שונא את הסונים ושונא את היהודים: נסראללה - האיש הרע של המזרח התיכון

בשנות ה-60 לחייו, מזכ"ל חיזבאללה מגדיר את עצמו כמי שיודע לקרוא את ישראל ככף ידו • במשך שנים תושבי ישראל ואנשי קהילת המודיעין נחשפו לכישורים הרטוריים שלו, ליכולת שלו להעביר מסרים מאי שם בבונקר

נסראללה (ארכיון). צילום: רשתות ערביות

רבות נכתב על חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה. מאז שנת 1992 הוא  נחשב לדמות במרכזית במערכת הפוליטית והצבאית של לבנון ובקרב הקבוצות השיעיות במזרח התיכון. במשך עשרות שנים הוא מסתתר בבונקר בלבנון ונחשב ליעד שכל מדינה מערבית הייתה שמחה לחסל, בראשם מדינת ישראל.

מסתתר בבונקר בלבנון ונחשב ליעד שכל מדינה מערבית הייתה שמחה לחסל. נסראללה, צילום: רשתות ערביות

חוקרים, היסטוריונים ואנשי מודיעין - כולם תמימי דעים. האישיות של חסן נסראללה, הכריזמה, היכולת האסטרטגית והמנהיגות החזקה, השפיעה רבות על התפתחות הארגון ועל יחסיו עם ישראל. ורבים מהם חושבים שנסראללה שיצא למערכה מול ישראל לא מתכוון להיות הראשון שיעצור אותה.

במשך שנים תושבי ישראל ואנשי קהילת המודיעין נחשפו לכישורים הרטוריים שלו, ליכולת שלו להעביר מסרים מאי שם בבונקר ובעיקר לאידיאולוגיה שלו. בנאומיו מקדם נסראללה את המסרים שלו ודואג לחזק את הדימוי של חיזבאללה כמגן של העם הלבנוני.

נסראללה מדגיש את ההתנגדות לישראל כמרכזי לנרטיב של חיזבאללה, ומצדיק בכך את קיום הארגון. גם בעיני העם הלבנוני, בעיקר השיעים, שחלקם הפכו בימים אלו לפליטים, חושבים שנסראללה הוא מנהיג חזק. לאורך השנים נסראללה הצליח לשמור על תדמית של מנהיג חזק בעיני הציבור הלבנוני.

אייל זיסר חוקר במשך שנים את ההיסטוריה המודרנית של סוריה ולבנון כולל משטר, מדינה וחברה בסוריה ולבנון של ימינו אלה. הוא עוסק בהיסטוריה פוליטית של מערכות ממשל, שלטון, ממשק ממשל ויחסי ביטחון. זיסר מספר על נסראללה כאדם עם ניסיון רב של 32 שנים שעומד בראש ארגון חיזבאללה. "נסראללה בשנות ה-60 לחייו מגדיר את עצמו כמי שיודע לקרוא את ישראל ככף ידו. שהוא מבין את החברה הישראלית .32 שנים הוא מנהיג ארגון וזה נתן לו פרספקטיבה, היכרות, ניסיון והוא חווה בעבר הרבה".

נסראללה, מספר זיסר, הוא מדור של פעילי הארגון מאז הקמתו, אלו שמנהיגים את חיזבאללה. גם אלו שחוסלו באחרונה, כולם היו ילדי אותם שנים עם אותה חוויה מעצבת של מלחמת האזרחים בלבנון ושל מלחמת לבנון הראשונה ושל המהפכה באיראן. חלקם למדו בבתי ספר שיעים בעירק.  

"ובמידה מסוימת הוא נשאר לבד, כולם סביבו חוסלו. אבל גם לאנשים שיש להם ותק, ניסיון ובגרות לפעמים השתן עולה לראש ויהירות ויהב עולה לראש. נסראללה נפל שבי בתדמית הפסיכולוגית שהוא הצליח לשווק לנו, כמי שאדם כל יכול, שמישהו שישראל מורתעת ממנו. והוא עשה טעות נוראית בראייתו, גם אם הוא לא יודה בזה, כשהוא הצטרף למלחמה של החמאס באוקטובר 2023, הוא עשה טעות נוראית ועכשיו הוא שבוי באמרה שהוא לא יפסיק את הלחימה עד שהמלחמה בעזה לא תפסק. הוא כבול במשוואות. הוא התחיל באש קטנה בצפון והוא נקלע למלחמת התשה. הוא ימשיך ולא יוותר, כי אין לו מה להפסיד, לשיטתו. הימים האחרונים היא לא תקופה טובה לו, אבל הוא ימשיך בשלו. לנסראללה יש שני אלוהים. יש את אלללה ויש את חמינאי המנהיג של איראן, חכם ההלכה שנסראללה כאיש דתי מחויב למלא אחר הלכותיו".

נסראללה, צילום: רשתות ערביות

דר' מרדכי קיידר הוא דוקטור למזרחנות, הוגה "תוכנית האמירויות הפלשתיניות", כפתרון לסכסוך הפלשתיני–ישראלי מספר על נסראללה הילד שלמד במדרשות של עיראק ושם ספג לימודי דת מה שהוביל אותו לאיש שהוא היום. "מבחינת נסראללה היהדות היא איום על האסלאם. ישראל היא מדינת היהודית. על פי התפיסה האיסלאמית גם הסונית וגם היהדות דינם מוות. הוא שונא את הסונים ושונא את היהודים. נסראללה תוקף ישראל כי היא טרף קל יותר ממדינות ערביות סוניות. אנחנו מדינה דמוקרטית ובעיניו אנחנו מדינה רכה. אנחנו מדינה שלא תעשה לו מה שמדינות אחרות סוניות יעשו לו. מדינה שמאמינה במידתיות, אנחנו דמוקרטיה".

לדברי קיידר, מבחינת נסראלל,ה לבנון יכולה "ללכת לעזאזל". כל עוד לבנון לא תחת שליטתו היא לא מעניינת אותו. "נסראללה סיבך את לבנון גם במלחמה בסוריה. כיום הוא לא יכול לעצור, הוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד, הוא ימשיך עד שישראל תקרא להפסקת אש. הנשק לא יגמר לו ואם הוא יתחיל להיות קצר בנשק הוא יעשה את זה בטפטופים, כל יום קצת ירי, מה שאומר שתושבי הצפון לא יחזרו לבתיהם".

קיידר טוען שלנסראללה לא משנה איזה טיל הוא שולח לישראל ולאן. "נסראללה יבחר את הסגנים בהקדם וימשיך להתנהל כרגיל. לא משנה לו אם טיל שהוא שולח לישראל פוגע במטרה אזרחית או במטרה צבאית".

תקיפות צה"ל בלבנון, צילום: רויטרס

קבלן הביצוע של איראן

פרופ' מאיר ליטבק היסטוריון ישראלי של המזרח התיכון  והאיסלם טוען כי נסראללה הושפע מהפוליזציה של הדת. "נסראללה לא נחשב למדן גדול אבל הוא איש מאוד הדוק ומאוד דתי. אומרים עליו שהוא מתייעץ בקוראן. הוא מאוד מוכשר, מאוד פוליטיקאי והוא זה שבנה את התשתיות של חיזבאללה".

"חיזבאללה הייתה תוצאה של התארגנות של כל מיני קבוצות. זה לא ארגון של איש אחד, אלא  זה ארגון של עשרות אלפי אנשים. החיזבאללה זו שלוחה של האירנים, הם קבלן הביצוע של איראן, זה הארגון הכי מקורב לאיראן והם הכי חביבים על האיראנים. כיום הוא מחזיק הרבה מאוד טילים מתוך מגמה להרתיע את ישראל מלתקוף את איראן".  אומר ליטבק.

"נסראללה הגיע לארגון בשנות ה90 ובלט מאוד, הוא נחשב לאדם מוכשר, מאוד מבריק  והוא השתלט על הארגון. בהתחלה הוא לא רוצה להיות המנהיג כי הוא היה צעיר מאוד והעדיף שאחרים יתמנו לעמוד בראש, אבל רק אחרי שישראל חיסלה את מי שעמד בראש חיזבאללה באותה תקופה, הוא זה שהתמנה לתפקיד ומאז הוא שם. הוא היה מאוד מקורב לחמינאי שהיה אז היה נשיא איראן. הוא רואה בחמינאי המנהיג הרוחני שלו".

"צריך להבין שנסראללה זכה לתהילה גדולה כשישראל נסוגה מלבנון. זו הייתה הפעם הראשונה שישראל נסוגה משטח ללא תמורה. מה שנתן לו יוקרה אדירה בעולם הערבי. היו מי שכינו את זה הניצחון האלוהי. אבל נסראללה נחשב לאיש רציונלי. הוא תמיד התפאר שהוא האיש שמגן על לבנון. והוא מאוד נזהר לא לגרור את לבנון למלחמה טוטאלית כוללת. אמנם רואים עכשיו עשרות אלפי אזרחים פליטים שבורחים ממקומות מסוימים בלבנון, אבל לא הגענו לחורבן הגדול, לא שלהם ולא שלנו, לא הגענו  מלחמה כוללת. ואני חושב שנסראללה לא רוצה להגיע", אומר ליטבק.

"בישראל מבינים שהארגון ספג מכה קשה בחיסולים האחרונים, אבל ברור שנסראללה ימנה במקומם אנשים אחרים, כבר בימים הקרובים. מה שברור שנסראללה לא יהיה הראשון שיפסיק את המלחמה וגם אם יחתמו על הסכם הפסקת אש, כמה שניות לפני תחילת ההסכם הוא זה שירה מטח אחרון לעבר ישראל כדי להגיד שהוא זה שיש לו את המילה האחרונה".

נסראללה נואם, צילום: ללא קרדיט

נסראללה מביט בגאווה לעבר החברה הישראלית המתייסרת

שמעון שפירא מחבר הספר חזבאללה בין איראן ללבנון, ספר המתחקה אחר שורשי צמיחתה של חיזבאללה בלבנון ועומד על זיקותיה ומקורותיה באיראן וקשריה עם סוריה טוען כי התרחבות השורות והתבססותה של חיזבאללה בריכוזים השיעים העיקריים חייבו הקמת מערכת ארגונית , שתנהיג, תכוון ותפעיל את התנועה.

"חיזבאללה היתה מעורבת בשורה של מעשי אלימות , שליוו את הקמתה ואת התגבשותה , בהם נפגעו קשה יעדים של המערב ושל ישראל במזרח התיכון ובאירופה. חסן נסראללה מביט בגאווה לעבר החברה הישראלית המתייסרת בכאב כל אימת שהיא קוברת את אחד מבניה. לתפיסתה של חיזבאללה פעורה תהום עמוקה בין שתי החברות, זו הרואה במוות במהלך ג'יהאד את תכלית הקיום ומבטיחה לכל חלל מחלליה את מנעמי גן עדן לבין זו המקדשת את החיים, סולדת מהמוות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר