הפרוקסי של הפרוקסי? הברית המסתורית בין החות'ים למיליציות השיעיות בעיראק

במיליציה התימנית הבטיחו "הפתעות חדשות" לישראל, ומחזקים את הקשר הישיר שלהם עם שלוחי איראן בבגדד • על הפרק: מאמץ לפעולות טרור משותפות ואיסוף תרומות • וגם: הנציג החות'י החדש שפיקח בעברו על התעשיות הצבאיות של החות'ים

אבו אידריס א-שרפי, נציג החות'ים בעיראק . צילום: רשתות ערביות

האיום הבא? בזמן שדובריהם מאיימים ב"הפתעות חדשות" לישראל בימים הקרובים, החות'ים שוקדים בחודשים האחרונים על התיאום המבצעי שלהם עם שתי מיליציות פרו-איראניות בעיראק. הבוקר (ראשון) הודיע דובר החות'ים כי  ארגון הטרור שיגר "טיל בליסטי היפרסוני לעבר ישראל במרחק של יותר מאלפיים קילומטר תוך 11 דקות וחצי".

החות'ים טוענים: רגעי שיגור הכטב"ם הקטלני לתל אביב // רשתות ערביות

מקור בצנעא, הבקיא ביחסים האזורים של החות'ים, מגלה כי משמרות המהפכה של איראן, פיקחו עוד בחודש מארס על הקמת "ועדת מבצעים" משותפת, שכללה נציגים של החות'ים, גדודי חיזבאללה בעיראק וגדודי "אדון השהידים". מדובר בשתי מיליציות פרו-איראניות (שנמצאות תחת המסגרת של א-חשד א-שעבי). כך לפי דו"ח של מרכז צנעא המתמחה בזירה התימנית. 

בהמשך לכך, מנהיג החות'ים, עבד אל-מאלכ אל-חות'י, הודיע בחודש מאי על תחילת תיאום של הפעולות הצבאיות בין המיליציה שלו, אנסאר אללה, לבין מיליציות שיעיות בעיראק שנאמנות לאיראן. הצעד הבא היה ב-6 ביוני, אז דובר החות'ים טען כי הם והמיליציות בעיראק ביצעו (לכאורה) סדרת תקיפות בים התיכון. עם זאת, אף גורם אחר לא אישר שפעולות כאלה התרחשו.

תיאום פעולות באופן ישיר

בכל אופן, השינוי המרכזי היה בכך שמיליציות פרו-איראניות תיאמו ביניהן באופן ישיר את הפעולות גם אם הן לא היו אפקטיביות. בעבר אנשי משמרות המהפכה ניהלו את התיאום. על פי מרכז המחקר צנעא, מערכת היחסים בין החות'ים והמיליציות בעיראק החלה עוד בשנת 2015. באותה תקופה עבד אל-מאלכ מינה את אחד מנאמניו להיות נציג בעיראק, שיעסוק בקשרים מדיניים וכלכליים. מה שמשמש מוקד איסוף תרומות חשוב לקבוצה.

מיליציות הנאמנות לאיראן בעיראק, צילום: רויטרס

לאחרונה מינה עבד אל-מאלכ אל-חות'י את בכיר המיליציה, אבו אידריס א-שרפי, בתור הנציג החדש שלו בעיראק. א-שרפי נחשב לגורם משפיע בחות'ים ובעבר פיקח על התעשיות הצבאיות של המיליציה. הוא קיבל גם את האחריות לפיקוח על תנועותיהם של בכירים איראנים, שהגיעו לתימן בתקופה שלפני ההשתלטות על צנעא (2014). בהמשך שימש בתור מפקד בנפת חודיידה.

לפי דו"ח מכון צנעא, א-שרפי פועל כעת בבגדד ובמחוזות עיראקיים נוספים. שם הוא נפגש עם בכירים של המיליציות השיעיות ומנהיגי שבטים, בין היתר כדי לאסוף תרומות. במכון צנעא מגדירים את המינוי כחלק מהערכה מחדש של החות'ים לתפקידם האזורי ההולך וגדל.

על פי "הניו יורק טיימס", הממשל בעיראק אף אפשר לחות'ים לפתוח משרדים בבגדד. לפי הדיווח המשרדים התמקדו בעיקר בפיתוח יחסים עם עיראק ונפתחו בחודש יוני.  בעיתון הזכירו כי בבגדד נפתח במקביל משרד של ארגון הטרור חמאס.

מנהיג החות'ים עבד אל-מאלכ, צילום: רשתות ערביות

לא רק נגד ישראל

על רקע זה, מוקדם יותר הקיץ נחשף טפח משיתוף הפעולה בין החות'ים למיליציות, כזה שלא כולל רק איום על ישראל. בתקשורת הזרה דווח כי בכיר במיליציה של החות'ים, שהתמחה בייצור כטב"מים, נהרג בתקיפה של ארה"ב ליד בגדד.

על פי הדיווחים התקיפה כוונה נגד חוליית מחבלים, שנערכה לתקוף כוחות אמריקניים באזור הבירה העיראקית. בהמשך, דווח על מותו של קצין חות'י בשם חוסיין עבדאללה מסתור אל-שעבל, אשר שימש גם בתור איש קשר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר