צוות קרב יווני שב ממסע של 100 ימי לחימה מול החות'ים: ״חזרנו מהגיהנום״

205 אנשי צוות ספינת הקרב היוונית "הידרה" העידו כי נשלחו ל"משימת התאבדות" • "הגענו למצב בו כיוונו אל הכוכבים מתוך מחשבה שמדובר ברחפנים", סיפרו הלוחמים בעקבות היעדר תחמושת • הלוחמים הציגו חשש מעמידה למול האיומים הנוספים ובראשם האיום הרקטי לנוכח הפער במערכות ההגנה

אוניית קרב בריטית מיירטת כטב"ם של החות'ים // רויטרס

חלשים מול האיום: צוות של חיל הים היווני חזר ממשימה של 102 ימים בים האדום כדי להתמודד עם האיום החות'י. הלוחמים היוונים הגדירו את משימתם כ"משימת התאבדות" לנוכח הנשק והאמצעים הלא מתקדמים שעמדו לרשותם, שהדגישו באופן ברור את ההכרח בהתעצמות הצי של המדינה. 

"חזרנו מהגיהנום," כך העידו 205 אנשי צוות ספינת הקרב היוונית "הידרה" בפני הרמטכ"ל היווני, לאחר 102 ימים של פעילות מבצעית בים האדום. על פי דיווח של כלי התקשורת ieidiseis​​​​​​​​​​​​​​​​ היווני, בשימוע שנערך עם שובם, חשפו אנשי הצוות את האתגרים הקשים שעמדו בפניהם בהתמודדות עם איום המיליציות החות'יות.

סירות חמושות של החות'ים בים האדום, צילום: איי.אף.פי

אנשי הצוות הימי עמדו על הפערים הטכנולוגיים המשמעותיים בפני הרמטכ"ל היווני. הם התייחסו לחוסר ההגנה מפני כלי טיס בלתי מאוישים: "ספינת הקרב הפליגה בים האדום ללא הגנה נגד רחפנים", דיווח אחד מאנשי הצוות. "הרחפנים העוינים טסו מעלינו ללא הפרעה, ותותחי הפאלנקס המיושנים שלנו לא יכלו לפגוע בהם."

הלוחמים הצביעו על אזלת יד מצד הלוחמים בנטרול הכטב"מים ואמצעי החימוש של החות'ים. "יחידות הקומנדו ניסו להפיל את הרחפנים עם נשקם האישי, כאילו הם רודפים אחרי ציפורים בים הפתוח", תיאר חבר צוות אחר. "הגענו למצב בו כיוונו אל הכוכבים מתוך מחשבה שמדובר ברחפנים". פער נוסף שהועלה תיאר מערכות מיושנות מול איומים מתקדמים: "ספינות הקרב מסוג MEKO שלנו הן כלי שיט עם טכנולוגיה ישנה ומיושנת," הסביר קצין בכיר. "אנחנו תלויים במערכות שאינן יכולות להתמודד עם האיומים המודרניים המרובים, בזמן שבאזור פועלות ספינות עם מערכות מהדור האחרון".

לא יעצרו. חות'ים (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

בהמשך הדברים, התייחסו לוחמי הים היוונים לאיום הטילים אותו הגדירו כ"חמור ביותר". מומחה ההגנה של הספינה, הדגיש את איום "הטילים הבליסטיים ונגד הספינות שמשגרים החות'ים".

אירוע קריטי התרחש ב-19 במאי, כאשר טיל חות'י התפוצץ במרחק 150 מטר בלבד מספינת חיל הים. "מרכז המבצעים של נאט"ו בלאריסה הודיע לנו על שיגור הטיל דקה לאחר שהתפוצץ", סיפר מפקד הספינה. "הרגשנו גלים חזקים ורעד עז בספינה. עשרה מאנשי הצוות ביקשו לשוב מיד לארץ אחרי האירוע הזה."

הרמטכ"ל היווני הבטיח להעניק עיטורים לצוות על שירותם, אך נראה כי מטרת המפגש הייתה גם לבלום דליפות נוספות לתקשורת ולהרגיע את הרוחות. חשיפת האתגרים הללו מעלה שאלות קשות לגבי מוכנותו של הצי היווני למשימות מורכבות באזורי עימות כמו הים האדום, ומדגישה את הצורך הדחוף בשדרוג הציוד והאמצעים העומדים לרשות הכוחות הימיים. יש לציין כי המידע מבוסס על דיווח בתקשורת היוונית, וטרם התקבלה תגובה רשמית מצד הצבא היווני לטענות אלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר