התקיפות בסוריה: "מסוג המבצעים שיהיה על ישראל לבצע אם תתקוף באיראן"

מומחים אמריקנים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הפשיטה של כוחות הקומנדו בסוריה על מתקן לייצור טילים, "שנשלט על ידי איראן", הייתה "מרהיבה ולא שגרתית" • המתקן, הממוקם בתוך הר, שוקם על ידי משמרות המהפכה לאחר הפצצות קודמות של ישראל • לדברי מומחים אמריקניים, "זה מראה שאסד עדיין בציר ההתנגדות"

הנזקים במסיאף, לאחר הפשיטה שיוחסה לצה"ל . צילום: אי.אף.פי

התקיפה יוצאת הדופן בסוריה בתחילת השבוע ממשיכה לעשרות כותרות. גורמים אמריקניים אישרו אמש (שישי) ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "כוחות מיוחדים ישראליים ביצעו פשיטה נדירה בדרום-מערב סוריה והשמידו מתקן לייצור טילים איראניים". בתקיפה, כך על פי דיווחים, נהרגו לפחות 16 בני אדם.

תיעוד התקיפות בסוריה // רשתות ערביות

לפי הדיווחים, מדובר במבצע חריג של הקומנדו הישראלי, בהתחשב בהיקף התקיפה והמעורבות של חיילים ישראליים על הקרקע - בנוסף לתקיפות האוויריות. 

הגורמים האמריקניים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בישראל הודיעו לארה"ב מראש על התכנון לבצע את הפשיטה במחוז חמה, אך לא פורט כיצד ומתי היא תתקיים.

הנזקים במסיאף, לאחר הפשיטה שיוחסה לצה"ל, צילום: אי.אף.פי

ביום ראשון, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, גנרל מייקל קורילה, ביקר בפיקוד צפון, שם הוצגו לו התוכנית המבצעיות.

"המתקפה הייתה מרהיבה ולא שגרתית", אמר אנדרו טבלר, אנליסט במכון וושינגטון ומומחה לסוריה ולבנון. "זה מראה שנשיא סוריה בשאר אסד והמשטר עדיין נמצאים בציר ההתנגדות, גם אם אסד אפשר מעט מאוד תקיפות איראניות מארצו מאז מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר".

הנזקים במסיאף, לאחר הפשיטה שיוחסה לצה"ל, צילום: אי.אף.פי

צ'ארלס ליסטר, ממכון המזרח התיכון בוושינגטון, אמר לעיתון כי הפשיטה בוצעה על מפעל שנמצא בתוך הר ומטרתו פיתוח טילים ורקטות. המתקן, לדבריו, נשלט על ידי משמרות המהפכה של איראן, והוא חלק מקומפלקס צבאי גדול שמנוהל על ידי משטרו של אסד בסוריה.

ליסטר הוסיף כי האתר שעליו פשטו הכוחות נועד לספק נשק לחיזבאללה בלבנון. לדבריו, למרות שהאתר הופצץ בעבר על ידי ישראל, הוא שוקם על ידי חברות קש של משמרות המהפכה.

הנזקים במסיאף, לאחר הפשיטה שיוחסה לצה"ל, צילום: אי.פי

"זה מסוג המבצעים שהצבא הישראלי יצטרך לבצע אם הוא יתקוף מתקן דומה באיראן", אמר ליסטר, כשברקע האשמות כלפי טהרן כי היא משתמשת במרכז המחקר המדעי שנמצא באתרים צבאיים כדי לפתח נשק וטילים שמיועדים למיליציות שלה.

משרד החוץ האיראני גינה את המתקפה בסוריה והכחיש שיש להם אתרים צבאיים במדינה. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי לא היו אנשי צוות איראנים במקום. ביום חמישי הכחישה השגרירות האיראנית בדמשק דיווח של הטלוויזיה הסורית ולפיו ישראל תפסה ארבעה פעילים איראנים במהלך הפשיטה.

הנזקים במסיאף, לאחר הפשיטה שיוחסה לצה"ל, צילום: רויטרס

שלשום גורמים אמריקניים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי הכוחות השתלשלו בחבלים ממסוקים וככל הנראה אספו חומרים מאתר הטילים. עוד דיווחו כי ההחלטה להשתמש בכוחות קרקעיים במתקפה הייתה בעקבות מורכבות הפעולה וכדי להשיג מידע מאתר הנשק הסודי. בב"אקסיוס" דווח כי יחידת שלדג היא זו שביצעה את התקיפה.

בעיתון ציינו כי מפרוץ המלחמה, ישראל ביצעה יותר מ-180 תקיפות בסוריה, על פי נתוני Armed Conflict Location & Event Data והמכון למחקרי ביטחון לאומי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר