צילומי לווין חושפים: איראן מרחיבה מתקני ייצור של טילים בליסטיים

תצלומי לוויין חושפים בנייה מאסיבית בשני מתקנים צבאיים סמוך לטהרן, כך על פי דיווח ברויטרס • גורמים איראנים מאשרים: מגדילים את ייצור הטילים והמל"טים

תצלומי הלווין המעידים על הקמת מתקנים לטילים בליסטיים באיראן. צילום: Planet Labs, רויטרס

תצלומי לוויין חושפים הרחבה משמעותית של שני מתקני טילים בליסטיים מרכזיים באיראן, כך דווח היום (שני) בסוכנות הידיעות רויטרס. 

על פי הערכת חוקרים אמריקנים, מטרת ההרחבה היא להגדיל את ייצור הטילים - מסקנה שאושרה על ידי שלושה פקידים איראניים שביקשו לא להזדהות. 

תצלומי הלווין המעידים על הקמת מתקנים לטילים בליסטיים באיראן, צילום: Planet Labs, רויטרס

התמונות, שצולמו על ידי חברת הלוויינים המסחרית Planet Labs, מציגות יותר מ-30 מבנים חדשים בבסיס הצבאי מודארס ובמתחם ייצור הטילים ח'וג'יר, הממוקמים בקרבת טהרן. רבים מהמבנים מוקפים בסוללות עפר גדולות, המתקשרות לעיתים קרובות לייצור טילים שכן הם נועדו לעצור שריפות כתוצאה מפיצוץ חומרים דליקים, כך אמר ג'פרי לואיס מהמכון למחקרים בינלאומיים במונטריי.

תצלומי הלווין המעידים על הקמת מתקנים לטילים בליסטיים באיראן, צילום: Planet Labs, רויטרס

לואיס ציין כי ההרחבות החלו באוגוסט ובאוקטובר 2022, בהתאמה. הרחבת המתקנים מגיעה בעקבות הסכם מאוקטובר באותה שנה, שבו התחייבה איראן לספק טילים לרוסיה במסגרת המלחמה באוקראינה.

אחד מהבכירים האירניים אישר כי חלק מהמבנים החדשים יאפשרו את הכפלת ייצור המל"טים. לדבריו, טילים ורכיבי מל"טים יימכרו לרוסיה, מל"טים יסופקו לחות'ים בתימן, וטילים לחיזבאללה בלבנון.

מוקפים בסוללות עפר. תצלומי הלווין המעידים על הקמת מתקנים לטילים בליסטיים באיראן, צילום: Planet Labs, רויטרס

מומחים מעריכים כי מאגר הטילים של איראן, הגדול ביותר במזרח התיכון, כולל יותר מ-3,000 טילים, כולל דגמים המיועדים לשאת ראשי קרב קונבנציונליים וגרעיניים.

ארצות הברית הביעה לאחרונה דאגה מהגדלת ייצור הטילים והמל"טים באיראן, בטענה כי הדבר מסייע להתקפות הרוסיות על ערי אוקראינה ומחזק את הקבוצות הפרו-איראניות במזרח התיכון.

עם זאת, משרד מנהל המודיעין הלאומי של ארה"ב סירב להגיב לניתוח של החוקרים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר