חדשות רעות לאיראן: התוכנית להשמיד את ישראל חטפה מכה קשה

ההחלטה של נסראללה להצטרף למלחמה נגד ישראל באוקטובר 2023 עלתה לו בחייו • כעת, איראן תצטרך "להמציא מחדש" את חיזבאללה, לשקם את תשתיות האמל"ח שלו ולאייש את שדרת הפיקוד והשליטה של הארגון • המשימה של ישראל היא למנוע זאת ממנה

חמינאי ונסראללה בטהרן. צילום: ללא

החיסולים השיטתיים של ישראל בצמרת חיזבאללה מהווים מכה מוחצת נגד הארגון, שמצוקתו הקשה ניכרת גם בעיני מייסדיו בטהרן.

חשוב לזכור את התפקידים המשמעותיים שממלא חיזבאללה בתפיסת הביטחון של איראן. חיזבאללה הוא מנוף הרתעתי ראשון במעלה מול ישראל וארה"ב, שחשיבותו עבור הביטחון הלאומי האיראני גברה לאור איומי ישראל, ובשנים קודמות גם מול ארה"ב, כאשר גם זו איימה לתקוף את תוכנית הגרעין האיראנית.

נוסף על כך, חיזבאללה משמש זרוע אסטרטגית בזירה האזורית, שממלא תפקיד חשוב בטיפוח יתר גורמי הטרור בציר ההתנגדות בכל האזור.

היבט פחות מוכר בייעוד חיזבאללה בעיני איראן הוא התפקיד הבכיר שהיה אמור למלא בתוכנית להשמדת ישראל. בספטמבר 2015, מנהיג איראן קצב לראשונה את זמנה של ישראל, והצהיר שהיא לא תשרוד עד 2040. בהתאם לכך אף נתלה בטהרן שעון העצר שמונה את הזמן להשמדת ישראל.

שעון הספירה לאחור ל"השמדת ישראל" בטהרן, צילום: ללא קרדיט

בפברואר 2018, הודה לראשונה בכיר איראני שטהרן מפתחת תוכנית ממשית להשמדת ישראל. בכנס בטהרן שנערך תחת הכותרת "שעון החול", ועסק בהשמדת ישראל, הצהיר חוסיין אמיר עבדאללהיאן, שאיראן מחויבת להצהרת חמינאי מ-2015, ושלאיראן "יש ללא ספק תוכנית כדי ליישם את חיסול ישראל עד סוף 25 השנים הבאות" - תוכנית שלדבריו אינו יכול למסור את פרטיה לתקשורת.

עבדאללהיאן שימש בהמשך כשר החוץ בממשלת ראיסי ונהרג עימו בתאונת המסוק במאי 2024.

בהתאם לעידוד ששאבה טהרן מחימוש חיזבאללה באמל"ח מדויק וטיפוח יתר מערך שלוחיה, הוסיף מפקד משמרות המהפכה סלאמי בספטמבר 2019 כי החזון להשמיד את ישראל הפך מחלום למטרה בת-מימוש.

במאי 2020, פרסם אתרו הרשמי של חמינאי איור תחת הכותרת "הפתרון הסופי", שמציג את מחבלי חיזבאללה, חמאס ומיליציות שיעיות עיראקיות חוגגים עם נשקיהם על כתפיהם במסגד אל-אקצא את שחרור ירושלים. ניתן לזהות, אפוא, באיור את תפקיד חיזבאללה בתוכנית האיראנית.

חמינאי ונתניהו. לחיזבאללה היה תפקיד בתוכנית האיראנית לחיסול ישראל, צילום: מארק ישראל סלם, רויטרס, אי.פי

יתרה מכך, נסראללה עצמו התבטא פעמים רבות אודות חלומו להתפלל במסגד אל־אקצא "המשוחרר", והוסיף כי הוא מאמין שיזכה בכך. זאת ועוד, בדצמבר 2023 הצהיר מפקד משמרות המהפכה סלאמי כי הזמן שנותר לחיסול ישראל הוא מועט, מכיוון שדי בשחזור מתקפת הטבח, הפעם מיו"ש, מדרום לבנון ומעזה כדי להשמידה. בכך נראה שהוא "השתעשע" בפומבי עם התוכנית האיראנית לחיסול ישראל.

בנאומו ב-6 באוגוסט רמז נסראללה על תוכניותיו לעתיד, כשהצהיר ש"בזמן הנוכחי מטרת המלחמה שמנהל חיזבאללה נגד ישראל איננה לחסל את ישראל, אלא למנוע ממנה לחסל את ההתנגדות הפלשתינית". אבל נסראללה התנהל ביהירות כשהצטרף למלחמה, וטעותו עלתה לו בחייו.

הצטרפותו למלחמה מסתברת כטעות הקשה והקטלנית שביצע בקריירה שלו, שהמיטה אסון על חיזבאללה והציבה אותו בנקודה הקשה ביותר שידע הארגון.

איראן תצטרך כעת "להמציא מחדש" את חיזבאללה, לשקם את תשתיות האמל"ח שלו ולהקים מחדש את שדרת הפיקוד והשליטה של הארגון. על ישראל להפעיל מאמץ מרבי כדי למנוע זאת ממנה.

הכותב הוא חוקר איראן, חיזבאללה ומיליציות שיעיות במכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר