מחבלים, כטב"מים וחיבוק הדוב מחיזבאללה: מה עומד מאחורי שלוחת חמאס בלבנון

למרות האחדות כלפי חוץ בין שני ארגוני הטרור, קיים ביניהם מתח מובנה, שיוצר ניגוד אינטרסים • "מבחינת חיזבאללה, הפלשתינים הם רק אורחים בזירה הלבנונית", מציין טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון "עלמא"

חיסול מחבל חמאס בלבנון. צילום: דובר צה"ל

רק לפני כשבוע צה"ל חיסל את מוחמד חמד ג'בארה, מפקד בשלוחה הלבנונית של חמאס. כעת מכון המחקר "עלמא" שופך אור על מבנה השלוחה של ארגון הטרור, ועל הקשר שלה לזרוע הצבאית פאג'ר של תנועת אל-ג'מעה אל-אסלאמייה במדינה.

זירת החיסול

בדו"ח של ראש מחלקת המחקר במכון, טל בארי, נכתב כי ג'בארה היה מפקד של יחידה בשם "ח'אלד עלי". ג'בארה, שחוסל בעת שנסע בטנדר באזור הבקעא, היה יליד 1973. הן שלוחת חמאס והן אלג'מעה אלאסלאמייה הודיעו שהוא משתייך אליהן.

מוחמד ג'בארה, מחבל בג'מאעה אל-אסלאמיה שחוסל בלבנון, צילום: רשתות ערביות

בדו"ח מציין בארי כי הזרוע הצבאית של אלג'מעה אלאסלאמייה נבלעה בתוך השלוחה הלבנונית של חמאס. היחידה שעליה היה מופקד ג'בארה, היתה כפופה ללשכת בניין הכוח. יחד עם יחידה בשם א-שמאלי, היו תחתיה מאות מחבלים בכל רחבי לבנון, בעיקר היכן שנמצאים מחנות פליטים של פלשתינים.

על פי הדו"ח, היחידות עוסקות בגיוס מחבלים, וכן בביצוע אימונים וקורסים לצליפה, ירי נ"ט, הפעלת כטב"מים ועוד. כמו כן, היחידות אמונות על פיתוח וייצור נשק (רקטות וכטב"מים), ועל הקמת חוליות טרור.

בין היתר צוין בדו"ח כי יחידת ח'אלד עלי ניהלה את "פרויקט סעד", שנועד לייצר ולהרכיב רקטות באופן עצמאית, תוך הסתרת הפעולות מהשלטונות הלבנונים ואפילו מחיזבאללה. המיזם התנהל בלב אוכלוסייה פלשתינית.

מחאות תמיכה בגבול לבנון בחמאס לאחר מאורעות 7 באוקטובר, צילום: איי.אף.פי

בדו"ח מציין טל בארי כי למרות האחדות כלפי חוץ בין השלוחה הלבנונית של חמאס לחיזבאללה, קיים ביניהם מתח מובנה, שיוצר ניגוד אינטרסים.

"מבחינת חיזבאללה, הפלשתינים הם רק אורחים בזירה הלבנונית. בהתבסס על מהלכי ההתעצמות תוך הסתרה מחיזבאללה והפעולות שחמאס יכול לבצע נגד ישראל מלבנון, נראה שחמאס לא רואה עצמו כ'רק אורח'".

היסטוריית יחסים ההפכפכה

החוקר סבור גם כי השלוחה של חמאס מהווה איום על חיזבאללה. "צריך לזכור את היסטוריית היחסים ההפכפכה של חמאס ביחס לציר השיעי הרדיקלי בראשות איראן בכלל וביחס לחיזבאללה בפרט. להבנתנו, חיזבאללה כיום מחבק את חמאס-לבנון 'חיבוק דוב' והכל בגלל אינטרסים.

"חיזבאללה משתמש בחמאס-לבנון ככלי נוסף נגד ישראל, שמשרת את הנרטיב הכללי ל'שחרור פלסטין ואל-קודס'. להערכתנו, חיזבאללה יחתור בעתיד לפרק או לפחות להגביל מאוד את כוחו של חמאס-לבנון. זאת מתוך הבנה כי מבחינת עלות מול תועלת, האיום כלפיו משמעותי יותר מהתועלת של שימוש בחמאס-לבנון כארגון נוסף וחזק הפועל כנגד ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר