תחקיר: כך התערבות חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה הובילה לחשיפתו לעיני ישראל

ה"פייננשל טיימס" הבריטי מתאר בתחקיר כיצד שינתה ישראל את גישתה המודיעינית כלפי חיזבאללה לאחר מלחמת לבנון השנייה, והצליחה לחדור עמוק לשורות הארגון • לפי התחקיר, התערבות הארגון השיעי במלחמה לטובת אסד הובילה להשחתת אנשים ולהפיכתו לחדיר לעיני מודיעין הישראלי • "היכולת לנצל את המודיעין בעיתוי המתאים היא שמשנה את כללי המשחק"

תמונת נסראללה בביירות לאחר חיסולו. צילום: אי.אף.פי

במשך עשורים חיזבאללה היווה אתגר משמעותי למודיעין הישראלי. אולם בשנים האחרונות ישראל הצליחה לחדור עמוק לתוך שורות ארגון הטרור הלבנוני.

המפנה המשמעותי החל לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006, שבה נכשלה ישראל בניסיונותיה לחסל את מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. כישלון זה הוביל לחשיבה מחודשת בקהילת המודיעין הישראלית.

אל''מ במיל' מירי אייזין, קצינת מודיעין בכירה לשעבר, סיפרה ל"פייננשל טיימס" הבריטי: "היה צורך בשינוי תפיסה מהותי. במקום להתייחס לחיזבאללה כארגון טרור קלאסי, התחלנו לראות בו 'צבא טרור' - ישות מורכבת יותר שדורשת ניתוח מעמיק יותר".

השינוי התפיסתי לווה בהשקעה מאסיבית באיסוף מודיעין. יחידה 8200 ואגף המודיעין החלו לאסוף ולנתח כמויות עצומות של מידע על חיזבאללה. המטרה הייתה ליצור תמונת מודיעין מקיפה שכוללת לא רק את הזרוע הצבאית של הארגון, אלא גם את הפן הפוליטי שלו והקשרים שלו עם איראן וסוריה.

אחסוף וניתוח כמויות עצומות של מידע על חיזבאללה. בסיס 8200 בגלילות, צילום: קוקו

לפי "פייננשל טיימס", התערבותו של חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה ב-2012 סיפקה לישראל הזדמנות פז. רנדה סלים, מומחית ממכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, סיפרה: "ההתרחבות של חיזבאללה בסוריה החלישה את מנגנוני הבקרה הפנימיים שלו ופתחה פתח לחדירה משמעותית". עוד מוסיף התחקיר, כי המלחמה בסוריה הובילה להשחתת אנשי הארגון, כמו גם לקשרים עם כוחות סורים ורוסיים שהגדילו את חשיפת הארגון לעיני ישראל.

ישראל ניצלה את ההזדמנות הזו באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. לוויני ריגול, רחפנים מתוחכמים ויכולות סייבר אפשרו לישראל לאסוף מידע ממקורות מגוונים - החל מטלפונים ניידים ועד למצלמות אבטחה. יחידה מיוחדת פותחה כדי לנתח את כמויות המידע העצומות הללו באמצעות אלגוריתמים מתקדמים.

התוצאות של מאמץ זה ניכרו בשבועות האחרונים. ב-30 ביולי, ישראל חיסלה את פואד שוקר, מבכירי חיזבאללה. ביום שישי האחרון חיסלה ישראל את חסן נסראללה, מנהיג ארגון הטרור.

נסראללה ואסד, נשיא סוריה., צילום: צילום: רויטרס

גורם ביטחוני בכיר לשעבר סיכם: "ישראל צברה יכולות מודיעיניות משמעותיות לאורך השנים. היכולת לנצל אותן בעיתוי המתאים היא שמשנה את כללי המשחק".

למרות ההישגים המרשימים, המערכה מול חיזבאללה רחוקה מסיום. הארגון עדיין מהווה איום משמעותי, והמאבק המודיעיני ממשיך להתנהל מתחת לפני השטח. ברור, עם זאת, שהמודיעין הישראלי עשה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולותיו מול האתגר שמציב חיזבאללה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר