מיליארדים לטרור: כך מערכת הבנקאות העיראקית שתוכננה על ידי ארה"ב מימנה את חמאס וחיזבאללה

מערכת בנקאית בעיראק שהוקמה על ידי ארה"ב לאחר פלישתה בשנת 2003, אפשרה לבנקים עיראקיים להעביר כספים דרך הבנק המרכזי של ארה"ב עצמה, מבלי לחשוף את זהות המקבלים • על פי גורמים אמריקנים, כ-80% מהעברות הכספים היומיות, המסתכמות בלמעלה מ-250 מיליון דולר, לא היו ניתנות למעקב

עלי חמינאי (ארכיון). צילום: אי.פי.איי.

בחשיפה מטלטלת של ה-"וול סטריט ג'ורנל", נחשף היום (שני) כי מערכת בנקאית בעיראק שנוצרה בידי ארה"ב נחשדת בסיוע להעברת מיליארדי דולרים לאיראן וארגוני הטרור הקשורים אליה, תוך עקיפת הסנקציות הבינלאומיות.

מפקד משמרות המהפכה של איראן חוסיין סלאמי על הנקמה בישראל: "אתם תשמעו חדשות טובות" (ארכיון) // רשתות ערביות

המערכת, שהוקמה לאחר פלישת ארה"ב לעיראק בשנת 2003, אפשרה לבנקים עיראקיים להעביר כספים דרך ה"פדרל ריזרב", מערכת המשמשת כסמכות המוניטרית העליונה והבנק המרכזי של ארצות הברית, מבלי לחשוף את זהות המקבלים.

על פי גורמים אמריקנים, כ-80% מהעברות הכספים היומיות, המסתכמות בלמעלה מ-250 מיליון דולר, לא היו ניתנות למעקב. חלק ניכר מהכספים האלה נחשד כמגיע לכוחות השמירה המהפכניים האיראנים ולארגוני הטרור הקשורים אליהם, כולל חמאס וחיזבאללה, המעורבים בסכסוך הנוכחי עם ישראל.

מחבלי הנוחבה פורצים לישראל ב־7 באוקטובר, צילום: אי.אף.פי

הפרשייה חשפה את החולשות במערכת הבנקאית, כאשר עלי גולם, בנקאי עיראקי בכיר, נחסם מביצוע עסקאות דולר על ידי רשויות ארה"ב בסוף 2022. גורמים אמריקנים ציינו כי "זה היה חשוב לאוצר להבטיח שהכספים האלה לא מופנים בתמיכה במשטר האיראני".

הגילויים חושפים את הקשר שבין רשתות פיננסיות וסכסוכים אזוריים. מיליארדי הדולרים שהועברו לאיראן ולשלוחותיה, כולל חמאס וחיזבאללה, תרמו ישירות ליכולת שלהם להילחם בישראל. ארה"ב וגורמים בינלאומיים מתמקדים כעת בפירוק "הצינורות הפיננסיים" האלה.

מחבלים בחיזבאללה בקורס צבאי (ארכיון), צילום: אי.פי

בעקבות הממצאים, ארה"ב אסרה על כ-24 בנקים עיראקים לבצע עסקאות דולר והפעילה לחץ להדק את הבקרות. עיראק עובדת עכשיו על יצירת קשרים ישירים בין בנקים עיראקים לבנקים מתכתבים, במטרה לעקוף את הצורך בהעברה דרך הבנק המרכזי או ה"פדרל ריזרב".

למרות המאמצים, גורמים אמריקנים מזהירים כי איראן ממשיכה לחפש דרכים לנצל את המערכת הפיננסית הבינלאומית. "איראן ממשיכה לחפש לרעה את המערכת הפיננסית הבינלאומית לא רק בעיראק, אלא ברחבי האזור, ובעצם בכל מקום שבו יש להם ההזדמנות לעשות זאת", אמר גורם אמריקני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר