מומחה לריגול וד"ר למדעי המדינה: נחשף המוח האיראני מאחורי תכנון התנקשויות בחו"ל

"איראן אינטרנשיונל": יחיא חוסייני פנצ'אקי, סגן ראש המודיעין הלאומי של הרפובליקה האסלאמית, עומד באופן שיטתי מאחורי שורת סיכולים • הוא היה מעורב בהקמת יחידה על שם סולימאני ונחשב למי שקיבל את אמונו של חמינאי

סגן ראש המודיעין האיראני. צילום: איראן אינטרנשיונל

אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה למשטר, חשף היום (שני) את המוח האיראני מאחורי תכנון התנקשויות בחו"ל. על פי הפרסום, מדובר ביחיא חוסייני פנצ'אקי, המכונה גם "אליאס יחיא חמידי", המשמש בתור סגן ראש המודיעין הלאומי של הרפובליקה האסלאמית.

בהמשך לכך צוין כי לחוסייני יש תפקיד בכל הנוגע לריגול ולהתנקשויות, וזאת הפעם הראשונה שזהותו נחשפת. "הרפובליקה האסלאמית תכננה באופן שיטתי להתנקש במתנגדי המשטר בחו"ל. התוכניות האלה מתוכללות על ידי גורמים בכירים במשרד המודיעין האיראני במטרה לחסל מתנגדי משטר המהווים איום לממשל האסלאמיסטי", נכתב בידיעה.

חיסול סולימאני - שעה אחר שעה (ארכיון)

חוסייני עצמו נולד בעיר כארג' שליד טהרן בשנת 1975. הוא בעל תואר דוקטור במדעי המדינה מאוניברסיטת אזד בטבריז ואף פרסם שני מאמרים אקדמיים בתחום. כמו כן דווח כי הוטלו עליו סנקציות של האיחוד האירופי ובריטניה בשל מעורבותו בתכנון ניסיון פיגוע בפריז בשנת 2018. הניסיון כשל אבל מעורבותו בהקמת יחידה על שם קאסם סולימאני (מפקד כוח קודס האיראני שחוסל ב-2020), שמבצעת פיגועים ברחבי העולם עם משמרות המהפכה, מסמנת אותו בתור דמות מפתח במנגנון הביון האיראני.

עוד דווח כי נעשה שימוש בסוכנים סמויים שמוצבים בשגרירויות ובפעילים שמתחפשים לאנשים עסקים. בעזרתם איראן הצליחה לתכנן ולבצע פיגועים ברחבי העולם. הרשת הזאת פועלת בתיאום עם סוחרי סמים בינלאומיים וכוחות פרוקסי כדי להבטיח שהמבצעים לא ישאירו חותמת של סוכנויות הביון של איראן.

בעניינו של חוסייני, מקור במשרד ההגנה האיראני מסר לאתר כי הוא חלק מדור חדש של מנהלי מודיעין שקיבלו את אמונו של המנהיג העליון באיראן, האייתוללה עלי חמינאי.

ניסו לפוצץ ועידה בפריז

נוסף על כך, ב"איראן אינטרנשיונל" תיארו כיצד משרד המודיעין האיראני מפעיל שני מסלולים לפריסת סוכנים בחו"ל. במסלול אחד, כפי שצוין, נשלחים הסוכנים לשגרירויות בחסות משרד החוץ של המדינה. במסלול השני נשלחים סוכני מודיעין צבאי במסווה של פעילות עסקית. "סוכנים אלה מתכננים התנקשויות, חטיפות וחבלה, שמתבצעים על ידי שליחים כדי להימנע מקשירת קשר לאיראן עצמה. סוחרי סמים גדולים משמשים לעתים קרובות כקבלנים ראשיים למשימות האלו", נכתב.

עוד דווח כי משרד המודיעין האיראני ביצע פעולות טרור רבות על אדמת אירופה. אחת מהן הייתה הניסיון לפוצץ ועידה בפריז. מי שתכנן את הפיגוע היה אסדאוללה אסאדי, סוכן מודיעין ועובד בשגרירות האיראנית באוסטריה. הפעולה סוכלה ואסאדי נידון ל-20 שנות מאסר בבלגיה, אך לאחר מכן שוחרר בעסקה לשחרור אזרח בלגי שנחטף באיראן.

פעולת טרור אחרת הייתה ההתנקשות בהולנד ב-2015. שם נרצח במוחמד רזא קולאהי סמדי, חבר בארגון של מתנגדי המשטר, מוג'אהדין ח'לק. שנתיים לאחר מכן נרצח פעיל פוליטי ערבי בעיר האג בהולנד. "הטיימס" דיווח כי עבריין יליד מרוקו קישר את משרד המודיעין האיראני לשני מעשי הרצח האלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר