נוק־אאוט, בלי הכרעה: חיזבאללה נפל על הקרשים אבל יידע להתאושש

בישראל ובלבנון מבינים שהאירועים מקרבים את הסיכוי לעימות כולל • את המערכה הזו חשוב שיובילו אנשים המצוידים במקסימום ניסיון צבאי ופחות באמביציות אישיות

בלבנון משמידים מכשירי קשר מחשש שיתפוצצו. צילום: רויטרס

חייבים לקרוא את איברהים אל־אמין כדי להאמין; עורך "אל־אחבאר" הלבנוני, מקורבו ואיש סודו של נסראללה, מודה שמאז תחילת העימות לפני כשנה לא נחתה על חיזבאללה מכה קשה כל כך כמהלומת הזימוניות. "זה היה מפגן חריג של יכולת האויב להגיע בדקה אחת לכל מקום ולעשות שימוש בכל אמצעי", הוא כתב והוסיף: "זה מדהים עד כמה יכולה ישראל להכאיב ליריב בלי לחשוש כלל".

פיצוץ של מכשיר אלחוטי בתוך דירת מגורים באזור ע'זיה, מחוז צידון, דרום לבנון // רשתות ערביות

הדברים, שנכתבו שעות אחדות בלבד אחרי המתקפה שיוחסה לישראל, לא נועדו, כמובן, להחמיא. הם רק מבטאים את ההלם האדיר והמבוכה שאחזו בחיזבאללה ובלבנון כולה ממופע של 3,000 זימוניות שמתפוצצות בבת־אחת.

היום התחדשו הפיצוצים ברחבי לבנון, יש גל חדש של נפגעים, ושום דבר לא נרגע. יותר מ־12 איש נהרגו. בתי החולים ברחבי המדינה קורסים תחת נטל אלפי הפצועים, 300 מהם במצב קשה. כל מי שנשא בכיסו, בחגורתו, או הניח על שולחנו זימונית חדשה - מאושפז. השלכות האירוע אילצו גם את שרי הממשלה לכנס מסיבות עיתונאים בהולות, שבהן הסתייגו בפומבי מהמתקפה המיוחסת לישראל, אבל גם ביטאו את החשש הגדול של לבנון מהתרחבות המלחמה.

מקורבים לחיזבאללה טענו אמש כי הטלטלה הקשה שפוקדת כעת את הארגון בעקבות "טבח הזימוניות" נגזרת לפחות מארבעה גורמים מדאיגים מבחינתם: הראשון, עומק החדירה המודיעינית של ישראל, שמעלה אצלם חשש כבד כי מדובר במשתפי פעולה, שפעילים במעגל הכי קרוב בצמרת הארגון. השני, ההישג הטכנולוגי המדהים, שאפשר לישראל למלכד את הזימוניות בזמן קצר יחסית, בדרכן ללבנון.

בלבנון משמידים מכשירי קשר מחשש שיתפוצצו, צילום: אי.פי.אי

השלישי, המהירות שבה קלטה ישראל שהארגון זנח את הטלפונים הסלולריים, הניתנים למעקב, לטובת הזימוניות ה"פשוטות" והבלתי חדירות לכאורה, והצליחה לטפל גם בהן.

והרביעי, ההבנה שישראל, בין שפעלה השבוע על פי תכנון מראש ובין שנאלצה להקדים את הפעולה מחשש שהפריצה תתגלה, שוב אינה רואה עצמה מחויבת למשוואות ול"כללי המשחק" שמכתיב נסראללה מאז 8 באוקטובר. לא עוד זהירות מרבית שלא לפגוע גם במטרות אזרחיות, ופעולה נועזת "לרוחב כל הגזרה".

מכאן גם ההערכה כי חיזבאללה לא יוכל "להכיל" את האירוע הדרמטי הזה ויהיה חייב לייצר תגובה משמעותית מול ישראל, שתאפשר לו גם להיחלץ מהמבוכה, גם להעלים את הבושה וגם לחדש את "מאזן ההרתעה" שלטעמו נמחק כליל במתקפת הזימוניות.

חבילות סיוע מעיראק ללבנון, בשדה התעופה של ביירות, צילום: אי.אפ.פי

ההמתנה לתגובה כזו של חיזבאללה עשויה להתארך, ולא רק בגלל קשיי התקשורת הפנים־ארגונית שנוצרו בעקבות המתקפה. ארגון הטרור הופל השבוע אל הקרשים בנוק־אאוט, אבל לא הוכרע ויידע להתאושש. הוא זקוק בעיקר לזמן כדי לארגן מחדש את השורות.

בישראל ובלבנון מבינים כי האירועים הדרמטיים של השבוע, ותגובת חיזבאללה הצפויה - לצד דעיכת הסיכוי להפסקת אש בעזה והחזרת החטופים - מקרבים עוד יותר את הסיכוי להתלקחות של עימות כולל עם חיזבאללה, ומשם גם לעימות אזורי. את המערכה הזו, אולי הקשה והמורכבת בתולדות ישראל, חשוב שיובילו אנשים המצוידים במקסימום ניסיון צבאי ופחות באמביציות אישיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר