מומחה ללבנון: "פיצוצי הביפרים - ההשפלה הגדולה ביותר שחיזבאללה חווה מעולם"

המומחה, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוען כי חיזבאללה מתייעץ עם איראן לגבי התגובה לפגיעה המפתיעה אתמול בשדרת הפיקוד • עוד הוא מסביר כי ארה"ב עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות בשעה שישראל שוקלת אפשרות של כניסה קרקעית ללבנון ליצירת אזור חיץ

נסראללה, ביידן ונתניהו. צילום: AP,ATP, תומר ניוברג

חיזבאללה ספג את "ההשפלה הגדולה ביותר מאז ומעולם" בפעולות האחרונות שבהן ככל הנראה ישראל הייתה מעורבת, כך מעריך אל"מ ד"ר ז'ק נריה, מומחה ללבנון וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון.

תיעוד של פיצוץ מכשיר קשר אצל פעיל חיזבאללה

לדברי ד"ר נריה, הפגיעה בארגון הטרור היא משמעותית ביותר, במיוחד בקרב הדרג הפיקודי.  לדבריו "השדרה הפיקודית של חיזבאללה ספגה פגיעה קשה", בשרשרת פיצוצי הזימוניות שארעה אתמול בצהריים ברחבי לבנון בה נפצעו כ-3,000 בני אדם ונהרגו 11. הוא הוסיף כי גם רשת הביפרים של לוחמי הארגון, שהוקמה במיוחד כדי לעקוף את מערכות התקשורת הרגילות ולשמר את יכולותיו התקשורתיות בסביבה מאוימת, נפגעה.

נריה: "כעת, הארגון מנסה להחליט כיצד לפגוע בישראל בצורה המשמעותית ביותר, בתגובה לנזק העצום שספג"

בעקבות הפגיעה המשמעותית, חיזבאללה, שפועל ככוח צבאי לכל דבר, נמצא כעת בקשר ישיר עם איראן לקביעת אופי התגובה. לפי ד"ר נריה, מטרת הארגון היא למנוע כניסה קרקעית של צה"ל ללבנון, תוך בחינת אפשרויות לגרימת נזק מקסימלי לישראל.

מכשיר ביפר שהתפוצץ בביירות,
פצוע בלבנון מפיצוץ הביפרים, צילום: רשתות ערביות

עוד הדגיש ד"ר נריה כי מאז ה-7 באוקטובר, חיזבאללה פיצל את תגובתו לשני חלקים: המשך מלחמת ההתשה הסטנדרטית, ותגובה עונשית כלפי ישראל בעקבות פעולותיה. "כעת, הארגון מנסה להחליט כיצד לפגוע בישראל בצורה המשמעותית ביותר, בתגובה לנזק העצום שספג", אמר.

היערכות בינלאומית

הממשל האמריקני עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות, לדבריו, וממתין לראות את תגובת חיזבאללה והאם ישראל תוכל למנוע או להכיל אותה. במקביל, ישראל שוקלת צעדים נוספים להבטחת ביטחונה. שר הביטחון אף ציין: "ייתכן שלא תהיה ברירה אלא ליזום כניסה קרקעית ללבנון".

לדעת נריה, אם תתרחש פלישה קרקעית ישראלית, מטרתה תהיה ליצור אזור חיץ למניעת ירי ישיר על שטח ישראל וניתוק זירת הבקעא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר