אדישות, מחאה והתגוששות פנימית: איראן בדרך לסבב הצבעה שני בבחירות לנשיאות

מנהיגה העליון של המדינה, עלי חמינאי, נשא נאום שבו ניסה להמעיט בחשיבות שיעור ההשתתפות הנמוך בהצבעה, אך הרשויות מגבירות מאמצים להוציא המונים לקלפי • בתוך כך, בכיר לשעבר במשטר תקף את המועמד השמרני ג'לילי וטען כי הוא חיבל בהגעה להסכם גרעין עם ארה"ב

גבר הולך לצד כרזות בחירות באיראן. צילום: איי.אף.פי

איראן תצא מחר (שישי) לסיבוב השני של הבחירות לנשיאות, כשהרשויות עושות מאמצים כבירים להגדיל את העניין הציבורי בבחירות, שהוכרזו בחופזה לאחר מותו של נשיא איראן, אברהים ראיסי, בהתרסקות מסוק בצפון המדינה.

שיעור ההצבעה הנמוך בסיבוב הראשון של הבחירות מדאיג את המשטר, וכלי התקשורת המזוהים איתו פרסמו כתבות רבות העוסקות באופן ההצבעה ובהזכרת מערכת הבחירות לציבור.

שיעור ההצבעה בסיבוב הראשון עמד על פחות מארבעים אחוזים - שפל שהרפובליקה האסלאמית לא ידעה כדוגמתו. סרטונים של קלפיות שוממות לגמרי בבירה טהרן פורסמו ברשתות החברתיות על ידי מתנגדי המשטר. הסיבות להימנעות הציבור מהצבעה קשורות למצב החברתי והכלכלי במדינה, למחאה נגד המשטר ולזעם על פסילת מועמדים על ידי ועדת אנשי הדת שאמונה על הליך הבחירות.

מנהיגה העליון של איראן, האיתוללה עלי חמינאי, ניסה להמעיט בחשיבות שיעור ההצבעה הנמוך ואמר כי "יש אנשים שאולי לא אוהבים נציגים מסוימים או אפילו את המערכת האסלאמית עצמה, בדיוק באותו אופן שהם מביעים את דעתם באופן חופשי, אבל הרעיון שכל מי שלא הצביע מתיישר עם העמדות הללו וצורת המחשבה הזו הוא מוטעה לחלוטין". למרות הדברים, סימני מחאה נרשמו בשבוע החולף במדינה. בעצרת בחירות מרכזית בפרוור צפוני של הבירה טהרן, נציג המחנה הרפורמיסטי תועד כשהוא קורא את סיסמת המחאה נגד חוקי הכפייה הדתית של המשטר "נשים, חיים, חירות".  

מערכת הבחירות המנומנמת הצליחה לגרום ל"ירי בתוך הנגמ"ש" בקרב בכירי המשטר כשעלי אכבר סלאחי, ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, האשים את המועמד השמרני, סעיד ג'לילי, בכך שהלה טרפד הסכם גרעין חדש עם ממשל ביידן. "ההסכם כבר היה מוכן, רק היה צריך לחתום עליו", כתב סלאחי. בתגובה, מיהר שר החוץ לשעבר, מוחמד ג'ווד זריף, לגנות את סלאחי וכתב כי הוא "מפיץ שקרים ובדיות".

סעיד ג'לילי, צילום: רויטרס

ג'לילי השמרן המחמיר, בן טיפוחיו של חמינאי, מתחרה מול מסעוד פזשכיאן, מועמד מהמחנה הרפורמיסטי שנחשב מתון יחסית בכל הנוגע ליחסים עם המערב. פזשכיאן הוא חלק בלתי נפרד מהממסד של הרפובליקה האסלאמית, אך ביקר בעבר את המשטר בגלוי. בשנת 2009 נשא נאום שבו גינה את היחס למפגינים נגד בחירתו של מחמוד אחמדיניג'ד לנשיאות המדינה.

סקר שבוצע על ידי סוכנות הסקרים הסטודנטיאלית של איראן חוזה יתרון קל לפזשכיאן, שמוביל על יריבו עם 49.5 אחוזים מהקולות. ג'לילי זוכה ל-43.9 אחוזים מקולות הבוחרים.

אמג'ד אמיני לצד דיוקנה של בתו,

אך עבור אמג'ד אמיני, שבתו מהסא נרצחה על ידי אנשי משמרות הצניעות לאחר שסירבה לעטות חיג'אב, זהותו של מי שייבחר לנשיאות המדינה לא משנה כלל. אמיני הודיע כי הוא ומשפחתו יחרימו את הבחירות. "אנחנו לא תומכים באף אחד בבחירות הללו, אין לנו שום תקווה ליישום של צדק כלשהו בעתיד", אומר האב. עבור עשרות מיליוני איראנים שלא ישתתפו בהצבעה, זו אמירה המייצגת את עמדתם יותר מכל נאום בחירות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר