נסראללה נפל בפח התעמולה השקרית שהפיץ במשך שנים

כל יום שבו צה"ל תוקף את תשתיות חיזבאללה בעוצמה ושולל ממנו יכולות שבנה במשך עשורים לפגוע בישראל, מקרב את היום שבו יחזרו תושבי הצפון לבתיהם

נסראללה. צילום: רשתות ערביות

במשך שנים נהג מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לחזור שוב ושוב על אמרה אחת ביחס לישראל: "ישראל חלשה יותר מקורי עכביש". המסר הזה נשזר שוב ושוב בנאומיו, ואף הודהד רבות בתעמולת חמאס. כל ציר הטרור האיראני האמין בו. מטרתו לא היתה רק פסיכולוגית, אלא היתה לו גם מטרה מבצעית. הוא נועד לעודד את מחבלי הארגון, ובמיוחד את אנשי כוח רדואן, להתאמן במרץ רב עוד יותר לקראת כיבוש הגליל, שנתפס כחלק הראשון של חיסולה המלא של ישראל.

תקיפת מטרות חיזבאללה בדרום לבנון | דובר צה"ל

יש לומר ביושר, אך בצער, שהיו צעדים ישראלים שבמקום לערער מסר זה, דווקא קיבעו אותו בנראטיב של ציר ההתנגדות ושל חיזבאללה עצמו. הסירוב להרוג מחבלי חיזבאללה שהתקרבו חמושים לגבול והברחתם משם במקום זאת, הסירוב להרוס במשך חודשים ארוכים את שני האוהלים שהציב חיזבאללה בהר דב מעבר לקו הגבול הבינ"ל כהתרסה על הריבונות הישראלית וכסימן לחולשתה, לצד החולשה הישראלית הפנימית שהופגנה בשנה שלפני המלחמה, כל אלה חיזקו אצל נסראללה את האמונה כי ישראל הינה אכן נמר של נייר שיקרוס מיידית, לכשיפשוט כוח רדואן על ישובי הצפון ויכבוש את הגליל.

500 ההרוגים שספג חיזבאללה מאז החליט לתקוף את ישראל ב-8.10.23 והאבדות העצומות שספג חמאס ברצועת עזה בעקבות מתקפת הטרור שביצעה נגד ישראל ב-7.10.23 החלו לשנות את התמונה, הן בתוך חיזבאללה והן בקרב הציבור הלבנוני.

תקיפות בלבנון, צילום: אי.אפ.פי

רבים בלבנון, גם אם לא בקרב ציבור חיזבאללה, שראה את העוצמה ההולכת וגוברת של תקיפות חיל האוויר בלבנון ואת ההרס העצום ברצועת עזה, החל להביע התנגדות פומבית למלחמה. זוהי תופעה חסרת תקדים בלבנון.

הדברים קיבלו תפנית עצומה נוספת בשבוע שעבר, בעקבות מתקפת הביפרים ומכשירי הקשר על פעילי חיזבאללה ובכיריו, שהוציאו ממעגל הלחימה אלפים מהם תוך שניות בודדות, והתעצמו עוד יותר עם חיסולה המפתיע, והמזעזע מבחינת נסראללה, של צמרת כוח רדואן בלב הדאחיה.

נסראללה אמר אמנם בנאומו, בתגובה לאירועים אלה, כי הם לא פגעו ביכולתו המבצעית של הארגון, אף אחד בלבנון כבר אינו מאמין לו. חיזבאללה נתפס בחולשתו ורווחת התובנה כי במאבק זה, ידה של ישראל הינה ללא ספק על העליונה, טכנולוגית, צבאית ומודיעינית.

הפצצות חיל האוויר על דרום לבנון והבקאע ביומיים האחרונים, שפגעו במאות נכסים חשובים של חיזבאללה שנבנו במשך שנים רבות, ומאמצי התודעה הישראלים המופנים אל דעת הקהל הלבנונית, שנועדו לפנות את האוכלוסיה האזרחית מהכפרים שנהפכו על יי חיזבאללה למחסני אמל"ח ועמדות שיגור של טילי שיוט, רקטות וכטב"מים, מבהירים לכל לבנוני ולכל חבר בציר הטרור האיראני, כי ישראל הינה נמר של ממש. הכל מבינים כעת, כי הזלזול בה היה טעות יקרה מאוד.

בניין שהותקף בביירות, צילום: אי.פי

גם בראיונות של פרשנים לבנוניים ברשתות טלויזיה במדינה נאמר בפירוש: "חשבנו שנוכל להשמיד את ישראל ולשחרר את פלשתין. טעינו מרה".

גם אם נסראללה מתבטא בינתיים פומבית כי חזית לבנון קשורה לחזית עזה וכי ארגונו ימשיך לירות על ישראל כל עוד אין הפסקת אש ברצועה, הרי שנראה, כי למראה שיירות הפליטים הנוסעות מדרום לבנון אל ביירות, והאבידות הגדולות שסופג ארגונו מידי ישראל מדי יום, נסראללה בוודאי מתחרט עכשיו כי האמין לתעמולת השווא שלו עצמו.

תוצאות הטעות הזו מתבטאות כעת בהחלשת חיזבאללה באופן חסר תקדים ולאורך זמן. כל יום שבו צה"ל תוקף את תשתיות חיזבאללה בעוצמה ושולל ממנו יכולות שבנה במשך עשורים לפגוע בישראל, מקרב את היום שבו יחזרו תושבי הצפון לבתיהם ויהנו משקט ארוך טווח.

במקביל למאמץ הצבאי, יש להמשיך במאמצי ההשפעה והלוחמה הפסיכולוגית המוצלחים על הציבור הלבנוני, שאמונו בחיזבאללה התערער קשות וחששו מישראל התעצם שבעתיים. גם ציר זה – הצורב את תודעת האויב, יבטיח לאורך זמן שקט בגבול הצפון.

אופיר גנדלמן הוא עמית במכון משגב לביטחון לאומי. היה הפנים הרשמיות של מדינת ישראל לעולם הערבי במשך 17 שנה, הן כדובר משרד החוץ לעולם הערבי והן כדובר לעולם הערבי של שלושה ראשי ממשלה (ושוב לאחרונה).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר