסד מסוגל לאיים אף על חייו של המנהיג הרוחני עלי חמינאי. תזכורת: לאחר חיסול נסראללה, הוברח חמינאי למקום מבטחים עם הגנה מוגברת. שנר משחזר את תפיסת ארכיון הגרעין האיראני בינואר 2018 ומצטט לדבריו את יוסי כהן, לשעבר ראש המוסד. "את המידע קיבלנו על קיומו של ארכיון הגרעין קיבלנו שנתיים לפני שהמבצע יצא לפועל. התחלנו לחפש אחריו. כאשר הוא נמצא, השגנו שרטוטים של המבנה והקמנו מבנה זהה באחת מהמדינות הידידותיות כדי לתרגל פשיטה וריקון כספות. במהלך הפשיטה, הסוכנים דיווחו לנו בזמן אמת מה הם רואים ומה הם הולכים להוציא, וכן שיגרו תמונות. הבנו ששמנו את ידינו על תוכנית הגרעין הצבאית של איראן".

לדברי שנר, לאחר שהמוסד למד על תוכנית הגרעין, עלה בידו לחסל שנתיים מאוחר יותר את מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין הבכיר של טהרן. מקלע שהופעל מרחוק על ידי בינה מלאכותית עשה את העבודה. לאחר ההתנקשות, טען שר המודיעין האיראני מחמוד עלאווי כי פחריזאדה, שהיה גם חבר במשמרות המהפכה, נרצח בידי חבר אחר במשמרות.

ארבע שנים אחרי, מזכיר הפובליציסט הטורקי, המוסד התנקש במנהיג חמאס אסימאעיל הנייה שעה שהלה שהה בבית אירוח של משמרות המהפכה, זמן קצר לאחר השתתפותו בטקס ההשבעה של נשיא איראן החדש, מסעוד פזשכיאן.

ואם לא די באלה, גורם ביטחוני בלבנון אמר לאחרונה לעיתון הצרפתי "לה פריזיאן" כי גורם איראני הוא שמסר לישראל את המידע על הביקור של נסראללה ביום שישי בדאחייה, ביקור שבמהלכו גם חוסל.

את המאמר מסיים שנר באזהרה לטורקיה עצמה וקורא לעקוב אחרי כל מי שנחשד כסוכן של "ישראל שמבצעת רצח עם" – או של איראן, שאינה אלא "צעצוע בידי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר