"האליטות הופתעו": הממשלה החדשה בירדן עלולה להוביל למתיחות נוספת

ההנהגה בעמאן תעוצב לאור האינטרס ליציבות כלכלית במדינה • החלטת המלך עבדאללה למנות את ראש לשכתו לשעבר, ד"ר ג'עפר חסן, לתפקיד ראש הממשלה חורגת מ"האופציות המסורתיות" • חסן יצטרך להתמודד עם מפלגה שמזוהה עם האחים המוסלמים, לפעול לאור רצון הארמון ולהנהיג את הציבור הזועם שתומך בחמאס

הפסגה במצרים: א-סיסי, אבו מאזן ועבדאללה נועדו באל־עלמין // הלשכה המלכותית הירדנית

ההרכב החדש של הממשלה הירדנית יתברר עד סוף השבוע והממלכה תהיה עדה למתיחות בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת, כך מעריכים הבוקר (שני) גורמים ששוחחו עם העיתון "א-שרק אל-אווסט".

מה שיעצב את הממשלה הוא האינטרס לייצב את המדינה מבחינה כלכלית. אתמול מינה המלך עבדאללה את ראש לשכתו לשעבר, ד"ר ג'עפר חסן, לראש הממשלה החדש. מדובר ב"טכנוקרט", ששימש בעברו בתור שר התכנון, השר לשיתוף פעולה בינלאומי וסגן ראש הממשלה.

מלך ירדן עבדאללה השני, בנו של חוסיין, צילום: AFP

בעיתונות הערבית ציינו כי מדובר בבחירה שחורגת מ"האופציות המסורתיות", שהפתיעה את האליטות הפוליטיות במדינה. לפי הדיווחים, האליטות בירדן הימרו על דמויות בעלות משקל, שיוכלו להתמודד עם הפרלמנט החדש. רק בשבוע שעבר זכתה מפלגת חזית הפעולה האסלאמית ב-31 מושבים בבחירות והפכה לגוש הגדול בבית הנבחרים בפעם הראשונה.

ד"ר חסן החל את פעילותו הציבורית עוד בתחילת המיליניום, אך הוא נשאר בשוליים ולא הרבה להתראיין. הוא יחליף בתפקיד את בישר אל-חסאונה שהתפטר אתמול. כעת השר הוותיק יצטרף להתמודד עם מפלגה המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים תוך מימוש האינטרסים של הארמון.

הפגנות תומוכי האחים המוסלמים, צילום: איי.פי

ירדן הייתה עדה מתחילת המלחמה בעזה להפגנות ענק ברבת עמון, שכללו קריאות שבח לחמאס ותמיכה בטרור. לאחרונה חייל ירדני לשעבר ביצע פיגוע במעבר אלנבי ורצח שלושה ישראלים לפני שחוסל. במשרד הפנים בירדן הודיעו שממידע ראשוני עולה כי הוא פעל לבדו, אך מזה זמן רב שחמאס ואיראן בוחשות במדינה מרחוק ומסיתות נגד ישראל. האיראנים אף מנהלים מאמץ להברחת נשק ואמל"ח לממלכה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר