עדות מלבנון: "מתפללים להפסקת אש, המתווכים מאכזבים"

לבנונית שעדה להפצצות הישראליות, בשיחה עם "ישראל היום": "מקווים שחמאס יבקש מחיזבאללה להפסיק לתמוך" • מדינה במנוסה: מאות אלפים ברחו, רבבות חצו את הגבול לסוריה • חוקרת לבנונית: "הם כבר לא 'מגן העם', הם נכשלו"

אין לאן לחזור. לבנון השבוע . צילום: רויטרס

החרדה בארץ הארזים: עדות נדירה מלבנון משרטטת את פני הכאוס במדינה, שהחל השבוע עם תחילת מבצע "חיצי הצפון".

"אנחנו מתפללים להפסקת אש", מספרת לבנונית ממחוז כסרוואן ל"ישראל היום". "כל המתווכים האמריקנים והצרפתים שפועלים כרגע להפסקת אש - מאכזבים". האזרחית, שדיברה בעילום שם מחשש לביטחונה, מוסיפה כי תושבים בלבנון מייחלים שארגון הטרור חמאס ברצועת עזה יבקש להפסיק את חזית התמיכה של חיזבאללה, שנפתחה ב־8 באוקטובר אשתקד. 

תושבת לבנון: "מתפללים להפסקת אש. כל המתווכים, האמריקנים והצרפתים - מאכזבים"

לדבריה, "אף אחד לא מקבל את הפליטים (מדרום לבנון) פרט לתושבי העיר טריפולי, הרבה פליטים ברחו לסוריה. באזורים הנוצריים השכירות של דירות התייקרה מאוד. באזור שלנו אין כמעט דירות להשכרה. סירבתי ליותר מעשר בקשות לשכור דירה אצלנו, אסור להשכיר למי שלא מכירים. שמעתי שבאחת העיירות פתחו בית ספר שמקבל עקורים".

נמלטו מסוריה - וחזרו

בעיית המפונים אכן הולכת ומחמירה בלבנון. הערוץ הסעודי "אל־חדת'" דיווח על 23 אלף איש שעזבו לסוריה, ביניהם יותר מ־12 אלף לבנונים ועשרת אלפים פליטים סורים - שחזרו למעשה למקום שממנו נמלטו. בעיתונות הלבנונית דווח כי "יש כנופיות שמתכוונות לנצל את הטרגדיה של העקורים על ידי יצירת קשר איתם וניסיון לגנוב מהם או לחטוף אותם".

נתוני המלחמה בזווית הלבנונית, צילום: .

שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, אמר במהלך אירוע בניו יורק כי "לפי ההערכה, חצי מיליון איש עזבו את בתיהם בלבנון (מתחילת המלחמה, ש"ק). השר גם הביע אכזבה מהצהרתו האחרונה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שתמך בישראל, אך ציין שהוא עדיין מקווה שהמאמצים האמריקניים להפסקת אש יצליחו.

"חיזבאללה נכשל"

על רקע זה, בשיחה עם "ישראל היום" מסבירה החוקרת הלבנונית ג'ומנה גברה, כי "הנזק לחיזבאללה נחלק לנזק מורלי ולנזק פיזי". החוקרת, שמתגוררת באירופה בימים אלה, מעריכה כי "הנזק המורלי לארגון בלבנון גבוה מאוד. חיזבאללה מכר וקידם את עצמו בתור 'ארגון התנגדות' שמסוגל באמצעות הנשק שלו להגן על לבנון. ישראל הוכיחה שהמשוואה הזאת לא נכונה - הנשק של חיזבאללה לא הצליח להגן לא על עצמו ולא על לבנון, לא על אדמתה ולא על האזרחים שלה. הוא גם לא הצליח לתפוס שטח מישראל. כל התואר של 'מגן לבנון' קרס - וכך גם ההצדקה שלו להחזיק בנשק".

 המצב בכפרים השיעיים שונה ומעיד על בייס התמיכה של ארגון הטרור. אחת המפונות השבוע הצהירה בתקשורת הלבנונית: "הנזק החומרי לא חשוב, מה שחשוב זה הניצחון

בנוגע לממדי הנזק הפיזי שנגרם לחיזבאללה, ג'ומנה מציינת כי "עדיין מוקדם מדי להעריך את היקף הנזק. אין הערכות אמיתיות מתוך לבנון, מכיוון שדבר כזה ייחשב כבגידה. אין מקום לחופש ביטוי או חופש מחשבה. הלבנונים מוגבלים באופן קיצוני בדברים שהם אומרים על חיזבאללה. זה מזכיר איך אנשים חיו בעבר בברית המועצות, או בימינו בצפון קוריאה, סין ורוסיה".

"הכבוד שלו זה הכבוד שלנו". שיעים בהלווית מחבל בלבנון,

"תשעה שאהידים בכפר"

עם זאת, המצב בכפרים השיעיים תומכי חיזבאללה שונה ומעיד על בייס התמיכה של ארגון הטרור. אחת המפונות השבוע הצהירה בתקשורת הלבנונית: "הנזק החומרי לא חשוב, מה שחשוב זה הניצחון. הצעירים שלנו הלכו, והילדים שלנו הלכו, והכל יילך, אבל השבח לאללה – מי שינצח הוא האדון חסן נסראללה. יש לנו תשעה שאהידים בכפר שלנו שנהרס, אבל זה לא חשוב".

כתב לבנוני המזוהה עם חיזבאללה טען בהקשר זה כי "אנשים לא יודעים שגדלנו עם נסראללה ונלחמנו איתו את המלחמות שלנו. העצב שלו הוא העצב שלנו. השמחה שלו היא השמחה שלנו. הכבוד שלו הוא הכבוד שלנו. האדון (נסראללה, ש"ק) חי חיים לא שגרתיים, ואנחנו יכולים לחיות כמו שאנחנו רוצים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר