מחבלי חיזבאללה בהלווייתו של איברהים עקיל. צילום: AFP

"קונספציית המדרגות": המהלך הישראלי שעלול לחזק את האויב

ישראל בחרה ב"מדרגות הסלמה" בתקווה שנסראללה יידחק לפינה, אך עדיין מקווים להסדר מדיני • עיתונאי לבנוני: "הסצנה היתה מפחידה, אנשים נפלו ונפגעו קשות בפיצוץ הביפרים" • חיזבאללה ממשיך להרחיב את הטווח לתקיפות בצפון, אך שומר על קור רוח ואיום מתמשך

[object Object]

במקום הכרעה מהירה, ישראל בחרה ב"מדרגות הסלמה", מתוך תקווה שנסראללה יידחק לפינה ויעדיף הסדר מדיני. בשבוע שעבר פוצצו מרחוק אלפי מכשירי קשר של ארגון הטרור, במבצע חשאי שיוחס במקורות זרים למוסד ולאמ"ן. אחרי כן, ביום שישי, חיל האוויר חיסל את מפקד מטה המבצעים של חיזבאללה, איברהים עקיל, מפקד כוח רדואן בפועל וחמישה מפקדי מרחבים נוספים ביחידת העילית. במקביל, הותקפו מאות קני שיגור.

הלוויותו של אברהים עקיל, צילום: רויטרס

עיתונאי לבנוני, המקורב לציר האיראני, הודה בהשפלה שספג חיזבאללה: "ישראל הנחיתה כמה מכות קשות בימים האחרונים. בפיצוץ הביפרים אנשים שכבו על האדמה. הם התעוורו. הם איבדו ידיים וגפיים. הסצנה היתה מפחידה. ביום רביעי, הופעלו מכשירי הקשר. אותה סצנה. אנשים נפלו לנגד עינינו. מרכזים נחשפו. שלשום, תקיפה הרסה שני מבנים והרגה מספר רב של אנשים. בלילה שעבר תקיפות אינטנסיביות בדרום". הוא גם הצביע על המטרה הישראלית לשבור את חיזבאללה וללחוץ על האוכלוסייה. אלא שלדבריו, בארגון מתכוונים לספוג את המכות ולפעול בקור רוח.

קו הרקיע בביירות לאחר התקיפה בדאחייה בה חוסל איברהים עקיל, צילום: AFP

הרחבת הטווח של חיזבאללה לאזור עפולה והכרמל, בהחלט נופל במסגרת הזאת. במקום לשבור את הכלים, בארגון הטרור בחרו להעלות בכמה מעלות נוספות את הטמפרטורה בסיר הלחץ.

ב"מדרגות" שישראל מעניקה לנסראללה, היא מאפשרת לו לנהל מלחמת התשה, שתגביר את הלחץ הבינלאומי להפסקת אש ללא הישגים ממשיים

גם סגנו של נסראללה, נעים קאסם, הצהיר במפורש בהלווייתו של עקיל כי "ההרים יזוזו" לפני שעמדת חיזבאללה תשתנה. כלומר, בכוונת הארגון להמשיך ולנסות לתקוף את ישראל בצפון. נסראללה היה נחרץ יותר בנאומו ביום חמישי. "אני מקבל את האתגר", אמר בהתייחסו למטרה שקבע הקבינט להחזיר את תושבי הצפון.  

סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, צילום: רויטרס

העמדה של חיזבאללה מלמדת שחרף ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו, שלפיהם "חיזבאללה יבין את המסר", ישראל עדיין משחקת במשחק המשוואות. המטח לאזור חיפה, יחד עם ההתקפות על הצפון ב־11 החודשים האחרונים, הם עילה מספיק כבדת משקל למלחמה כוללת. מערכה שתתמקד בנטילת יכולות אסטרטגיות של חיזבאללה כמו פרויקט הדיוק, מערך הרקטות ויכולת הפשיטה. עד כה ישראל פעלה באופן מצומצם נגד שתי היכולות האחרונות.

לקראת תקיפה מאיראן: נסראללה, נתניהו וחמינאי, צילום: אי.אף.פי, רויטרס ואורן בן חקון

לפי דו"ח של מרכז "עלמא", המתמחה בזירה הצפונית, נכון לעכשיו "מערכי הטילים האסטרטגיים של חיזבאללה לא נפגעו (...). חיזבאללה ממשיך לנהל מדיניות אש המצביעה על רציפות תפקודית ממערכים אלה". בדו"ח ממליצים לבצע קפיצת מדרגה ולגבות מחיר יקר מאוד מהנהגת חיזבאללה ברמה האופרטיבית והסימבולית. שלושה גורמים שמזוכרים הם עלי כרכי – מפקד גזרת הדרום, הישאם סאפי א־דין – ראש המועצה המבצעת, וסגנו של נסראללה, נעים קאסם. במילים אחרות, ישראל יכולה להיות לעשות הרבה יותר, ומוטב בזמן קצר.

הישאם סאפי א-דין., צילום: Getty Images

ההחלטה על "מדרגות הסלמה", כך נדמה, נובעת מתקווה כוזבת, שישראל תוכל להסביר את המלחמה בלבנון לעולם. לומר ש"עשינו הכל" כדי להימנע מכך. אך כפי שפראסת האספקה ההומניטארית לעזה לימדה, האשליות האלה רק מחזקות את האויב. ברצועה חמאס השתמש בעודפי האספקה כדי לשלוט באוכלוסייה שלו, להתעשר ולממן גיוסים נוספים. ב"מדרגות" שישראל מעניקה לנסראללה, היא מאפשרת לו לנהל מלחמת התשה, שתגביר את הלחץ הבינלאומי להפסקת אש ללא הישגים ממשיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו