היום שאחרי נסראללה – כך יושפע המזרח התיכון: "פגיעה במעמד של איראן וביכולת שלה להרתיע"

חיסול מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה עשוי לייצר שינוי במאזן הכוחות במזרח התיכון • הפגיעה הדרמטית פוגעת בכבודה של איראן, ובטהרן תוהים האם הם הבאים בתור • "הוא היה האדם הראשון שיצרו איתו קשר", מסביר ד"ר דניאל סובלמן, מומחה ליחסים בין-לאומיים מהאוניברסיטה העברית • "זה עלול להוביל להאצת תוכנית הגרעין"

חמינאי ונסראללה בטהרן. צילום: ללא

ד"ר דניאל סובלמן, מומחה ליחסים בין-לאומיים מהאוניברסיטה העברית וחוקר באוניברסיטת הרווארד, מעריך כי חיסולו של חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, עשוי לשנות את מאזן הכוחות במזרח התיכון.

"מדובר באובדן של שחקן מרכזי מאוד, לא רק בלבנון אלא בכל המזרח התיכון", אמר ד"ר סובלמן וציין כי החיסול עלול להוביל לתגובה קיצונית מצד איראן ולשינוי מאזן הכוחות באזור. זה עלול לדחוף אותה לפרוץ קדימה בתוכנית הגרעין שלה".

זירת התקיפה שכוונה לנסראללה בדאחייה, צילום: אי.אף.פי

"העם האיראני באמת באבל", הוסיף סובלמן והתייחס למשמעות לחיסול נסראללה, שכיהן בתפקידו 32 שנה, ולגודל המכה שהונחתה על ציר הרשע. "הוא היה אדם חד פעמי, מבריק ומאוד כריזמטי", האמר. "תחת הנהגתו, חיזבאללה התפתח ממיליציה מקומית לכוח אזורי משמעותי. הוא הפך את חיזבאללה לשחקן הכי חזק בלבנון והכי משמעותי באזור".

"כרגע לא ידוע מה ההשפעה על ארגון חיזבאללה", אמר סובלמן. "הארגון היה היהלום שבכתר. הפגיעה בארגון ובמי שעומד בראשו היוותה פגיעה קודם כל ביוקרה של איראן".

באיראן העריכו את נסראללה: "האדם הראשון שהיו יוצרים איתו קשר"

הקשר בין נסראללה וחיזבאללה לאיראן היה ייחודי. המשטר באיראן לא התייחס אליו בפטרונות, אלא ממש העריך אותו. "הוא הפך להיות גם אוטוריטה בשביל האיראנים שמאוד העריכו אותו ואת הניסיון שלו", הוא הסביר.

כריזמטי וחד פעמי. צופים בנאום של נסראללה בביירות, צילום: אי.פי.איי

סובלמן מציין כי פעמים רבות היה נסראללה "האדם הראשון שהיו יוצרים איתו קשר" באיראן, כולל להתייעצויות ישירות עם המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי.

סובלמן התייחס גם לאופן שבו לדעתו איראן תגיב לחיסול הדרמטי שמהווה פגיעה משמעותית בכבודה. "אני מניח שאיראן תפעל מתוך שיקול דעת אסטרטגי", אמר. "השאלה שלהם היא מי מותח קו אדום לישראל, והאם בפעם הבאה היא זאת שתותקף על ידי ישראל ומכאן השאלה על אופן התגובה".

"זו פגיעה במעמד של איראן וביכולת שלה להרתיע במזרח התיכון", מסכם סובלמן הוא מעריך כי תחושת הפגיעות שנוצרה בעקבות חיסול נסראללה עלולה לדחוף את איראן לצעדים קיצוניים, כולל האצת תוכנית הגרעין שלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר