בכיר חות'י לשעבר ל"ישראל היום": המתקפות על ישראל - טעות קשה

לדבריו, מנהיג החות'ים שולח רקטות "כשאינו מסוגל להפיל אפילו מטוס ישראלי אחד" • הסעודים מדגישים: לא היה להם חלק במבצע "יד ארוכה"

יממה אחרי התקיפה הישראלית: נמשכת השריפה בנמל חודיידה שבתימן // רשתות ערביות

מנהיג החות'ים עבד אל־מאלכ אל־חות'י הצהיר אתמול ׁׁ(ראשון) כי המטרה של ישראל בתקיפה בנמל אל־חודיידה היתה לפגוע בכלכלה התימנית. מנגד, בישראל טענו כי הותקפו מטרות צבאיות.

תומכי מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ אל-חות'י, צילום: אי.פי.אי

לדברי ראש המיליציה הפרו־איראנית, התקיפה של חיל האוויר נועדה לשדר גם מסר לציבור הישראלי שהושג לכאורה הישג גדול דרך המראות של השריפה בנמל. בנוגע לפיגוע הכטב"ם בתל אביב בלילה שבין חמישי לשישי, אל־חות'י אמר: "הסלמנו את החזית שלנו לאוקיינוס ההודי ולים התיכון. בכל שלב נעשה שימוש בנשק חדש. תל אביב היא המרכז המנהלי והאסטרטגי של ישראל. הכטב"ם הגיע ללב המרכז, וזה נחשב לשלב חמישי במשוואה חדשה".

על רקע זה, בכיר חות'י לשעבר מסר ל"ישראל היום" כי המיליציה הפרו־איראנית עשתה טעות קשה במתקפות שלה על ישראל. לדברי הבכיר לשעבר, היה ניתן לתמוך בפלשתינים מבחינה כספית, בקמפיין תקשורתי או בסיוע הומניטרי כמו מדינות ערביות אחרות. מנגד, החתירה של החות'ים לעימות ישיר מול ישראל היא צעד שמסכן את האוכלוסייה האזרחית במדינה, שממילא סובלת ממשבר הומניטרי.

נזקי התקיפה בנמל חודיידה, צילום: אי.אף.פי

"החות'ים משתמשים בעשרות מיליוני תימנים בתור מגן אנושי כשהם שולחים רקטה והורגים אזרח ישראלי. הם יגרמו לפשיטת רגל של הנמל. ישראל היא לא כמו בריטניה וארה"ב, שתוקפות (רק) מטרות צבאיות. העימות הוא בין ישראל לפלשתינים, לנו אין עימות ישיר עם ישראל", הסביר הבכיר.

עוד הוסיף כי למיליציה הפרו־איראנית אין אפילו מערכת הגנה אווירית שמסוגלת להגן על תימן. "עבד אל־מאלכ אל־חות'י שולח את הרקטות האלה כשהוא לא מסוגל להפיל אפילו מטוס ישראלי אחד", תקף והביע חשש כי ישראל עלולה להטיל מצור ימי ואווירי על תימן - ומי שתשלם את המחיר תהיה האוכלוסייה האזרחית.

חשש מעימות אזורי

גורמים בסעודיה הביעו שביעות רצון ביממה האחרונה מהתקיפה של ישראל בנמל אל־חודיידה שבמערב בתימן, אולם הדגישו כי לא היה להם חלק במבצע "יד ארוכה" נגד החות'ים והביעו חשש מהידרדרות לעימות אזורי.

דובר משרד ההגנה הסעודי הצהיר כי לממלכה לא היה כל קשר לתקיפה בנמל בתימן. הדובר, תורכי אל־מלאכי, הצהיר כי סעודיה לא תאפשר לשום גורם לחרוג למרחב האווירי שלה. משרד החוץ הסעודי הודיע שבממלכה עוקבים בדאגה אחר "התפתחויות ההסלמה הצבאית בתימן אחרי התקיפות הישראליות במחוז אל־חודיידה, שמגבירות את המתיחות הנוכחית באזור ופוגעות במאמצים לסיום המלחמה בעזה".

האש בוערת, גם יממה לאחר התקיפה. נמל חודידה בתימן, צילום: אי.אף.פי

בה בעת, שני פעילים סעודים התלוננו כי בשנים האחרונות ריאד הזהירה באופן פומבי את הקהילה הבינלאומית מהשימוש של החות'ים בנמל אל־חודיידה למטרות טרור, כולל התחמשות באמצעי לחימה מתקדמים. למרות זאת, הזכירו אותם גורמים, באו"ם התנגדו למלחמה שהובילה הקואליציה הסעודית בתימן והפעילו לחץ לסיים אותה. 

בהקשר זה - חוקר סעודי ציין כי החות'ים "לא פועלים לטובת הסוגיה הפלשתינית, ואפילו לא עבור תימן. מי שהורג את בני ארצו לא יתמוך בפלשתינים בעזה, ומי ששולח רקטות לעבר מכה לא יגן על ירושלים. המיליציה משמשת את איראן בתור קלף מיקוח עבור האינטרסים שלה".

בתוך כך, בעיתון הסעודי "עוכאז'" דווח על פרטים חדשים מהתקיפה. לפי עדי ראייה, בעיר הנמל אל־חודיידה היתה הפסקת חשמל בכמה שכונות, בעוד השריפה משתוללת ללא גורמי כבאות שיעצרו אותה.

עוד גילו עדי הראייה לכתב העיתון המוצב בתימן כי כל ההרוגים והפצועים היו חברים או מפקדים של החות'ים, זאת למרות הטענות של המיליציה שמדובר באזרחים. בסך הכל דווח על לפחות שישה הרוגים באירוע, ובעיתון הזהירו כי קיים חשש מהתרחבות המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר