החיסולים שמטלטלים את חיזבאללה: ישראל מרוקנת את הצמרת הצבאית של ארגון הטרור

בלב הדאחייה, חיסול אחר חיסול, ישראל מטלטלת את ההנהגה הצבאית של חיזבאללה • פואד שוכר, יד ימינו של נסראללה ואדריכל הצבא של הארגון, חוסל במתקפה ביולי • נסראללה נותר כמעט ללא מפקדים בכירים, כאשר צה"ל ממשיך לתקוף במדויק את הצמרת הארגונית

מחבלי חיזבאללה בלוויית אחד ממפקדי הארגון (ארכיון). צילום: אי.פי

התקיפה בלב הדאחיה: מתחילת המלחמה באוקטובר ישראל חיסלה חמישה מפקדים בכירים מאוד בחיזבאללה, שאיישו את צמרת הפיקוד של ארגון הטרור. כעת מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נותר עם חור ב"מטכ"ל" שלו, הגוף שאמור לנהל את המערכה מול ישראל, במקרה של מלחמה כוללת.

נסראללה נואם, צילום: אי.פי.אי

בכיר המחוסלים היה פואד שוכר, יד ימינו של נסראללה. מי שחוסל בשלהי יולי בביירות, היה היועץ הצבאי הקרוב ביותר למנהיג ארגון הטרור. מדובר באחד ממייסדי הארגון, שניהל קשר קרוב עם נסראללה ועם הנהגת איראן, והפך את הארגון לצבא של ממש. שוכר היה מעורב בתכנון הפיגועים בבסיסי הכוח הרב לאומי בביירות בשנת 1983, שבהם נהרגו מאות חיילים אמריקנים וצרפתים, ואזרחים לבנונים. הוא גם זה שאחראי לטבח הילדים במג'דל שמס.

שוכר נמצא במרכז. מימין עימאד מורנייה, המפקד הקודם של הזרוע הצבאית בחיזבאללה שחוסל ב-2008., צילום: רשתות ערביות

מי שהחליף אותו וחוסל ביום שישי, לפי הדיווחים הזרים, הוא איברהים עקיל. מדובר במי שעמד בראש "מטה המבצעים" של חיזבאללה מאז שנת 2004, והיה "האדריכל" של תוכנית "כיבוש הגליל". במסגרת זאת, תכנן חיזבאללה ביום פקודה לפלוש לשטח מדינת ישראל ולתקוף אותה באופן דומה למתקפת 7 באוקטובר של חמאס. עקיל יזם, תכנן והוציא לפועל פיגועים רבים, ביניהם הפיגוע בצומת מגידו ב-2023 וירי הנ"ט לעבר מוצב אביבים ב-2019. הוא גם אחד מהמעורבים בפיגוע בשגרירות ארה"ב בביירות בשנת 1983. כמו פואד שוכר, ארה"ב הציעה פרס של מיליוני דולרים על ראשו.

פואד שוכר ואיבראהים עקיל, צילום: ללא קרדיט

הבכיר השלישי שחוסל היה וויסאם א-טוויל, מי שניהל בפועל את כוח רדואן, יחידת העילית של חיזבאללה וזאת שהיתה אמור לפלוש לישראל. א-טוויל חוסל בחודש ינואר, בתקיפה בדרום לבנון. מדובר בגורם נוסף שהיה מעורב בתכנון הפיגוע בצומת מגידו, שבו מחבל חיזבאללה חדר לישראל, הטמין מטען נפץ שפצע קשה אזרח ישראלי, וחוסל לבסוף על ידי הימ"מ. א-טוויל עמד גם מאחורי השיגור לעבר בסיס של חיל האוויר במירון.

א-טוויל, הבכיר שחוסל, בתמונה יחד עם נסראללה, צילום: רשתות ערביות

שני בכירים נוספים ב"מטכ"ל של חיזבאללה", הם מפקדי יחידות נאסר ועזיז - טאלב סאמי עבדאללה ומוחמד נעמה נאסר. שניהם פיקדו על היחידות המרחביות של ארגון הטרור, שחלשו על גזרות המזרח והמערב בדרום לבנון. נעמה, מפקד יחידת עזיז, חוסל באזור צור ביולי האחרון, על ידי כטב"מ. עבדאללה חוסל חודש לפני כן, בזמן שקיים פגישה בבית בכפר ג'וויא.

מחבלי חיזבאללה, צילום: אי.פי

סדרת החיסולים מותירה את נסראללה בעיקר עם עלי קראקי. מדובר ב"מפקד פיקוד דרום" של חיזבאללה. תחתיו פועלות שלוש "אוגדות" – יחידת עזיז הדרום-מערבית, יחידת נאסר הדרום-מזרחית, ויחידת בדר שחולשת בעיקר על האזור שמצפון לליטאני. כאמור, עד כה ישראל חיסלה את מפקד יחידת נאסר, אבו טאלב, ומפקד יחידת עזיז, מוחמד נאסר. מפקד יחידת בדר נותר בחיים בשלב זה.

מחבלי חיזבאללה באימון, צילום: אי.אף.פי

גורמים נוספים בצמרת הפיקוד של חיזבאללה הם מוחמד חיידר, יועץ במועצת הג'יהאד והישאם סאפי א-דין, ראש המועצה המבצעת. א-דין, דמות מוכרת בלבנון, שני רק למזכ"ל הארגון חסן נסראללה, ונחשב ליורש פוטנציאלי שלו. מלבדם אפשר למנות את יוסף נאדר, ראש יחידת האבטחה, וטלאל חמיה, ראש יחידה 910, שאחראית להוצאה לפועל של פיגועים בחו"ל.

הישאם סאפי א-דין., צילום: Getty Images

מתחילת המלחמה, ישראל חיסלה יותר מ-500 מחבלי חיזבאללה. החיסול ביום שישי של איברהים עקיל, מצטרף לעשרות ההרוגים ולאלפי הפצועים של הארגון בשבוע האחרון, כתוצאה מסדרת הפיצוצים של מכשירי הקשר, שבהם השתמש ארגון הטרור. פעולה שיוחסה למוסד במקורות זרים. מעבר לכך, צה"ל השמיד מאות קני שיגור בלבנון. התקיפות האלו פוגעות באיום האסטרטגי של חיזבאללה לפשוט לצפון. עם זאת, איום נוסף שבו ישראל טרם פגעה, הוא מערך הטילים המדויקים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר