מכתבי סינוואר: המסר שמנסה מנהיג חמאס להעביר

ב-CNN מפרסמים ניתוח אודות הצורך של סינוואר לשלוח מכתב למנהיג החיזבאללה וטוענים כי מדובר ברצון שלו להראות שהוא מודע לנעשה מחוץ לעזה • מוחמד שחאדה, כותב ואנליסט מעזה, מסביר כי סינוואר מבקש להראות שהוא מסוגל לפעול במספר חזיתות במקביל - הן בשדה הקרב בעזה והן בזירה הדיפלומטית

יחיא סינוואר. צילום: .שולח מכתבים למנהיגים כדי להוכיח שהוא שולט בנעשה

ברשת CNN האמריקנית מנתחים את הצורך של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, לשגר מכתב נדיר לחסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה וטוענים שזאת דרכו להציג שליטה בנעשה ברצועת עזה ולהראות כי הוא מעודכן גם במה שקורה מחוץ לרצועה.

המכתב שפורסם בערוץ הטלגרם של חיזבאללה, מסמן את שבירת השתיקה של סינוואר מאז פרוץ המלחמה בעזה. סינוואר כתב לנסראללה כי חמאס מחויב לדרך ההתנגדות שהתווה קודמו המנוח, איסמעיל הנייה. הוא הדגיש את חשיבות "אחדות האומה האסלאמית" בהתמודדות עם מה שהוא מכנה "הפרויקט הציוני".

יחיא סינוואר (ארכיון). מנסה להראות שהוא בשליטה, למרות הכל, צילום: רשתות ערביות

המכתב נכתב כהבעת תודה על המאבק המתמשך של חיזבאללה נגד ישראל, שהחל יום לאחר מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. זוהי הפעם הראשונה מזה כמעט שנה שסינוואר נשמע בפומבי, כאשר השבוע הוציא גם הודעה המברכת את נשיא אלג'יריה על ניצחונו בבחירות ומכתבי תודה למביעי תנחומים על מות הנייה.

מוחמד שחאדה, כותב ואנליסט מעזה, מסביר את משמעות המהלך: "הוא מנסה לומר 'אני כאן, אני חי, אני בהחלט בפיקוד. אני מתעדכן כל הזמן ומודע לכל מה שקורה מחוץ לעזה'". שחאדה מוסיף כי סינוואר מבקש להראות שהוא מסוגל לפעול במספר חזיתות במקביל - הן בשדה הקרב בעזה והן בזירה הדיפלומטית.

כזכור, חמאס הוציא השבוע גם הודעה בשמו של ראש הלשכה המדינית של הארגון, יחיא סינוואר, לפיה הוא "מברך את הנשיא עבד אל-מג'יד תבון על האמון המחודש של העם האלג'יראי בו כנשיא אלג'יריה". לפי חמאס, סינוואר ציין כי הוא שולח את המסר שלו בצל "המלחמה ההרואית של העם הפלשתיני והתנגדותו בגבורה ובתקיפות בקרב מבול אל-אקצא, למרות רצח העם והברבריות של הכיבוש הציוני". בהודעה נכתב בנוסף כי: "הכיבוש תוקף את עמנו בגדה המערבית, בירושלים ובפנים, תוך הפרה והתרסה בוטה של כל החוקים הבינלאומיים והמוסכמות".

אחרי הברכה לנשיא אלג'יריה: מחמאס נמסר כי לשכתו של ראש הלשכה המדינית יחיא סינואר שיגרה "איגרות תודה והערכה לכל המנהיגים והגורמים ששלחו תנחומים לחמאס על חיסולו של אסמאעיל הניה".

לדברי שחאדה, קהל היעד העיקרי למכתבים אלה הוא ישראל, כאשר סינוואר מנסה להראות שלמרות המאמצים למצוא אותו, הוא עדיין מסוגל להמשיך לעבוד ללא הפרעה. קהל יעד נוסף הוא חמאס עצמו, כולל "ספקנים מתוך התנועה או אפילו מתווכים כמו קטאר, ארה"ב ומצרים, המפקפקים ביכולתו למלא את תפקידו המנהיגותי מהמנהרות בעזה".

הרס בעזה לאחר תקיפות צה"ל, צילום: רויטרס

סינוואר, שמונה למנהיג הפוליטי של חמאס לאחר חיסולו של הנייה בטהרן ביולי, נחשב לקו קשה יותר מקודמו ביחסים עם ישראל ומעדיף שיתוף פעולה וקשרים הדוקים יותר עם איראן וקבוצות אסלאמיות בעלות ברית כמו חיזבאללה. שחאדה מציין כי סינוואר הוא "אחד התומכים החזקים ביותר ביחסים חזקים יותר עם חיזבאללה ואיראן, והעמקת הברית עם ציר ההתנגדות".

במכתבו לנסראללה, סינוואר התחייב להמשיך להגן על המקומות הקדושים לאסלאם, במיוחד מסגד אל-אקצא בירושלים, "עד לגירוש והכחדת הכיבוש מאדמתנו, והקמת מדינתנו העצמאית בעלת ריבונות מלאה שבירתה ירושלים". הוא גם התייחס למתקפת ה-7 באוקטובר כ"אחד הקרבות המכובדים ביותר בהיסטוריה של העם הפלשתיני".

חסן נסראללה (ארכיון). קיבל מכתב מסינוואר, צילום: AFP

מהלך זה של סינוואר מעורר שאלות לגבי מצבו הנוכחי ויכולתו להמשיך להנהיג את חמאס תחת הלחץ הצבאי הישראלי המתמשך. בעוד שהמכתב מנסה להפגין עוצמה ושליטה, הוא גם חושף את האתגרים העומדים בפני הארגון ואת הצורך שלו לחזק את הקשרים עם בעלות בריתו האזוריות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר