פיצוצים בלב ביירות: חיזבאללה מאשימים באופן רשמי - ישראל אחראית לפיצוצי הביפרים

מכשירי קשר של מחבלי חיזבאללה התפוצצו • רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה כי נרשמו כמה פיצוצים בו-זמנית • שר הבריאות של לבנון: יותר מ-3,000 פצועים; 200 נפצעו ומוגדרים במצב קשה, שמונה נהרגו • ערוץ פרו-איראני: השגריר האיראני בלבנון נפצע גם כן • האירוע מתרחש שעות לאחר הודעת שב"כ על ניסיון ההתנקשות באישיות ישראלית • צה"ל נערך לתגובה

10 מחבלים לפחות נפצעו בהתפוצצות מכשירי הזימוניך שלהם. צילום: רשתות ערביות

כלי תקשורת לבנוניים דיווחו היום (שלישי) על פיצוץ מכשירי קשר בביירות והגדירו את האירוע כ"מתקפת סייבר". לפי הפרסומים, כ-2,800 אנשי חיזבאללה נפצעו כתוצאה מהפיצוץ, ביניהם שני בנים של בכיר חיזבאללה וופיק סאפא, אחד באורח קשה. כמו כן נפצע בנו של חבר הפרלמנט של חיזבאללה חסן פדלאללה.

נסראללה, על פי הדיווחים, לא נפגע. יועצו הפוליטי, חוסיין ח'ליל, אמר כי על ישראל לצפות "לכל דבר" בעקבות "הפשעים שביצעה נגד הלבנונים". בתוך כך, 18 מפקדי חיזבאללה נפצעו מהתפוצצות מכשירי הקשר בסוריה. חמאס: מגנים בחריפות את התוקפנות הציונית בלבנון.

רגע פיצוץ הביפר בלבנון // רשתות ערביות

תיעוד נוסף של פיצוץ מכשיר קשר אצל פעיל חיזבאללה // רשתות ערביות

האירוע מתרחש שעות לאחר הודעת שב"כ על ניסיון ההתנקשות באישיות ישראלית. ערוץ פרו-איראני דיווח כי השגריר האיראני בלבנון נפצע. בישראל נערכים לתגובה של חיזבאללה לפעולה המיוחסת לישראל. חיל האוויר, פיקוד צפון, אגף המודיעין וצה״ל כולו בכוננות שיא. מפלגת הזרם הפטריוטי החופשי בלבנון האשימה את ישראל בפיצוץ מכשירי הקשר וטענה כי מדובר ב"איתות מסוכן נוסף לכוונתה להעלות את רף התוקפנות ולהרחיב אותה".

חיזבאללה בהודעה רשמית ראשונה: "התפוצצו מכשירי ביפר שאותרו בידי כמה עובדים ביחידות של חיזבאללה. ילדה ושני אחיה נהרגו, ויש מספר רב של פצועים. הגורמים המוסמכים בחיזבאללה עורכים תחקיר ביטחוני נרחב לבירור הנסיבות שהובילו לפיצוצים בו-זמנית, שירותי הרפואה מטפלים בפצועים בכמה בתי חולים באזורים שונים בלבנון". עוד נמסר מגורם בארגון הטרור כי "סוללות הליתיום של המכשירים התקלחו, ישראל אשמה בסדרת הפיצוצים".

המכשיר לאחר הפיצוץ, צילום: רשתות ערביות

יועצו הפוליטי של נסראללה, חוסיין ח'ליל, אמר כי על ישראל לצפות "לכל דבר" בעקבות "הפשעים שביצעה נגד הלבנונים".

רשת "סקיי ניוז" בערבית דיווחה כי נרשמו כמה פיצוצים בו-זמנית של מכשירי קשר, ששימשו את אנשי חיזבאללה. ערוצים ערביים דיווחו כי הפעולה בוצעה "תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת". על פי הדיווחים, מכשירי קשר של גורמים בחיזבאללה התפוצצו בכמה מקומות שונים. הערוץ הסעודי אל-חדת' דיווח מפי מקורותיו כי צה"ל הוא זה שפיצץ באמצעות טכנולוגיה מתקדמת מכשירים של חיזבאללה בדאחיה בביירות. עוד דווח בערוץ על "פעולה מסתורית".

דיווחים בלבנון על נפגעים בתקיפה בדאחיה בביירות

כאמור, בסוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחו מפי מקורות ביטחוניים ועדי ראייה - כי לפחות עשרה אנשי חיזבאללה נפצעו בלבנון, אחרי שמכשירי הקשר אותם נשאו התפוצצו. מאוחר יותר דווח בסוכנות הידיעות על מאות פצועים. ב-AFP מדווחים על עשרות פצועים.

גורם לבנוני צוטט באל-ערביה: "50 פצועים באזור נבטייה בעקבות פיצוץ מכשירי הקשר של אנשי חיזבאללה". מקור ביטחוני לבנוני אמר לערוץ אל-ערבי הקטארי כי ישנם 500 נפגעים בקרב אנשי חיזבאללה כתוצאה מפריצת סייבר והפיצוצים שאירעו בו-זמנית. גורם ביטחוני אמר לערוץ אל-ערבי הקטארי כי יש מאות פצועים בשורות חיזבאללה כתוצאה מפירצת סייבר והפיצוצים במקביל.

תיעוד מנזק שפיצוץ זימונית גרם בדירה בלבנון // רשתות ערביות

מקור ביטחוני לבנוני ל"אל-ערבי אל-ג'דיד": "אי אפשר להגדיר את מספר האזורים בלבנון שבהם פוצצו מכשירי הזימונית של אנשי חיזבאללה. המידע מעלה שהפעולות בוצעו במקביל וביותר מנקודה אחת. פעולת הפרצה נעשתה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת והאירוע מסוכן מאוד".

בעקבות פיצוצי מכשירי הקשר, ראשי ארגון הטרור נקראים להשליך את מכשיר הטלפון שלהם ואת מכשירי הזימונית מחשש שישראל תפרוץ אותם. נציין כי בישראל לא לקחו אחריות על הפיצוצים. כלי תקשורת ערביים מדווחים כי כמה אנשי חיזבאללה נפצעו גם בסוריה ופונו לבתי החולים אחרי שגם מכשירי הקשר שלהם התפוצצו.

בתי החולים בלבנון מתכוננים לקלוט את הפצועים // רשתות ערביות

ב"וול סטריט ג׳ורנל": הביפרים שהתפוצצו היו ממשלוח חדש שקיבלה חיזבאללה בימים האחרונים.  גורם רשמי בחיזבאללה אמר שלמאות לוחמים היו מכשירים כאלה, תוך השערה שייתכן כי תוכנות זדוניות גרמו למכשירים להתחמם ולהתפוצץ. הגורם אמר שכמה פעילים הרגישו שהביפרים התחממו והשליכו אותם לפני שהתפוצצו.

הפרשן הלבנוני מוחמד סאפי א-דין כתב: "פיצוץ מכשירי הקשר הוא פריצה ביטחונית מוצלחת, אבל אל תשכחו את האירוע הגדול שהוא הטיל התימני והמסרים שלו. זה אירוע 'משנה מציאות' בעוד שהאירוע האחר הוא פירצה ביטחונית אנושית או טכנית".

אמבולנס לבנוני בבית החולים, צילום: אי.פי

חבר הפרלמנט הלבנוני קאסם האשם אמר לטלוויזיה המקומית כי "מה שקרה עשוי להיות התפתחות חדשה. לישראל יש יכולות טכנולוגיות והעולם. זה דבר עצוב בהתחשב במספר הנפגעים". עיתונאי לבנוני אחר טען כי למתקפה "לא תהיה השפעה" על מוכנות חיזבאללה בחזית. הוא הוסיף כי רוב אנשי חיזבאללה נפצעו באורח קל ו"אין טעם להיכנס לפאניקה".

רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה שהמוסד הגיע למכשירי הקשר לפני שהגיעו לחיזבאללה והטמין בהם חומר נפיץ על הסוללות. גם באל-ג'זירה מדווחים שמילכדו את הביפרים לפני שהמשלוח הגיע לחיזבאללה.

ירדן הצהירה על נכונותה לספק כל סיוע רפואי הדרוש למערכת הבריאות הלבנונית. במדינה הודיעו כי בתי הספר והאניברסיטאות בלבנון ישארו סגורים מחר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר