מסתערבים, משתפי פעולה ושליח מסרים של חמאס: פרטים חדשים על המבצע הסודי מאחורי חיסול מוחמד דף

סוכנים ישראלים נכנסו לעזה מחופשים למוכר ירקות וקבצן כדי לחסל את המוח מאחורי טבח 7 באוקטובר, כך על פי פרסום בבריטניה • לפני ביקוריו באל-מוואסי, דף נהג להיכנס לבניין דירות סמוך למתחם בו היה פוגש מחבלי חמאס ומתעדכן על תנועות צה"ל • בחיסולו נכללו שני מטוסים ומרגלים • כל הפרטים הדרמטיים

מוחמד דף. צילום: רשתות ערביות

"פינוי דרך הים, מסתערבים וטיל חודר בונקר": "הג'ואיש כרוניקל" מפרסם היום (שלישי) פרטים על האופן שבו כוחות מיוחדים של צה"ל הסוו את עצמם בתור קבצנים וסוחרי ירקות, והיו גורם מפתח בתוכנית לחיסול מפקד הזרוע הצבאית בחמאס, מוחמד דף.

תיעוד חיסולו של מוחמד דף // דובר צה"ל

בכיר ארגון הטרור חוסל במתחם ממערב לחאן יונס כשנפגש עם המח"ט המחוזי בזרוע הצבאית ראפע סלאמה. חיל האוויר הטיל פצצות על המתחם ויחד עם דף וסלאמה נהרגו עוד מחבלים רבים, ששימשו בתור המאבטחים שלהם.

השאננות הורגת: דף הפסיק להתנהל לפי נהלי האבטחה

ב"ג'ואיש כרוניקל" דיווחו כי החיסול התבצע לאחר מבצע סודי בתוך רצועת עזה שכלל חוליה של מסתערבים שאיתרו את המיקום שלו. בהתבסס על ראיונות עם מקורות ביטחוניים, העיתון היהודי-בריטי דיווח כי סוכן אחד התחזה לבעל דוכן בשוק ומכר ירקות מחוץ לבניין, שבו לפי ההערכות מוחמד דף היה מבקר באופן קבוע.

לפי הפרסום, היחידה של המסתערבים היתה צריכה לשנות את תוכנית היציאה שלה מרצועת עזה ברגע האחרון. הבסיס למבצע היה הגילוי של ישראל כי מוחמד דף הפסיק להתנהל לפי נהלי האבטחה הרגילים שלו.

 

במשך חודשים הוא ביקר באופן קבוע מפונים באזור ממערב לחאן יונס. ההתנהלות שלו היתה כמעט קבועה: לפני הביקורים הוא היה נכנס לבניין סמוך למתחם, שבו נפגש עם מחבלי חמאס, כדי לקבל עדכונים על תנועות צה"ל באזור, ועל המצב בסוגיות המזון והציוד הרפואי למפונים.

ב"ג'ואיש כרוניקל" דיווחו כי ישראל קיבלה מידע אמין ממשתפי פעולה מקומיים ומיחידות מסתערבים ישראליות באזור על עיתוי הביקור האפשרי הבא של מוחמד דף. אתמול, הערוץ הסעודי "אל-חדת'" דיווח כי מידע כזה הגיע משליח מסרים של חמאס.

כך או אחרת, לאחר קבלת המידע, ישראל גילתה שמוחמד דף החל להתעלם מנהלי האבטחה שלו ולשהות באותו בניין מגורים. לאחר שמידע זה נבדק שוב ושוב, מכיוון שישראל חששה שדף משתמש בתחפושות שונות בביקוריו, במודיעין הבינו שזאת הזדמנות שיש לנצל.

ראפע סלאמה (מימין) ומוחמד דף, צילום: רשתות ערביות

בעיתון דווח כי "כטב"מים וכלי טיס החלו לשלוח מידע לחדר הפיקוד והבקרה של צה"ל". לפי הפרסום, מסתערבים מיחידת דובדבן, שפעילותם תוארה בין היתר בסדרות כמו "פאודה", הגיעו לאזור והחלו לנוע בתוך אוכלוסיית המפונים. חלקם התחזו לעובדי אונר"א ואחרים לאנשי דת מוסלמים, שהגיעו לעודד את האוכלוסייה. ההתחזות נועדה לאפשר איסוף מידע מודיעיני ככל האפשר.

פאודה על סטרואידים: האות ניתן, מטוסי קרב החלו בהתקפה

שני סוכנים סמויים נוספים הוצבו באזור המתחם. הם היו אחראים לתעד את שעת הגעתו של מוחמד דף. אחד התחפש לבעל דוכן ירקות והוצב במגרש ליד הכניסה הראשית של הבניין. לשם דף היה צפוי להגיע. השני היה קרוב לכניסה והתחפש לקבצן מבוגר עם בגדים מרופטים.

על פי העיתון הבריטי, ביום שבת של ה-13 ביולי, נפוץ מידע בין העזתים שמוחמד דף מגיע לבקר. לאחר שהמסתערבים העבירו את המידע לחדר הפיקוד, הקבינט הביטחוני העניק במהירות אישור לתחילת המבצע.

נסיון החיסול של מוחמד דף: תיעוד רגע התקיפה // רשתות ערביות

בהיעדר מידע מדויק לגבי עיתוי הגעתו של מוחמד דף, מפקד חיל האוויר הנחה שני מטוסי קרב לרחף גבוה מספיק כדי שלא יבחינו בהם. אותם מטוסים היו באוויר במשך שבע שעות, ממתינים שמוחמד דף יגיע.

בהמשך, כך דווח, אחד הטייסים זיהה תנועות חשודות של מחבלי חמאס ממזרח למתחם, באזור שנועד להוות נתיב מילוט למסתערבים הישראלים. מפקד המבצע חשש שזה עלול לסכן אותם, ולכן הוחלט על תוכנית יציאה חדשה. בעיתון דיווחו כי הוחלט שמפקד הכוח החשאי יפנה לכיוון הים, מאה מטרים משם, לאחר שמוחמד דף יגיע. המידע עבר למסתערבים דרך אוזנייה.

אחרי כמה שעות מורטות עצבים, מוחמד דף נכנס לבניין. האות ניתן והמסתערבים עשו את דרכם בשקט ושלווה לעבר הים, כאילו הם מטיילים ברחוב בתל אביב. לאחר מכן הם נאספו על ידי ספינת חיל הים מבלי לעורר חשד.

זירת החיסול של מוחמד דף ומח"ט חאן יונס בחמאס, צילום: אי.פי.אי

חמש דקות לאחר מכן, שני מטוסי קרב החלו בהתקפות מדורגות על המטרה. הראשון פגע בבניין והרס אותו כליל. לאחר מכן מטוס שני הטיל פצצות זעירות סביב המבנה כדי להרתיע את מחבלי חמאס ולמנוע מהם לחלץ את מוחמד דף וראפע סלאמה מהלהבות.

בשלב הסופי שוגר טיל חודר בונקר שהיה יכול להגיע אל מתחת לבניין. מודיעים של ישראל דיווחו כי לבניין יש קומה תת-קרקעית ולכן הטייסים השתמשו בטיל מתוחכם שמסוגל לחדור את קירות המבנה, ולאחר מכן לקומת הקרקע.

ב"ג'ואיש כרוניקל" דיווחו גם כי ההנחה היתה שדף ינסה לברוח לקומת התת קרקע. על פי מידע מודיעיני שהתקבל לאחר האירוע, הוא עשה בדיוק את זה, ולכן לקח כשבועיים כדי לאשר את מותו, שכן הוא נקבר תחת ההריסות. מנגד, סגנו נהרג בקומה הראשונה, ולכן למחרת התקיפה אושר כי חוסל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר