מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. צילום: אי.פי.איי

העכביש על הקורים: מי אתה חסן נסראללה?

בעוד גורלו של מנהיג חיזבאללה לא ידוע, רב המחבלים הצליח להפוך את הארגון משחקן משנה קטן באזור למעצמה של טרור • פרופיל על אחד היריבים המסוכנים והמוכשרים שהיו למדינת ישראל

אם מתקפה על הדאחייה בביירות הצליחה – הרי שחיזבאללה איבד את מנהיגו הבולט ביותר מיום הקמתו. חסן נסראללה (64) התמנה לתפקיד המזכיר הכללי של ארגון הטרור בפברואר 1992, ומאז הוביל אותו במלחמות ובפיגועי טרור שהוציא לפועל. 

נסראללה נולד באוגוסט 1960 למשפחה שיעית בדרום לבנון, שעברה בשלב מסוים לביירות. משפחתו היתה מזוהה עם תנועת אמל השיעית. בשנת 1982 ישראל החלה במלחמת לבנון הראשונה כדי להבטיח את ביטחון הגליל עקב פעילות ארגוני הטרור הפלשתיניים של אש"ף. באיראן ניצלו את ההזדמנות ושלחו למדינה יועצים מטעם משמרות המהפכה, הארגון הצבאי שהיה נאמן למנהיג המדינה, רוחאללה חומייני. היועצים האלו הקימו את התשתית לחיזבאללה. 

זירת התקיפה על מפקדת חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות %2F%2F רויטרס

נסראללה הוא הבן התשיעי במשפחה מתוך עשרה ילדים. אביו היה ירקן. בזמן היותו נער, פרצה מלחמת האזרחים בלבנון והוא נאלץ לעבור מביירות חזרה לבאזוריה שבאזור צור, היכן שנולד. נסראללה הצטרף רשמית לתנועת אמל ושימש אפילו בתור נציג מקומי שלה. בהדרכת האימאם של המסגד המקומי, נסראללה המשיך בלימודי הדת ואף נסע לנג'ף בעיראק, אחד המרכזים השיעים החשובים. ב-1979 הוא נאלץ לחזור ללבנון, אבל התקדם בשורות אמל כחבר בלשכה הפוליטית. 

ב-1982, איראן היתה מעוניינת בתנועה שיעית נאמנה יותר לאינטרסים שלה והקימה את חיזבאללה. על רקע המלחמה, נסראללה שימש במספר תפקידים בארגון, לרבות האחראי על אזור ביירות, בכיר במנגנון המבצע ולבסוף חבר במועצת השורא. ב-1989 עזב ללימודי דת בעיר קום באיראן. 

נסראללה יצא מהבונקר לבקר את אימו הגוססת, צילום: ללא

אחרי חיסולו של עבאס מוסווי, מזכ"ל חיזבאללה, נסראללה נבחר לרשת אותו בתפקיד. מאז הוא שרד כמה ניסיונות חיסול בשנות ה-90 ובשנות ה-2000. בתקופת כהונתו חוזק הקשר עם ארגון הטרור חמאס, דרך מאות מחבלים שישראל גירשה ללבנון. כמו כן, הוא ניכס לחיזבאללה את האחריות לנסיגה הישראלית מדרום לבנון במאי 2000. 

זכור במיוחד הוא נאום "קורי העכביש" שנשא נסראללה בחגיגות הניצחון בלבנון אחרי הנסיגה. הוא טען אז כי ישראל נראית חזקה מבחוץ, אך בעצם קלה להכנעה כמו קורי עכביש, שכן החברה הישראלית לא תצליח לעמוד מול מתקפות הטרור ועייפה ממלחמות. 

נסראללה נחשב במהלך השנים לגורם מחושב, אבל כזה שגם שגה בהערכה שלו לגבי תגובותיה של ישראל לא פעם. בשנת 2006, חוליית חיזבאללה קיבלה אישור לחטוף חיילים בגבול לבנון. בפיגוע החטיפה נהרגו חמישה חיילים ושלושה נפצעו קשה. גופותיהם של אלדד רגב ואהוד גולדווסר זכרם לברכה נחטפו. בעקבות כך, ישראל יצאה למלחמת לבנון השנייה.

המבנה הארגוני של חיזבאללה, צילום: באדיבות מכון המחקר עלמא

בשני העשורים האחרונים גבול הצפון נהנה משקט יחסי עד לשנים האחרונות, שבהן נשחקה ההרתעה. עם זאת, בזמן זה גם חיזבאללה שיפר את יכולותיו הצבאיות. לטענת נסראללה, הארגון כולל כמאה אלף לוחמים, אך הערכות אחרות מדברות על כמה עשרות אלפים בלבד. נוסף על כך, נסראללה הוביל בזמן כהונתו גם את פרויקט דיוק הטילים, את צבירת מאגרי הטילים לטווח הארוך ואת הקמת הבונקרים והמנהרות. 

בשנת 2011 פרצה מלחמת האזרחים בסוריה. נסראללה החליט להתערב ולסייע למשטר אסד יחד עם איראן. בחזית הזאת נהרגו אלפים ממחבליו, אבל בסופו של דבר, ארגון הטרור דאג להישרדותו של בן הברית בציר האיראני, וצבר ניסיון צבאי רב. בשנים הבאות, יועצים צבאיים של הארגון גם סייעו לחות'ים בתימן במלחמה מול הקואליציה הסעודית. בתקופה זאת, התחזק הקשר בין בכירי הציר האיראני – נסראללה ומפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. 

את המימון לארגון נסראללה קיבל מאיראן, אבל לא רק. לאורך השנים חיזבאללה החל לתפעל רשת מסועפת של הברחות סמים מסביב לעולם, שכללו בעיקר את כדורי הקפטגון, סם מרדים שהפך לנפוץ מאוד במזרח התיכון. 

תומכי חיזבאללה בהלווייתו של איברהים עקיל, צילום: AP

במתקפת 7 באוקטובר של חמאס נגד ישראל, נסראללה החליט שלא לפשוט במקביל מהצפון, ולהסתפק ב"חזית תמיכה" שנפתחה יום לאחר מכן. 

ב-11 החודשים האחרונים שוגרו מאות רבות של רקטות, כטב"מים וטילים לעבר יישובי הצפון. בנאומיו, נסראללה התגאה בכך שעשרות אלפי ישראלים עזבו את בתיהם טען כי לא יעצור את האש עד לסיום המלחמה בעזה. ביום שישי התבצע ניסיון חיסול נוסף של נסראללה, שככל הנראה שהה בדאחייה בביירות עם בכירים נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...