מפת הכוח של חיזבאללה: מי באמת שולט בארגון הטרור?

מנסראללה ועד מפקדי האוגדות: כך נראה מבנה הפיקוד המסועף של ארגון הטרור הלבנוני • היורש הפוטנציאלי, היחידות המסתוריות והבכירים שחוסלו

מפקדי יחידות עזיז (מימין) ונאסר שחוסלו. צילום: רשתות ערביות

חיסולו השבוע של מפקד יחידת עזיז בחיזבאללה, מוחמד נאסר, הוא פגיעה נוספת בשרשרת הפיקוד של ארגון הטרור. אבל איך נראה מבנה הפיקוד במיליציה הפרו־איראנית?

מפקד יחידת עזיז בחיזבאללה אבו נעמה מובא לקבורה בביירות | ללא קרדיט

בצמרת עומד כמובן חסן נסראללה. מזכ"ל הארגון הוא הסמכות העליונה שמחליטה על צעדים כמו פתיחה במלחמה או לחלופין הפסקת אש. דרך נציגיו ובעלי בריתו בפרלמנט ובממשלה, הוא גם האיש המשפיע ביותר בלבנון.

מתחת לנסראללה ניתן למנות שורה של בכירים בחיזבאללה, אולם הראשון שבהם הוא הישאם ספי א־דין, ראש המועצה המבצעת. מעין ראש הממשלה של הארגון שאחראי על מערכי חינוך, תרבות, רווחה ובריאות. ספי א-דין הוא גם חלק ממועצת הג'יהאד, שמקבלת החלטות צבאיות. היום, למשל, הוא הדגיש כי החזית הלבנונית תמשיך להיות פעילה, למרות החיסולים. מדובר גם במי שנחשב ליורש אפשרי לנסראללה.

שני בכירים נוספים שמשמשים בתור "יועצים צבאיים" בחיזבאללה הם מוחמד חיידר ופאד שאקר. אליהם יש להוסיף את חודר יוסף נאדר, שעומד בראש יחידת האבטחה - האנשים ששומרים על נסראללה.

הייתם עלי טבטבאי. ארה"ב מציעה פרס של חמישה מיליון דולר למי שימסור עליו מידע,

יחידה משמעותית נוספת היא יחידה 910. בראשה עומד טלאל חמיה והיא אמונה על פעילויות טרור מעבר לים, לרבות פיגועים נגד מטרות מערביות. באשר לדמות של "רמטכ"ל" חיזבאללה, היא נותרה חסויה מאז חיסולו של עימאד מורניה ב-2008.

אחת הדמויות המסתוריות בחיזבאללה הוא הייתם עלי טבטבאי, שממשלת ארה"ב מציעה פרס של חמישה מיליון דולר למי שימסור מידע עליו. מדובר במפקד בכיר בארגון הטרור, שפיקד על הכוחות המיוחדים של הארגון בסוריה ובתימן.

הכוורת של חיזבאללה, צילום: עלמא

עוד ב-2016 טבטבאי הוגדר בתור טרוריסט בינלאומי עם סיווג מיוחד. באתר של ממשלת ארה"ב, נכתב כי "פעולותיו של טבטבאי בסוריה ובתימן הן חלק ממאמץ גדול של חיזבאללה לספק הכשרה, חומרים וכוח אדם לתמיכה בפעילותו לגרימת חוסר יציבות באזור".

בתיעוד שפורסם היום מהלווייתו של מפקד יחידת עזיז בביירות, נראה מחבל בחיזבאללה שמזכיר בפניו את הקלסתרון של עלי טבטבאי. אותו מחבל עטה את הסמל של כוח העילית רדואן.

המחבל שדומה לבכיר בחיזבאללה, צילום: ללא קרדיט

אותו מחבל נראה גם בהלוויה אחרת במארס האחרון. עם זאת, לפי פרסום ב"כאן חדשות" שהתבסס על בלוג המודיעין "אינטלי טיימס", ייתכן שמדובר בניסיון הטעיה של חיזבאללה.

מפקד בולט אחר הוא איברהים עקיל. באתר של מכון המחקר "עלמא" נכתב כי הוא ראש יחידת המבצעים של חיזבאללה, ואמון על הכוחות המיוחדים ועל היחידה האווירית – כלומר מערכי הרקטות והכטב"מים. על כוח רדואן, יחידת העילית, פיקד בפועל וויסאם א-טוויל, שחוסל בינואר.

דמות משמעותית נוספת הוא עלי קראקי, "מפקד פיקוד דרום" של חיזבאללה. תחת קראקי פועלות שלוש "אוגדות" – יחידת עזיז הדרום-מערבית, יחידת האסר הדרום-מזרחית, ויחידת בדר שחולשת בעיקר על האזור שמצפון לליטאני. עד כה ישראל חיסלה את מפקד יחידת נאסר, אבו טאלב, ומפקד יחידת עזיז, מוחמד נאסר. יחידות במתוכנת דומה קיימות בביירות, ובבעלבכ במזרח לבנון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר