ניסוי בירי טילים באיראן (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

אלפי טילים מונחים ומדויקים: עד לאן יכול להגיע ארסנל הנשק של חיזבאללה?

ה"וושינגטון פוסט", סקר את מאגר הנשק של חיזבאללה שכולל מגוון של רקטות וטילים, החל מבורקאן לטווח קצר ועד לדגמי פאתאח מתוחכמים יותר מתוצרת איראן

[object Object]

המתיחות לאורך גבול ישראל-לבנון הגיעה לנקודה קריטית בעקבות החיסול האחרון של רמטכ"ל חיזבאללה,  פואד שוקר. המצב מסתבך עוד יותר בשל איומי איראן לנקמה לאחר ההתנקשות במנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן. התפתחויות אלה עוררו חששות ממלחמה אזורית פוטנציאלית שתקיף את ישראל, לבנון ואת רוב האזור.

התשובה לחיזבאללה: זו שכבת ההגנה האווירית של ישראל

במשך עשרת החודשים האחרונים, חיזבאללה היה מעורב בעימות חוצה גבולות עם ישראל, תוך שימוש בטקטיקות כמו התקפות שנועדו כדי לבחון את ההגנה האווירית של ישראל. הארגון גם חשף נשק חדש בתגובה להריגת מפקדים בכירים בתוך לבנון. חיזבאללה, שהתפתח ממלחמת האזרחים בלבנון להיות אחד השחקנים החזקים ביותר במזרח התיכון, התכונן לרגע זה מאז 2006, כאשר כוחות ישראליים פלשו אז ללבנון.

״עוד אחד! תודיעו לצבא״: כטב״מ של חיזבאללה בשמי ישראל | ללא

ה"וושינגטון פוסט" מדווח כי חיזבאללה חיזק משמעותית את מאגר הנשק שלו עם משלוחים גדולים של רקטות וכטב"מים מאיראן, ולאחרונה החל לייצר נשק משלו. הארגון טוען שיש לו יכולות הגנה אווירית, תכונה נדירה בקרב קבוצות מיליציה.

לפי ה"פוסט", אנליסטים מעריכים שמאגר הנשק של חיזבאללה כולל בין 130,000 ל-150,000 רקטות וטילים, יותר מפי ארבעה ממה שהאמינו שחמאס אגר לפני המלחמה בעזה.

 

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, הצהיר כי הארגון מפקד על יותר מ-100,000 חיילים, שזה יותר מפי שניים מההערכות הגבוהות ביותר של כוח הלחימה של חמאס לפני המלחמה. ה"פוסט" מציין כי בעוד שרוב הנשק של חיזבאללה הוא תחמושת ברמה נמוכה יותר ולא מונחית, הארגון טוען שיש ברשותו תחמושת מדויקת שעלולה להוות איום משמעותי על ההגנות של ישראל אם תופעל בהיקף נרחב.

המאגר המלא נשמר בסוד

היקפן המלא של יכולות חיזבאללה נותר לא ודאי, שכן הארגון שומר על סודיות קפדנית לגבי מאגר הנשק שלו. חלק גדול ממה שידוע לציבור מגיע מהצהרות של הארגון ושל נסראללה עצמו, שטען כי חיזבאללה השתמש רק ב"חלק מהנשק שלנו" בהתקפות האחרונות על צפון ישראל. בתגובה לפעולות חיזבאללה, ישראל ביצעה תקיפות אינטנסיביות על לבנון, בעיקר בדרום, תוך שימוש במטוסי קרב, טנקים, כטב"מים מסוג הרמס, ותחמושת זרחן לבן. הסכסוך גרם לעקירה משמעותית של אזרחים משני צדי הגבול.

ראש נפץ במשקל 50 ק"ג: הרקטה הקטלנית שחיזבאללה שיגר לעבר מג'דל שמס, צילום: רשתות ערביות

על פי נתונים שנאספו על ידי ה"וושינגטון פוסט", כמעט 400 לוחמי חיזבאללה נהרגו בתקיפות ישראליות בלבנון. ממשלת לבנון מעריכה כי התקפות אלה גרמו לנזק של 15 מיליארד דולר והרסו כ-1,700 מבנים. גורמים רשמיים בישראל מדווחים כי התקפות חיזבאללה הרגו 19 חיילים ו-24 אזרחים, גרמו נזק למאות בתים, והציתו שריפות ששרפו יותר מ-40,000 דונם.

לפי ה"פוסט", מאגר הנשק של חיזבאללה כולל מגוון של רקטות וטילים, החל מרקטות בורקאן לטווח קצר ועד לדגמי פאלאק מתוחכמים יותר מתוצרת איראן. הארגון גם הציג כלי נשק מסוג אלמאס המצוידים במצלמות, שהם טילים מונחים נגד טנקים המסוגלים לחדור שריון כבד, כך מדווח ה"פוסט".

על פי הדיווח, מה שעלול להדאיג במיוחד הם טילים בליסטיים מונחים גדולים יותר כמו הפתאח 110, שיש לו טווח של עד 300 ק"מ, מה שעשוי להעמיד את תל אביב וירושלים בטווח פגיעה. נסראללה טען שלחיזבאללה יש תחמושת מונחית מדויקת, אם כי אלה מעולם לא נבדקו או הוצגו באופן פומבי.

צי הכטב"מים של חיזבאללה הוא היבט משמעותי נוסף של יכולותיו הצבאיות. הארגון השתמש בכטב"מים עמוסי חומרי נפץ בהתקפות על מוצבי צה"ל והפגין יכולת לייצר כלי טיס בלתי מאוישים משלו. כטב"מים מסחריים שימשו גם למטרות סיור, כאשר אחד מהם לכאורה טס ללא גילוי מעל חיפה במשך שעות, תוך צילום אתרים אסטרטגיים.

תרגיל צבאי בירי טילים באיראן, צילום: רויטרס

בנוסף ליכולות התקפיות, ה"פוסט" טוען שלחיזבאללה יש מערכות הגנה אווירית, כולל טילי נ"מ 358 מתוצרת איראן ואולי אף תחמושת מתקדמת יותר כמו הסייאד-2C. הגנות אלה עשויות להציב אתגר ייחודי לעליונות האווירית של ישראל במקרה של עימות מלא.

ה"פוסט" ציין כי מומחים מזהירים שהאסטרטגיה של חיזבאללה של "התקפות רוויה", הכוללות שיגור בו-זמני של מאות רקטות קטנות, עלולה לגבור על מערכת ההגנה כיפת ברזל של ישראל, כאשר יעילותן של מערכות ההגנה האחרות של ישראל, כמו יירוטי קלע דוד וחץ, כנגד הטילים הבליסטיים של חיזבאללה נותרת לא ודאית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו