תקיפה בלב הדאחייה בביירות: מתרבים הדיווחים כי מספר 2 בחיזבאללה - חוסל

פואד שוכר היה חבר בגוף הבכיר של ארגון הטרור חיזבאללה, מועצת הג'יהאד הצבאית, ושימש גם כמפקד פרויקט דיוק הטילים • צה"ל לקח אחריות על התקיפה והודיע כי הפעולה נעשתה בתגובה לרצח 12 הילדים במג'דל שמס • שני מקורות לבנוניים אמרו לרויטרס כי שוכר שרד את התקיפה • בעולם הגיבו ולצד גינויים, קראו לשני הצדדים לנהוג באיפוק • בתוך כך, רשת אל-חדת' דיווחה על תנועה של ספינות אמריקניות לכיוון חופי לבנון

הבניין שהופצץ בדאחיה // רשתות ערביות

בתגובה לטבח הילדים במג'דל שמס: ישראל תקפה הערב (שלישי) בשכונת דאחייה בביירות את בכיר חיזבאללה פואד שוכר, המכונה "חאג' מוחסן", שבאופן רשמי מהווה סגן ראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור. צה"ל לקח אחריות על התקיפה הממוקדת בביירות, כך לפי הודעת דובר צה"ל. שני מקורות לבנוניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי שוכר שרד את התקיפה.

זירת הפיצוץ בביירות

שר הביטחון יואב גלנט התייחס למתקפה, וצייץ בעברית ובאנגלית: "חיזבאללה חצה את הקו האדום". התקיפה היא התגובה לטבח, ולא צפויות תגובות נוספות. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הערכת מצב בקריה עם בכירי מערכת הביטחון.

רשת אל-חדת' הסעודית דיווחה על תנועה של ספינות אמריקניות לכיוון חופי לבנון.

"ללחוץ בכל הכוח על ישראל להפסיק את התקיפות"

עם פרסום התקיפה, צה"ל הודיע: "תקפנו באופן ממוקד את המפקד האחראי לרצח הילדים במג'דל שמס והרג אזרחים ישראלים רבים. בשלב זה, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. במידה שיהיו שינויים - נעדכן".

הדאחיה לאחר התקיפה, צילום: אי.פי

כלי תקשורת לבנונים דיווחו כי הפיצוץ אירע בשכונת חארת חרייק שבדאחייה, הרובע הדרומי של ביירות, וכי גם בניין מועצת השורא בעיר הותקף. שלושה מקורות ביטחוניים לבנונים אישרו לסוכנות הידיעות רויטרס שהיעד לתקיפה בביירות היה שוכר, אך אמרו כי גורלו עדיין לא ידוע. לפי דיווח באל-ערבייה הסעודי, ניסיון ההתנקשות בשוכר נכשל.

רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה כי מספר הפצועים בתקיפת צה"ל ברובע הדאחייה בביירות עלה ל-60. בתוך כך, ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי גינה את התקיפה, ואמר כי "על הקהילה הבינלאומית ללחוץ בכל הכוח על ישראל להפסיק את התקיפות והאיומים שלה".

נתניהו, הערב, צילום: דוברות רה"מ

כאמור, ישנם דיווחים סותרים לגבי גורלו של שוכר. ב"אל-ערביה" הסעודי דווח כי "היעד בתקיפה לא חוסל". שלושה מקורות ביטחוניים אמרו ל"רויטרס" כי "גורלו לא יודע", וגורמי ביטחון אחרים אמרו בתקשורת המקומית כי אישה נהרגה ושבעה נפצעו.

"שוכר שרד, הוא יצא מהמבנה לפני תקיפתו"

ב"אל-חדת'" הסעודי אמרו מקורות ביטחוניים לבנוניים כי "שוכר שרד, הוא יצא מהמבנה לפני תקיפתו" - אך בהמשך אמרו מקורות ל"אל-חדת'" כי שוכר נהרג בתקיפה, ו"גופתו הועברה לבית החולים א-רסול אל-אעזם בכביש לנמל ביירות". עוד דווח כי כי חיזבאללה הציב טבעת אבטחה מסביב למקום.

יעד התקיפה: פואד שכר אבו מוחסן, רמטכ"ל חיזבאללה, צילום: ללא

מדובר בחיסול משמעותי ביותר, מקביל לראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף. בפועל, שוכר הוא השני בחשיבותו בארגון הטרור, וגם המפקד על כל המערכים האסטרטגיים של חיזבאללה. שוכר שימש יועץ צבאי בכיר לנסראללה, והוא חבר במועצת הג'יהאד הצבאית. עוד שימש שוכר גם כמפקד פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה. משרד החוץ האמריקני הציע בעבר פרס של חמישה מיליון דולרים למי שימסור מידע על אודותיו.

החוקר הסעודי עלי מוחמד אל-חוסייני: "אני מכיר אותו טוב מאוד. החאג' מוחסן הוא לא מספר 2, הוא מספר 1 בחיזבאללה. הוא מהמייסדים, והיה חשוב יותר מעימאד מורנייה. הוא היה אפילו לפני חסן נסראללה. הוא הבכיר הראשון של מועצת הג'יהאד. הוא קאסם סולימאני של חיזבאללה, בדרגה הזאת".

בתגובה לטבח 12 הילדים. תקיפה ישראלית בלב ביירות, צילום: אי.אף.פי

הקבינט המדיני-ביטחוני לא עודכן בתקיפה מבעוד מועד, אך לפי דיווחים המבצע תואם עם ארה"ב. מהבית הלבן נמסר כי הם "מתקדמים בדיפלומטיה, מנסים למנוע הסלמה ועימות מלא בין ישראל לחיזבאללה". וקראו לנהוג באיפוק. משרד החוץ האמריקני מסר כי ארה"ב תמשיך בחיפושיה אחר פיתרון דיפלומטי כדי למנוע הסלמה.

שר החוץ של לבנון, עבדאללה בו-חביב גינה את התקיפה, ואמר ל"רויטרס" כי המדינה מתכוונת להגיש תלונה לאו"ם בנושא. "מקווים לתגובה מידתית של חיזבאללה, כדי שגל ההרג הזה ייפסק", אמר בו-חביב. גם משרד החוץ של רוסיה מתח ביקורת על התקיפה ומסר: "זו הפרה חמורה של החוק הבינלאומי". שגרירות איראן בלבנון הודיעה כי בטהראן מגנים את "התוקפנות הישראלית הפחדנית בדרום ביירות". 

גם דובר יוניפי"ל בלבנון הגיב על התקיפה ואמר לרשת "אל-ג'זירה" כי באו"ם "עוקבים אחר המתרחש, שואפים לצמצם את עוצמת העימות ולמנוע מהמצב להידרדר. ארה"ב, צרפת ומדינות ערביות ממלאות תפקיד חשוב בהרגעת השטח. להרחבת הסכסוך ולמלחמה אזורית - יהיו השלכות הרות אסון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר