נסראללה טייח כישלון טקטי בתקווה להישג אסטרטגי

בנאומו תיאר מזכ"ל חיזבאללה "מאזן כוחות" בין ישראל לארגון הטרור השיעי, שהשתקף לטענתו במטרות • עם זאת, חרף ההצהרות וההערכות הוא "שמר לעצמו את הזכות" לתגובת המשך • וישראל? אין לה מה להתבשם מה"תיקו" שהושג

בחיזבאללה ניסו לשדר לאמריקנים שהאיומים של ביידן לא משפיעים עליהם. צילום: אי.פי.איי

מה ניתן ללמוד מנאום נסראללה? את המצב בחזית הלבנונית סיכם היטב מנהיג מפלגת הפלנגות הנוצריות במדינה סאמי ג'ומייל: "אחרי התגובה לתגובה לתגובה - ברור שלכל הצדדים אין כוונה להרחיב את המלחמה". ואכן, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שידר בנאומו כי אין לו רצון בהרחבת הלחימה. הסיבה ברורה: המצב הקיים די "נוח" לו. נוח מדי.

תיעוד מיירוט כטב״ם על-ידי מסוק קרב // דובר צה"ל

בנאומו תיאר נסראללה "מאזן כוחות" בין ישראל לחיזבאללה, שהשתקף לטענתו במטרות שבחר לתקוף – בסיס גלילות ברמת השרון, שנמצא "על גבול תל אביב" ומכיל יחידות של 8200 וחיל האוויר. מטרה אחרת, כך לטענתו, היתה בסיס עין שמר. מבחינתו, כל הרקטות ששוגרו נועדו אך ורק כדי להסיט את תשומת הלב של סוללות כיפת ברזל, ולאפשר "לכל הכטב"מים לחצות את הגבול". כל אלה נועדו כדי להוות משקל נגד לחיסול של יד ימינו פואד שוכר בלב ביירות.

יש להתייחס למשוואה הזו בזהירות המתבקשת. כמו הודעת חיזבאללה בבוקר המתקפה, נסראללה הדגיש כי מדובר בתגובה ראשונית. לפי דיווח ברשת ה-BBC, ייתכן שהציר הפרו־איראני, על שלוחותיו בתימן, בעיראק ובסוריה, ממתין לשעת כושר כדי להוציא לפועל את התגובה שלו.

בכל מקרה, לישראל אין מה להתבשם מהרצון של נסראללה "לסגור את האירוע" במעין תיקו. למרות ההצלחה של צה"ל, חבל ארץ שלם בצפון עדיין שומם כמעט. ספק אם התושבים בצפון יסמכו על עוד הסכם בינלאומי, כזה שיבטיח להם הרים וגבעות, ובפועל יאפשר לחיזבאללה להשיב את כוח רדואן לקרבת הגבול. נסראללה אף ציין לקראת סוף נאומו כי "ייתכן ויבוא יום" שכוח של חיזבאללה יפלוש לישראל.

חבל ארץ שלם עדיין נטוש. נזק בישראל מתקיפת חיזבאללה, צילום: .

הרמיזה הזאת מלמדת מה תהיה משמעותו של הסכם בין ישראל ללבנון, אם יתגבש מתוך עמדת חולשה. ראש ממשלת המעבר הלבנונית, נג'יב מיקאתי, הזכיר אחרי המתקפה שיש ליישם את החלטה 1701. מבחינת ביירות, המשמעות היא נסיגה ישראלית מכל נקודות המחלוקת בגבול. כלומר, ישראל גם תתבקש לוותר על שטח וגם לא תשמור על ביטחון היישובים בצפון.

מעבר לכך, נסראללה מקווה שההשפעה של המתקפה תחרוג מהממד הטקטי לממד האסטרטגי. לדבריו, המטח לפנות בוקר עתיד לסייע לחמאס במשא ומתן בקהיר. הוא הסביר שמראש הוא המתין עם התגובה כדי לתת הזדמנות למגעים, שיכולים להביא לסיום המלחמה בעזה. זאת הרי היתה כל המטרה של חזית הלחימה שפתח מול ישראל ב-8 באוקטובר - חילוצו של חמאס בשן ועין מצה"ל.

לראיה, נסראללה הדגיש: "אם התוצאה תהיה משביעת רצון והמטרה המיועדת שלה תושג, אז התגובה תסתיים מבחינתנו. אם התוצאה לא תהיה מספקת, אז אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב במועד אחר. הפעולה שלנו היום עשויה להועיל מאוד לגורמים הפלשתיניים והערביים במשא ומתן. המסר שלה ברור לישראל ולאמריקנים - כל התקווה להשתיק את חזיתות התמיכה היא כוזבת. מה שהתחלנו לפני 11 חודשים נשלים אותו - ולא משנה מה תהיה ההקרבה".

לחץ על ישראל להתפשר

בה בעת, אחד הפרשנים הלבנונים הזכיר כי המתקפה הגיעה דווקא בזמן שראש המטות המשולבים בארה"ב, הגנרל צ'ארלס בראון, נמצא בירדן. במילים אחרות, בחיזבאללה ניסו לשדר לאמריקנים שהאיומים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא עושים עליהם רושם.

נראה שמנהיג חיזבאללה מייחל לכך שהאיום בהתרחבות המלחמה ללבנון ידחף את ארה"ב ומצרים ללחוץ על ישראל להתפשר בסוגיות נוספות במשא ומתן. והנה, שר החוץ המצרי בדר עבד אל-עאטי אמר כי "אין מנוס מלעשות את כל המאמצים כדי למנוע הסלמה באזור. להידרדרות למלחמה אזורית יהיו השלכות קשות".

 

אם ישראל תבחר לתקוף את לבנון באופן משמעותי יותר, הרי שהתנאים הבשילו לכך: מלאכת פירוק הכוח הצבאי של חמאס הושלמה ברובה – מה שמאפשר לרכז את עיקר הכוחות בחזית הצפונית; חיסולו של פואד שוכר נתן את אותותיו והמתקפה של חיזבאללה נכשלה מבחינה טקטית; ולממשל ביידן יש יכולת מוגבלת ללחוץ על ישראל בזמן בחירות.

עם זאת, על ישראל יהיה להגדיר באופן מושכל את מטרות המלחמה ואת דרך הסיום שלה. למשל, שלילת היכולות האסטרטגיות של חיזבאללה, ובראשן - פרויקט דיוק הטילים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר