מי אתה עלי ברכה, בכיר חמאס שהוגש נגדו אישום בארה"ב?

ברכה נותר בצל ונשאר יחסית אנונימי, בזמן שהכותרות והפופולריות נשמרו לרבי המרצחים איסמעיל הנייה ומוחמד דף • בין השנים 2011 ל-2019 הוא היה נציג חמאס בלבנון, משם ניהל קשרים עם איראן וחיזבאללה, וכיום עדיין חי בביירות

עלי ברכה, פחות תהילה - לא פחות טרור. צילום: רשתות ערביות

בעקבות טבח 7 באוקטובר, מחלקת המשפט בארה"ב הודיעה הלילה (רביעי) על אישומים פלילים כנגד שישה מבכירי ארגון הטרור: יחיא סינוואר, מוחמד דף, מרואן עיסא, איסמעיל הנייה, חאלד משעל ועלי בָּרַכֶּה. בין רשימת האישומים: קשירת קשר לשימוש בנשק להשמדה המונית וקשירת קשר לרצח אזרחים אמריקנים.

שלושה מהנאשמים - איסמעיל הנייה, מוחמד דף ומרואן עיסא - חוסלו זה כבר. משעל שימש בעברו כראש הלשכה המדינית של הארגון, לפני בחירתו של הנייה. סינוואר נושא בתואר כעת. מדובר בשני גורמים מוכרים יחסית, אבל מה באשר לנאשם השישי ברשימה, עלי ברכּה?

בכירי חמאס. אר"הב תאשים אותם בטבח 7 באוקטובר, צילום: -

בכיר ארגון הטרור שימש בתור ראש מחלקת הקשרים הלאומיים של חמאס. בין השנים 2011 ל-2019 ברכּה היה נציג חמאס בלבנון, וגם כיום הוא עדיין חי בביירות. משם הוא ניהל קשרים עם איראן וחיזבאללה. במהלך העשור הקודם, באופוזיציה הסורית דווח כי בכיר חמאס התבקש על ידי חיזבאללה לעזוב את לבנון בגלל תמיכה במורדים בסוריה, אך ברכה הכחיש זאת.

אחרי טבח 7 באוקטובר, ברכּה הודה שבחמאס תכננו את מתקפת הטרור במשך שנתיים, תוך צבירת הון וניהול אימונים באיראן כדי לפתח את יכולותיו בעזה.

עלי ברקה, צילום: ללא קרדיט

כבר בדצמבר 2023, ברכּה היה אחד משמונה בכירים בחמאס שהוטלו עליהם סנקציות של ארה"ב בגלל "ייצוג האינטרסים של הקבוצה בחו"ל וניהול ענייניה הכספיים". גם בריטניה הטילה על ברכּה הגבלות. נכסים שלו במערב הוקפאו.

עלי ברכה גדל במחנה הפליטים הפלשתיני בורג' א-שמאלי שליד צור. במהלך מלחמת לבנון הראשונה שפרצה ב-1982, הוא נתפס אחרי שצה"ל השתלט על מחנות הפליטים והוכנס למעצר בגיל 16. לדבריו, באותו זמן הוא עבר בכמה מחנות מעצר בתוך ישראל.

בראיון לערוץ "אל-משהד", ברכּה סיפר כי רק בשנת ב-1985 הוא הצטרף לסניף של האחים המוסלמים בלבנון, אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה. לתנועה זו יש גם זרוע צבאית בשם "כוחות אל-פג'ר", ועם השנים היא ניהלה שיתופי פעולה רבים עם חמאס. היה זה שנתיים לפני ההקמה הרשמית של חמאס ב-1987 באינתיפאדה הראשונה.

מחבלי כוח פג'ר של אל־ג'מעה אל־אסלאמיה, צילום: רשתות ערביות

בתחילת שנות ה-90 התבצעו גירושים של אנשי חמאס לדרום לבנון. לדברי ברכה, ב-1991 גורשו כמה מבכירי חמאס לחו"ל שייסדו סניפים באיראן, בסוריה ובלבנון. עלי ברכּה היה נציג בג'מעאה אל-אסלאמיה בצור מאז 1986 ויצר קשר עם מגורשי חמאס. ב-1994, בתיאום בין הארגונים, עלי ברכּה הצטרף רשמית לחמאס ומונה לנציג של הארגון באזור צור.

על פי כתב האישום של מחלקת המשפטים בממשל האמריקני, ברכה הוא כאמור ראש מחלקת היחסים הלאומיים בחו"ל ואחראי על יחסי החוץ. במסגרת זאת נפגש עם גורמים שונים כדי לגייס תמיכה במתקפות טרור. מי שפעל עד כה בעיקר מאחורי הקלעים, ניצב כעת בצמרת הנאשמים מבחינת ארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר