הפיצוצים, החיפוש וחילוץ גופת נסראללה: תיעוד של 48 שעות ברובע הדאחייה

הפצצות חיל האוויר ביום שישי היוו את "יריית הפתיחה" ליומיים דרמטיים שעברו על בירת לבנון • התמונות והסרטונים מסוף השבוע חושפים את הדרמה בעולם הערבי ובצמרת חיזבאללה ואת הכאוס בקרב התושבים

לבנון, שבת בבוקר. לאחר חיסול נסראללה . צילום: רויטרס

48 שעות סוערות ומתוחות במיוחד עברו בדרום לבנון וברובע הדאחייה בביירות מאז שמטוסי חיל האוויר הטילו ביום שישי כ-80 טון של פצצות על המפקדה המרכזית של חיזבאללה וחיסלו את מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה. לצד הבהלה בקרב התושבים, מאות תיעודים מהשעות הדרמטיות מציגים את המתרחש ביומיים האחרונים מעבר לגבול הצפוני. 

יום שישי בערב | דיווחים על פיצוצים בדאחייה, דובר צה"ל: תקפנו את המפקדה המרכזית של חיזבאללה 

ביום שישי בסביבות השעה שש וחצי בערב, החלו להתקבל דיווחים על תקיפות ופיצוצים משמעותיים ברובע הדאחייה בדרום לבנון. זמן קצר לאחר מכן דובר צה"ל דניאל הגרי עלה לשיגור והודיע: צה״ל תקף לפני זמן קצר את המפקדה המרכזית של ארגון הטרור חיזבאללה, הממוקמת מתחת לבנייני מגורים בלב הדאחייה שבביירות. ברשתות הערביות שודרו תיעודים רבים של הפיצוצים על רקע השקיעה. 

רשתות ערביות

תיעוד תקיפות בביירות, יום שישי אחר הצהריים, צילום: אי.פי
תיעוד התקיפות ברובע הדאחייה בלבנון בהן חוסל נסראללה, צילום: UGC via REUTERS

שישי, 19:00 | יעד התקיפה: חסן נסראללה; תיעודים ראשונים מהזירה 

זמן קצר לאחר הפיצוצים התברר כי היעד הוא מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. תיעודים של מימדי ההרס החלו להתפרסם ברשתות הערביות לצד עדויות מהאזור. 

זירת התקיפה בדאחייה | רשתות ערביות

כתב הערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה סיפר למשל כי מדובר ב"תקיפה ישראלית חסרת תקדים. הרס גדול ומבנים שקרסו לקרקע" .סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה שהתקיפות התבצעו במתווה של חגורת אש מפאתי מחנה הפליטים הפלשתיני בורג' אל-בראג'נה ועד שכונת חריק בדאחייה. כמו כן, מקור בחיזבאללה אמר ל-AFP כי התקיפה שיטחה שישה בניינים. חלק מכוחות החילוץ החלו לנוע ברגל, עקב הקושי להגיע עם האמבולנסים לזירה. 

זירת התקיפה בדאחייה בה חוסל נסראללה, צילום: AFP
זירת התקיפה בדאחייה בביירות, צילום: איי.אף.פי

שישי, ערב | החיפושים בזירה נמשכים, בישראל גוברות ההערכות: נסראללה חוסל 

מספר שעות לאחר התקיפה גברו ההערכות בישראל לפיהן מזכ"ל חיזבאללה חוסל, אם ואכן שהה במפקדה שהופצצה. במקביל, התקבלו תיעודים נוספים מההרס הרב בזירה ומהחיפושים אחר נפגעים, בעוד ברשתות הערביות הופצו דיווחים סותרים לגבי גורלו של מנהיג ארגון הטרור. 

זירת התקיפה בדאחייה, צילום: אי.פי

תיעוד ההריסות לאחר תקיפת המפקדה המרכזית של חיזבאללה // רשתות ערביות | רשתות ערביות

שישי, 23:30 | דובר צה"ל קורא לתושבים בדאחייה להתפנות לקראת תקיפות צפויות באזור 

ביום שישי בסביבות השעה 23:30 דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי הוציא הודעה בה קרא לתושבי שלושה בניינים מסויימים ברובע הדאחייה להתפנות למרחק של לפחות 500 מטרים מהם, לקראת תקיפות צפויות במקום.

הריסות לאחר חיסול נסראללה בדאחייה, צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר מכן דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר בהצהרה מיוחדת: "בשעות הקרובות צה"ל יתקוף נכסים ויכולות אסטרטגיות של חיזבאללה מתחת לפני האדמה בשלושה בניינים ברובע הדאחייה בביירות". הוא ציין כי צה"ל יתקוף מערך "טילי חוף" מתקדמים שסופקו לארגון הטרור על ידי איראן והסותרו בתשתית תת-קרקעית מתחת לשישה בניינים אזרחיים שונים בלב הדאחייה. ה"ל הזהיר את איראן שלא להנחית מטוסים בנמל התעופה של ביירות, לאור זיהוי כוונתה לחמש את חיזבאללה באמצעי לחימה.  במקביל, נזקי התקיפה עדיין המשיכו להתבהר. 

לפנות בוקר, בין שישי לשבת | צה"ל תוקף בדאחייה ובדרום לבנון 

סמוך לשעה אחת לפנות בוקר דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב "תקפו עשרות משגרים שכוונו לעורף מדינת ישראל ומבנים בהם אוחסנו אמצעי לחימה במרחבים שונים בדרום לבנון". כמו כן תקפו באזור צור. במקביל לכך הופעלו אזעקות באזור צפת. 

תקיפות צה"ל בביירות, שעות לאחר חיסול נסראללה, צילום: AP
פיצוצים אדירים בדאחייה בעקבות תקיפות צה"ל, צילום: רויטרס

במקביל, כפי שדובר צה"ל הודיע, מטוסי קרב תקפו מחסנים של טילי חוף-הים של חיזבאללה, אשר הוטמנו בתשתית תת-קרקעית מתחת לבניינים אזרחיים שונים בלב הדאחייה. 

דיווחים ערביים: התחדשות התקיפות בביירות, הפסקת חשמל בדאחייה | רשתות ערביות

בסביבות השעה שלוש לפנות בוקר דובר צה''ל בערבית קרא נוספים בשכונות בביירות מהבניינים שלהם שנמצאים בסמוך לנכסים של חיזבאללה בדאחייה.הוא פנה אליהם: "למען ביטחונכם ובטיחותם יקיריכם, אתם נאלצים לפנות מיד את המבנים ולהתרחק מהם למרחק של לא פחות מ-500 מטר". סך הכל, על פי דובר צה"ל הושמדו טילי חוף סמוך לשישה בניינים. 

להבות מעל ביירות לאחר חיסול נסראללה, צילום: AP

שבת, בוקר | ההרס אחרי התקיפות בביירות, תושבים מתפנים מהאזור 

בבוקר שבת, החלו להתברר מימדי ההרס אחרי אחרי שצה"ל תקף תשתיות חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון. ברשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה דווח כי גם ספינות קרב השתתפו בתקיפות בדאחייה. 

לבנון, שבת בבוקר. לאחר חיסול נסראללה, צילום: רויטרס
רובע הדאחייה בביירות, צילום: AFP
תושבים עוזבים ברובע הדאחייה בלבנון, צילום: AFP

ברשתות הערביות פורסמו תיעודים של אזרחים נמלטים מביירות ומהמדינה בשל הפצצות צה"ל. 

לבנונים עוזבים את ביירות לאחר חיסול נסראללה, צילום: רויטרס

שבת, 10:55 | צה"ל מודיע על חיסול חסן נסראללה

ביום שבת בבוקר דובר צה"ל שם קץ לשמועות ולדיווחים ומודיע - מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה חוסל בתקיפה העוצמתית ברובע הדאחייה בביירות, על ידי מטוסי חיל האוויר. יחד איתו חוסל עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בחיזבאללה. השם למבצע החיסול - "סדר חדש"

שלט עם תמונתו של חסן נסראללה לאחר חיסולו, באיראן, צילום: AFP
אזרחים ליד בור שנוצר כתוצאה מתקיפה ברובע הדאחייה בביירות, צילום: איי.פי

שבת לאחר החיסול: אבל וחגיגות בעולם הערבי

חסן נסראללה היה אחד הדמויות המשפיעות והשנויות במחלוקת בעולם הערבי ב-30 השנים האחרונות. ההודעה על חיסולו גררה שלל תגובות מעורבות אצל הסונים והשיעים.  אבל רב תועד במעוזי חיזבאללה בלבנון, באיראן ובעיראק. חגיגות נרשמו אצל מתנגדי ארגון הטרור בלבנון, אצל המורדים הסורים וכן אצל מתנגדי משטר איראניים ברחבי העולם. 

מורדים סורים באידליב חוגגים את חיסולו של חסן נסראללה, צילום: AFP
נסראללה. החגיגות מתרחשות בבתים וברשתות החברתיות, צילום: .אי.פי

באחד המסגדים במרכז ביירות, כתב ה"ניו יורק טיימס" בביירות תיאור התכנסות גדולה של תומכי חיזבאללה שהתכנסו להתאבל על לכתו של נסראללה, עם ההודעה על מותו. "הוא הלך, סייד, שאהיד, הלך מאיתנו", התייפחה אחת הנשים שנכחו בקהל. ג'מילה עדית', בת 53, אמרה לעיתון האמריקני: "אנחנו נמשיך ללכת בדרכו. אפילו אם הוא מת, הוא ינצח". 

אבל בביירות על חיסולו של נסראללה, צילום: EPA

בתימן, פעיל ברשתות החברתיות המתנגד לחות'ים, צהל בעקבות חיסולו של נסראללה. בסרטון שהעלה לרשת, הוא הציג תיעוד ממנהרה, שבה כביכול נהרג מזכ"ל חיזבאללה. הפעיל התימני קילל את נסראללה וכינה אותו בין היתר "צפצפה", כלומר אדם שמתרברב ולא עושה הרבה.

הבור שנוצר בדאחייה לאחר חיסול נסראללה, צילום: AP
אותרה וחולצה הבוקר.
אזור התקיפה בה חוסל חסן נסראללה,
שני המקורות אמרו שעל גופתנו לא נמצאו פצעים ישירים ונראה שסיבת המוות הייתה טראומה מעוצמת הפיצוץ.

התקשורת הערבית פרסמה תיעוד של אחד הבורות שנוצרו כתוצאה מהתקיפה על נסראללה ומפקדי חיזבאללה ביום שישי, בלב הדאחייה בביירות. יש לציין כי גופתו של נסראללה כבר זוהתה והועברה משם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר