לחם תמורת טרור: האם רוסיה מקבלת טילים מאיראן בתמורה לחיטה וסויה?

מחוקק איראני סיפר לכלי התקשורת במדינה כי טהרן מקבלת תשלום עבור הנשק שהיא מעבירה למוסקבה בתוצרת חקלאית • לטענת הבכיר, הרוסים משלמים מחיר גדול בהרבה מהמקובל בשוק

טילים בליסטיים מוצגים לציבור באיראן. צילום: איי.פי

כלי תקשורת ברחבי העולם דיווחו לאחרונה על העברת מאות טילים בליסטיים מתוצרת איראן לידי רוסיה, בצעד שגרם לזעם באוקראינה ובמערב. כעת, בכיר במשטר האיראני חושף כיצד מוסקבה, השרויה בעיצומה של מלחמה שמכלה את משאביה הכלכליים, מצליחה לשלם עבור הנשק היקר.

אחמד בקשאי ארדסטני, מחוקק וחבר בוועדות הביטחון והחוץ של הפרלמנט האיראני, סתר באופן בולט את הכחשת משרד החוץ האיראני לעסקה ואמר כי ארצו מספקת טילים למוסקבה בתמורה למשלוחים של תוצרת חקלאית כמו חיטה וסויה.

איראן: טילים בליסטיים והכנתם לקראת שיגור במתקן תת קרקעי \\ איקס



המחוקק הסביר כי איראן, על מנת למלא את הצרכים הבסיסיים של כלכלתה המצויה תחת סנקציות כבדות, מקיים "עסקאות חליפין" עם רוסיה. בתמורה לאחת היא מספקת לרוסים טילים בליסטיים ובעבור אחרת היא שולחת למוסקבה כטב"מים מסוגים שונים.

"אנו מספקים טילים לחיזבאללה, חמאס, המיליציות בעיראק, אז למה שלא נספק אותם גם לרוסיה?", תהה המחוקק בדברים שצוטטו באתר החדשות "איראן אינטרנשיונל" המופעל על ידי מתנגדי המשטר בגולה.

קומביין לקצירת חיטה ברוסיה, צילום: אי.פי.איי



דבריו של המחוקק סותרים לא רק את הקו הרשמי של משרד החוץ האיראני, שמכחיש כי סיפק טילים לאוקראינה, אלא גם את נתוני המסחר שמפרסמת הרפובליקה האסלאמית. במסמכים אותם מפיצים שירותי המכס של איראן לא מצוין כי איראן מייבאת סויה מרוסיה. עם זאת, מומחים מעריכים כי הנתונים המפורסמים על ידי איראן לא כוללים הרבה מאוד פעילות כלכלית לא חוקית כמו הברחת דלקים, סחר בנשק ועסקאות חליפין.

העסקה, אם אכן התרחשה, מעידה על מחסור במזומן נזיל עבור רוסיה,שמחזיקה במגזר חקלאי משמעותי שבעבר ייצא סחורה רבה לשווקים באירופה.  בשבוע שעבר דווח כי איראן העבירה כ-200 טילים לידי רוסיה, ככל הנראה מדגם "פתח'". במערב חוששים שרוסיה תשתמש בטילים על מנת לתקוף את עריה של אוקראינה ובמערב הזהירו מפני העברה כזו של טילים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר