בסעודיה חוששים מעימות אזורי בין ישראל לאיראן

בממלכה מזהירים: "כל מלחמה בין המדינות תהיה גם של המערב" • פרשן סעודי: "ישראל הוכיחה יכולת לנהל מערכות ארוכות בכמה חזיתות" • בכל הקשור לנורמליזציה, גורמים במדינה מעדיפים להרכב ממשלה אחר • במקביל, בטהרן מאיימים: "על ישראל לקבור את החלום שלא נגיב"

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן . צילום: רויטרס

בסעודיה חוששים שעימות בין ישראל לאיראן יפרוץ למרות הכל, וישליך על מצבה הביטחוני. איראן מחפשת דרך להגיב לחיסולו של הנייה בטהרן, וההערכה היא כי התגובה תהיה מתונה - אבל אין ערובה שהיא לא תוביל להסלמה.

העורך לשעבר של העיתון "א־שרק אל־אווסט", הפרשן הסעודי עבד א־רחמן א־ראשד, הזהיר במאמרו מפני מלחמה בין ישראל לאיראן. הוא העריך כי "מדיניות הכיתור האיראנית תוביל למלחמה בין שתי המעצמות האזוריות", בשילוב עם הרצון של ישראל להשיב לעצמה את ההרתעה האזורית.

טיל בליסטי איראני במהלך תרגיל (ארכיון), צילום: אי.פי

א־ראשד, שנמנה עם בכירי העיתונאים הסעודים, הוסיף: "ישראל הוכיחה שהיא מסוגלת לנהל מערכות ארוכות - במשך 11 חודשים עד כה - ובכמה חזיתות באותו זמן. עזה, הגדה המערבית, לבנון, איראן ותימן. ישראל גם הציגה את יכולותיה המודיעיניות כשחיסלה כחצי ממפקדי חיזבאללה בלי לפלוש לסנטימטר אחד של שטח לבנון, פגעה במפקדי משמרות המהפכה של איראן והעזה להרוג את מנהיג חמאס בתוך טהרן עצמה".

לדבריו, "כל מלחמה עם איראן תהיה גם מלחמה של ישראל ושל המערב ביחד. ישראל מוכנה יותר מכל זמן אחר בעבר למערכה גדולה כזו הפעם". הוא ציין: "במלחמה הזאת איראן לא הצליחה להציל את חמאס, והעדיפה להגן על חיזבאללה באמצעות אי־השתתפות במערכה. היא נכשלה לפתוח חזית דרך ירדן, וסוריה נמנעה מלתמוך בפעילות הצבאית של המיליציות האיראניות בשטחה. החות'ים היו היחידים שהשתתפו, וגם הם נסוגו מפגיעה בישראל אחרי שהיא הרסה את המתקנים החיוניים בנמל אל־חודיידה. לדעתי, מלחמה ישראלית־איראנית אינה בלתי סבירה, עם המשך התחרות הצבאית וההתפשטות האיראנית, לצד המשך הסרבנות של ישראל למדינה פלשתינית".

החות'ים: "סוס מנצח"

דבריו של א־ראשד מגיעים במקביל להצהרות מיליטנטיות באיראן. קצין במטכ"ל של צבא איראן, בריגדיר גנרל עלי עבדולהי עלי עבאדי, טען בשבוע שעבר כי על ישראל "לקבור את החלום שאיראן לא תגיב" לחיסול הנייה. גם בכיר בכוח קודס של משמרות המהפכה, מוחסן צ'יזרי, אמר כי איראן מבקשת "להפתיע" את ישראל. במכון האמריקני לחקר המלחמה ISW העריכו כי טהרן אכן תנסה לייצר הפתעה מבצעית.

תומכי החות'ים מפגינים בצנעא, צילום: אי.פי.אי

בהקשר זה, ב"מכון צנעא" המתמחה בתימן העריכו כי 11 חודשים מאז תחילת המלחמה, באיראן מרוצים בעיקר מפעילות הטרור של החות'ים, שהתגלו מבחינתם כ"שימושיים יותר משאר חברי הציר", כלומר - לעומת חיזבאללה והמיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה.

ראש המרכז, מאג'ד אל־מדחג'י, הסביר השבוע כי מבחינת האיראנים, החות'ים הם "סוס מנצח" - גורם שלא מחזיק באותם חישובים כמו של חיזבאללה בלבנון, בעל מחויבות מינימלית לאוכלוסייה, שולט בשטח גדול יותר ופיתח את יכולותיו הצבאיות באופן משמעותי.

בכל הקשור לנורמליזציה עם ישראל, גורמים בסעודיה מעדיפים להמתין להרכב ממשלה אחר, שלא כולל את מפלגות הימין הדתי

על רקע דברים אלה, נורמליזציה בין ריאד לירושלים לא נמצאת על הפרק כרגע, במיוחד כל עוד הממשלה מתנגדת לתהליך מדיני עם הפלשתינים, וישראל מואשמת בהפרת הסטטוס־קוו בהר הבית.

גורמים בסעודיה מעדיפים להמתין להרכב ממשלה אחר, שלא כולל את מפלגות הימין הדתי. לדברי בכיר סעודי לשעבר, מוחמד אל־חרבי, רה"מ בנימין נתניהו והשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר "מונעים ממניעים אישיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר