הגל השני של פיצוצי המכשירים: ישראל לא מעוניינת בשימור המשוואה

לפעולה שיוחסה למוסד בתקשורת הזרה יש אפקט תודעתי • אך ללא מהלך מדיני או צבאי משלים - היא לא תחזיר את התושבים לצפון

הכאוס חוזר לרחובות ביירות. צילום: אי.אף.פי

גם לאחר חיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל חיזבאללה, נסראללה לא מיהר לצאת למלחמה כוללת מול ישראל. הפגיעה הכפולה במכשירי הקשר שלו ובאלפי מחבליו, מצטרפת למכה שספג בשדרת הפיקוד שלו, למאות מחבלים שחוסלו בשנה האחרונה ולהשמדה שביצע צה"ל במערך הרקטי.

פיצוץ של מכשיר אלחוטי בתוך דירת מגורים באזור ע'זיה, מחוז צידון, דרום לבנון // רשתות ערביות

אפילו היכולת לפלוש לישראל לא תהיה יעילה, שכן חסר לה את מרכיב הפתעה שחמאס נהנה ממנו ב־7 באוקטובר. אם אכן הדברים הולכים להסלמה, הרי שחיזבאללה נמצא בנקודת חולשה.

אמנם בתקשורת הלבנונית דיווחו על פינוי מפקדות ועל שינוע של נשק מתקדם בחודשים האחרונים, אבל הפריצות המודיעיניות האחרונות למערכת הקשר מלמדות על כך שהארגון, שנחשב בעבר "בלתי חדיר", הפך עם השנים לחשוף לגמרי בפני גופי הביון.

בישראל ידעו כבר על המיקום של רמטכ"ל חיזבאללה כשהוחלט לחסל אותו, ומכאן ניתן להסיק שגם צמרת הפיקוד ששרדה נמצאת על הכוונת - מעל האדמה או מתחתיה בבונקרים. בקיצור, המלחמה "המוגבלת" היתה נוחה הרבה יותר לנסראללה.

נסראללה (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

המצב הזה מוביל לכך שבסביבת חיזבאללה ניסו להצדיק את שימור המצב הקיים: תחזוק המשוואות מול ישראל, תוך ניסיון לכפות עליה הפסקת אש בעזה ללא עסקת חטופים, בתמורה להחזרת המפונים בצפון. בהודעה רשמית של הארגון, הודגש כי המתקפה לא תמנע ממנו להמשיך לתמוך בחמאס. אפילו ראש המועצה המבצעת, הישאם סאפי א־דין, הדגיש את החשיבות של שמירה על "חזית התמיכה".

חיזבאללה בעצם נתלה בהישג המרכזי שלו מתחילת המלחמה - עשרות אלפי המפונים בצפון. לכן הוא מצייר מעין מאזן אימה. לו רק ישראל תעניק לו הפסקת אש בעזה, טען בעבר נסראללה, הוא יעצור את האש בצפון. עם זאת, בארגון הדגישו כי מבצע הביפרים פתח "חשבון חדש" מבחינתם.

החזרת תושבי הצפון לא צריכה להיות תלויה ברצונו הטוב של חיזבאללה, אלא בהחלטה ישראלית על שינוי המציאות. בהקשר זה, פיצוצי המכשירים שיוחסו למוסד בתקשורת הזרה, אינם צעד מספק. כמו פעולות אחרות, הם בעלי אפקט תודעתי ראשוני; אבל ללא מהלך מדיני או צבאי משלים אין בהם כדי לתרום להחזרת התושבים לצפון.

שריפה פרצה בתוך רכב בנבטיה, דרום לבנון, לאחר שאחד ממכשירי הקשר בתוכו התפוצץ., צילום: רשתות ערביות

בלבול האויב, אלפי הפצועים והחרדה שהתפשטה בלבנון, לא נוצלו (בינתיים) למתקפה על הנכסים של נסראללה: הבונקרים בדרום לבנון ופרויקט דיוק הטילים. יעדים שמהווים איום על ישראל בטווח הארוך.

אם אפשר ללמוד מהפעולות הקודמות של חיזבאללה, נסראללה צפוי להשיב ב"מידה כנגד מידה". במילים אחרות - הפגיעה במערכת תקשורת של הארגון תגרור פגיעה בתשתיות תקשורת; ולנוכח הפגיעה בכל לבנון, הוא היה מנסה להרחיב את טווח הרקטות. כמו בתגובה על חיסול שוכר, שכלל שיגורים שלא הגיעו לגלילות, ייתכן שחיזבאללה ינפחו את תוצאות המתקפה באופן מלאכותי.

אלא שהגל השני של פיצוצי המכשירים מאותת שישראל לא בהכרח מעוניינת בשימור המשוואות הקיימות. בדיוק להפך. נראה שפניה להסלמת המלחמה בצפון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר