כטב"מים ותגבורות מחבלים: המיליציות השיעיות בעיראק נערכות לסייע לחיזבאללה

בארגונים הפרו-איראניים במדינה הוחלט בסדרה של מפגשים להסלים את פעולות הטרור נגד ישראל וארה"ב • הסיבות: חיסול של בכיר בארגונים וההסלמה המלחמה בלבנון • מאחורי הקלעים של המהלך האיראני החדש

מחבלי המיליציות השיעיות בעיראק . צילום: אי.פי

המיליציות השיעיות בעיראק שוב הודיעו הלילה (שלישי) על שיגור כטב"מ לעבר ישראל. בימים האחרונים, הארגונים הפרו-איראנים הולכים ומסלימים את ניסיונות התקיפה שלהם. רק בתחילת השבוע, צה"ל אישר כי "מספר מטרות אוויריות" יורטו בהצלחה, כשעשו את דרכן לישראל משטח עיראק. כלי תקשורת המזוהים עם הארגונים דיווחו אז על "נחיל של כטב"מים", שכלל כנראה כמה כלי טיס בלבד.

ללא

ועדיין, ההסלמה של המיליציות קיבלה כבר מעין הכשר דתי. עלי סיסתאני, הנחשב לסמכות הדתית השיעית העליונה בעיראק, פרסם הצהרה מיוחדת השבוע. לדבריו, יש "לעשות כל מאמץ אפשרי" כדי להפסיק את ההסלמה האחרונה במלחמה של ישראל בלבנון. יתר על כן, הוא קרא למאמינים לעשות כל מאמץ "לתרום להקלת סבלם". במילים אחרות, כפי שחיזבאללה התגייס לטובת חמאס, המיליציות בעיראק יתגייסו כעת לטובת חיזבאללה בלבנון.

ואכן, ביום ראשון האחרון התקיימה פגישה, שכללה בכירים ונציגים של מיליציות שיעיות בעיראק. במפגש, שעסק במצב בלבנון, הוחלט כי הארגונים השיעים יעניקו לחיזבאללה תמיכה צבאית מבחינת חימוש וכוח אדם. הכוונה היא לסיוע בהברחות אמצעי הלחימה ושליחת תגבורת של מחבלים. כל זאת, תוך המשך הפעולות הצבאיות משטחי עיראק וסוריה, והסלמה כנגד כל גורם שמסייע לישראל.

חיידר אל-לאמי, חבר הלשכה המדינית של הארגון נוג'בה, אמר לתקשורת הערבית כי "קיימת מוכנות מלאה שלנו לפעולות צבאיות ללא מגבלות או בקרה או קווים אדומים". הוא הוסיף כי אם ישראל "תעשה מעשה שטות ותפתח במלחמה נרחבת על לבנון, אז אנחנו עורכים לחלוטין. ההתנגדות האסלאמית לא תוותר על נקמת דם ההרוגים. ארה"ב וישראל ייענשו. יש לנו אופציות כואבות ואחת הדרכים שאנחנו היא לאחד את הזירות". מאז אמר את הדברים, ישראל פתחה במתקפה נרחבת על לבנון ביום שני, שבמהלכה הותקפו מאות מטרות.

מבנה שהותקף בכפר בדרום לבנון, צילום: אי.אף.פי

במקביל, גורם במיליציות השיעיות מסר לעיתון הפרו-קטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי אותה פגישה כללה נציגים של כמה ארגונים פרו-איראניים: תנועת נוג'בה, גדודי חיזבאללה בעיראק, אימאם עלי, גדודי אדון השהידים ואחרים. לפי הגורם, ההחלטה המרכזית היתה "להיכנס לקרב לצד חיזבאללה בלבנון" במצב של תמרון קרקעי.

עוד התגלה כי המיליציות השיעיות סיכמו "להרחיב את היקף העימות", כך שיכלול מדינות שתומכות בישראל. מדובר, כאמור, בעיקר בארה"ב ובכוחותיה הפרוסים בבסיסים שונים במזרח התיכון. עם זאת, ייתכן שהמיליציות יתקפו מדינות נוספות שיבחרו, במטרה להפעיל לחץ נוסף על ישראל.

על פי העיתון "אל-אחבאר", המיליציות השיעיות בעיראק הצהירו על הנכונות שלהם לשלוח "מאה אלף לוחמים" כדי להילחם לצד חיזבאללה. אחד מבכירי גדודי חיזבאללה בעיראק מסר לעיתון כי היקף המטרות בישראל הורחב, בין היתר, בתגובה לחיסולו של בכיר ארגונו אבו חיידר בדמשק ביום שישי.

אותו חיסול חשף את מה שידוע זמן מה: קו הגבול בין עיראק לסוריה נמחק, למעשה, ומחבלים מעיראק מגיעים לסוריה כמעט ללא הפרעה. במרחב זה פועלים, לפי מקורות זרים, גם החות'ים מתימן. התקיפה בוצעה באזור נמל התעופה של דמשק, ששימש לפחות בעבר להברחות אמצעי לחימה.

אותו בכיר ציין כי לציר הפרו-איראני יש כיום חמ"ל משותף לעיראק ולתימן שבמסגרתו החות'ים והמיליציות השיעיות שיתפו פעולה. הוא הדגיש באופן מפורש כי הם מתכוונים לפעול נגד מטרות של ארה"ב וישראל במזרח התיכון. נציין בהקשר זה כי לאחרונה נחשף ב"ניו יורק טיימס" כי החות'ים פתחו כבר לשכה בבגדד. לשלוחה אף מונה נציג בשם אבו אידריס א-שרפי. הוא נחשב לגורם משפיע בחות'ים ובעבר פיקח על התעשיות הצבאיות של המיליציה.

בשבוע שעבר התקיים ביקור של מפקד כוח קודס האיראני, איסמאעיל קאאני, בבגדד. קאאני נפגש כבר אז עם המיליציות השיעיות וקיים איתם דיונים על רק פיצוצי מכשירי הקשר של חיזבאללה בלבנון. ההערכה היא שבפגישה זאת נבחנו תרחישים שונים ודרכי פעולה. הלכה למעשה, נראה שאיראן נתנה אור ירוק לגורמים בעיראק להיכנס באופן משמעותית יותר למלחמה הרב-זירתית.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר