אבל בציר האיראני - חגיגות אצל מתנגדיו: העולם הערבי מגיב לחיסול נסראללה

בעוד המורדים בסוריה פרצו בחגיגות ספונטניות, מגישת החדשות בערוץ המזוהה עם חיזבאללה פרצה בבכי • חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חושף את השבר הגדול בעולם הערבי

סורים חוגגים את חיסול נסראללה באזורים בשליטת המורדים באדליב. צילום: איי.אף.פי

החגיגות בעולם הסוני והדמעות של תומכי חיזבאללה: בעולם הערבי הגיבו מאז יום שישי לחיסול של חסן נסראללה, אחד מהדמויות המוכרות במזרח התיכון ומנהיג ארגון הטרור המסוכן ביותר.

המגישה בערוץ "אל-מיאדין" לא הצליחה לעצור את הדמעות כשאמרה כי "האדון חסן נסראללה הפך לשהיד". בערב שישי, הבעלים של ערוץ "אל-מיאדין" טען בפוסט ברשת כי נסראללה בריא ושלם, אך בשבת נאלץ למחוק. גם השדרנית של ערוץ "אל־מנאר", השייך לארגון הטרור, הקריאה בקול חנוק את ההודעה של חיזבאללה. בטקסט הבטיחה הנהגת הארגון, שנותרה בחיים, כי הם "ימשיכו בג'יהאד, בתמיכה בעזה ובהגנה על לבנון".

מגישת רשת החדשות "אל מיאדין" מתייפחת על חיסולו של נסראללה // ללא קרדיט

מנגד, בהודעתו הראשונה של האייתוללה עלי חמינאי, מנהיג איראן, הוא נמנע מלציין את שמו של נסראללה. חמינאי טען כי "לבנון תגרום לישראל להתחרט", והצהיר כי איראן ושלוחותיה ימשיכו לתמוך בחיזבאללה.

במהלך הלילה, העלה העיתונאי הסורי, מוחמד פייסל, את סיכום החגיגה שלו באידליב עם האופוזיציה למשטר אסד. מדובר במורדים שחיזבאללה טבח באנשיהם בשנים האחרונות, שחיים כיום במובלעת בצפון סוריה. הם חילקו מתוקים, ירו זיקוקים לשמיים, והריעו עם "אללה הוא אכבר". חלק מהמורדים איימו שבשאר אסד הוא "הבא בתור".

ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי שאביו נרצח על ידי חיזבאללה, הגיב לתקיפה בביירות וגינה את ישראל: "חיסול חסן נסראללה הכניס את לבנון ואת האזור לשלב של אלימות חדשה. זה מעשה פחדני. שילמנו ביוקר עבור אלה שאהבנו, כשההתנקשות הפכה לאלטרנטיבה לפוליטיקה. תנחומיי לקרוביו של נסראללה. היו לנו המון מחלוקות אבל לבנון היתה האוהל של כולם. בשלב הקשה הזה, האחדות והסולידריות שלנו הן הבסיס. מה שנדרש כעת מכולם הוא להתעלות מעל המחלוקות כדי להביא את ארצנו לחוף מבטחים".

עיתונאית לבנונית ציינה כי בעלי בריתו הפוליטיים של נסראללה בלבנון, סולימאן פרנג'ייה וג'ובראן באסיל, לא יידעו מה לעשות עכשיו, כאשר האנשים שפעלו לטובתם נפגעים בזה אחר זה. חוקרת לבנונית נוצרית ציינה כי הלבנונים הנוצרים לא צפויים לפעול נגד חיזבאללה, מכיוון שהוא עדיין מהווה את המיליציה החזקה ביותר באזור.

תומכי חיזבאללה מתאבלים על נסראללה ביירות, צילום: איי.פי

באחד המסגדים במרכז ביירות, כתב ה"ניו יורק טיימס" בביירות תיאור התכנסות גדולה של תומכי חיזבאללה שהתכנסו להתאבל על לכתו של נסראללה, עם ההודעה על מותו. "הוא הלך, סייד, שאהיד, הלך מאיתנו", התייפחה אחת הנשים שנכחו בקהל. ג'מילה עדית', בת 53, אמרה לעיתון האמריקני: "אנחנו נמשיך ללכת בדרכו. אפילו אם הוא מת, הוא ינצח". 

אפילו בתימן, פעיל ברשתות החברתיות המתנגד לחות'ים, צהל בעקבות חיסולו של נסראללה. בסרטון שהעלה לרשת, הוא הציג תיעוד ממנהרה, שבה כביכול נהרג מזכ"ל חיזבאללה. הפעיל התימני קילל את נסראללה וכינה אותו בין היתר "צפצפה", כלומר אדם שמתרברב ולא עושה הרבה.

בארגוני הטרור הפלשתיניים גינו כמובן את החיסול של בן בריתם הוותיק. בחמאס פרסמו הודעת אבל על "מות הקדושים של האדון חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, שהתעלה לשהיד עם אחיו המפקדים, במערכה של מבול אל-אקצא ועל דרך ירושלים, שתמך בעמנו הפלשתינית בהתנגדות שלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר