בשליחות איראן: כמו לבנון, גם תימן של החות'ים נמצאת בדרכה אל חורבן

אחרי האביב הערבי הסיעה החות'ית קשרה את עצמה לאיראן ולחיזבאללה ולמטרותיהן • הם נלחמו בסעודים ובאמירויות והצטרפו גם למערכה נגד ישראל • צה"ל התחיל לטפל בהם, אך בסופו של דבר יצטרך להפנות את מאמציו לראש התמנון: משטר האייתולות

תומכי החות'ים בעצרת תמיכה בפלשתינים. צילום: אי.פי.איי

לכל מקום ברחבי המזרח התיכון שאליו הגיעו האיראנים הם הביאו עימם הרס וחורבן. כך בלבנון, לאחריה בעיראק ועתה הגיע גם תורה של תימן.

למעשה, מדובר במדינות כושלות שאת חולשתן ניצלה טהרן כדי להיאחז בהן תוך ניצול בני העדה השיעית החיים בהן כמעין גיס חמישי. את אלו היא הפכה לשלוחות  מקומיות שלה, הפועלות כדי לקדם את האינטרסים האיראנים באזורנו.

תומכי מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ אל-חות'י (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

האביב הערבי הביא לפני עשור לקריסתה של תימן ולפרוץ מלחמת אזרחים במדינה בין סיעות ועדות יריבות. אחת מהן הייתה הסיעה החות'ית, שמקורה בעדה השיעית הזידית - המהווה כשליש מאוכלוסיית תימן. החות'ים קשרו עצמם לאיראן ולחיזבאללה, שהתגייסו למענם וביקשו בעזרתם להעתיק לתימן את המודל של חיזבאללה מלבנון.

ממיליציה לצבא

בתוך שנים אחדות, הפכו החות'ים ממיליציה לצבא חמוש מצויד במיטב הנשק האיראני ובכלל זה טילים ארוכי טווח וכטב"מים. בתמורה לסיוע שקיבלו התגייסו החות'ים לסייע לאיראן במאבקה במדינות המפרץ, סעודיה והאמירויות. כך החלו לפני כעשור להמטיר בשליחותה של איראן מטחי טילים על מתקני נפט ותשתית ואף על הערים הראשיות של סעודיה ושל מדינת האמירויות.

השתלטות החות'ים על ספינה בריטית בים האדום, שבה נהרגו שני אנשי צוות (ארכיון), צילום: רויטרס

בתגובה, יצאו נגדן סעודיה והאמירויות בשנת 2015 למלחמה. אבל זו לא עלתה יפה בשל מגבלות הכוח של צבאות שתי המדינות וגם משום שוושינגטון העדיפה, כמו גם במקרה של חיזבאללה וחמאס, פתרונות דיפלומטיים על פני הכרעה צבאית של האויב.

מלחמת חרבות ברזל זימנה לחות'ים הזדמנות נוספת להוכיח לאיראנים את ערכם ואת חשיבותם ואולי גם לזכות מהם בתמיכה כספית ובנשק מתקדם. עזה לא מעניינת אותם, אבל על הזדמנות שכזו הם התקשו לוותר, מה גם שטעו לחשוב שישראל הרחוקה תתקשה להגיב.

החות'ים מיהרו לחסום את השיט במצרי באב אלמנדב, המהווים את הכניסה לים סוף וגרמו נזקים כבדים לכלכלה העולמית. בנוסף, החלו תוקפים אותנו בטילים ובכטב"מים.

אלא שידה הארוכה של ישראל הגיעה גם לתימן וגבתה מהחות'ים מחיר כבד. קשה להניח שדבר זה ירתיע אותם מהמשך ההרפתקנות שלהם וכמו במקרה של חיזבאללה, מתברר שחשוב להכות בשלוחים ולקטוע את זרועות התמנון האיראני, אבל בסופו של דבר נאלץ כנראה לטפל גם בראש – במשטר האייתולות בטהרן.

הכותב הוא מומחה למזה"ת ואפריקה וסגן הרקטור באוניברסיטת תל אביב

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר