שביתה, הפגנות ואיומים: אסון המכרה הקטלני מסעיר את איראן

חבר פרלמנט בטהרן איים על עובדי מכרה הפחם בפיטורים אם ימחו נגד ליקויי הביטחון שנחשפ ובאסון שהביא למותם של 52 בני אדם • עובדי מכרה נוסף הודיעו על שביתה ותיעדו את המחאה

כורה פחם במכרה בו התרחש האסון באיראן. צילום: רויטרס

אסון מכרה הפחם בטבאס שבמזרח איראן גבה את חייהם של 51 בני אדם, רובם הגדול כורים שעבדו במכרה. כעת הרשויות במדינה חושפות את גודל המחדל שהביא לאסון, דבר שגורר מחאה אזרחית נדירה ברפובליקה האסלאמית.

עובדים במכרה הפחם בתזרה במחוז סמנאן, הממוקם מזרחית לבירה טהרן, הפסיקו את עבודתם במכרה והכריזו על שביתה. הכורים טענו כי השביתה נובעת מהיעדר תנאי בטיחות ניאותים במכרה ומחשש לאסון נוסף שיתרחש. הכורים העלו סרטון של הפסקת העבודה לרשתות החברתיות ודרשו לקיים שיחה עם מנהלי חברת הכרייה. בשנה שעברו נהרגו במקום שישה עובדים בשל מפולת שהתרחשה בעומק המכרה. 



בתוך כך דיון התקיים בוועדת העבודה של הפרלמנט האיראני על האירוע במהלכו איים אחד מחברי הפרלמנט על הכורים שניצלו מהאסון לבל ימחו על מחדלי הבטיחות שנתגלו. "אני אומר שמחאה של הכורים שם, תהיה שוות ערך לפיטוריהם", אמר חבר הפרלמנט נג'יב חוסייני.

 זהרה סעדי, יו"ר ועדת תעשייה ומכרות של הפרלמנט האיראני, חשפה את המחדל של החברה ואמרה: "מערכת ההתרעה המרכזית של המכרה הייתה פגומה או שלא הייתה מותקנת כלל וכתוצאה מכך, אנשי כוחות חילוץ ואפילו אחראי הבטיחות במכרה איבדו את חייהם".

חברת הפרלמנט העלתה במהלך הדיון את האיסור על מחאה ושביתה במדינה ואמרה: "עובדי המכרות הקטנים עובדים בעבודה קשה מאוד ולא מורשים לבקר את מצבם אפילו קצת, המצב הזה חייב להשתנות במטרה לאפשר מרחב לביקורת בריאה".

51 כורי פחם נהרגו שגז דלף במכרה הנמצא במחוז דרום חורסאן שבמזרח המדינה, כך דיווה סוכנות הידיעות המקומית "תסנים". על פי הדיווח לפחות 17 כורים נוספים חולצו והועברו לקבלת טיפול רפואי.

69 כורים שהו בתוך הפיר בו התרחש האסון וגורמי רפואה במדינה העריכו כי לפחות 24 כורים נוספים עדיין נעדרים. האסון התרחש כשדליפת גז מתאן גרמה לפיצוץ בשני פירים בהם התקיימה עבודת כרייה. החברה המפעילה את המכרה, חברה מקומית בשם "מדנג'ו", ספגה בעבר ביקורת על תנאי בטיחות לקויים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר