הרפורמיסט מול "המקורב של חמינאי": בשבוע הבא - הסיבוב המכריע של הבחירות באיראן

בתום הסבב הראשון, מסעוד פזשכיאן הרפורמיסטי מוביל במעט על סעיד ג'לילי המקורב לחמינאי • שר הפנים הודיע כי סבב שני של הבחירות ייערך כבר ביום שישי הקרוב בהיעדר רוב של 50 אחוזים לאחד המועמדים

ספירת קולות באיראן . צילום: Wana News Agency via REUTERS

הסבב הראשון הסתיים בלי הכרעה: שר הפנים האיראני הודיע הבוקר (שבת) על סבב בחירות שני לנשיאות שיתקיים ביום שישי הבא ה-5 ביולי, לאחר שאף מועמד לא השיג 50 אחוזים. המועמדים בסבב השני הם מסעוד פזשכיאן הרפורמיסטי, שנמצא ביתרון קטן, לבין סעיד ג'לילי השמרן והמקורב לחמינאי.

לאחר ספירה של כ-19 מיליון קולות, לפזשכיאן יש כ-8.3 מיליון (43.7%) ולג'לילי 7.18 מיליון (37.8%). המועמדים האחרים, מוחמד באקר קאליבאף ומוסטפא פורמוחמדי - עם - 2.67 מיליון ו-0.158 מיליון בהתאמה. 

אחוז ההצבעה בבחירות היה בשפל היסטורי - ועמד על סך 40% בלבד - הנתון הנמוך ביותר מאז המהפכה האסלאמית. 

מסעוד פזשכיאן,

מסעוד פזשכיאן הוא מנתח לב הנמצא בזרם הרפורמיסטי, הפתוח יותר לניהול משא ומתן עם המערב בנושא פרויקט הגרעין, בעיקר משיקולים כלכליים, אך נחשב נאמן למנהיג העליון חמינאי. כרפורמיסט הוא יכול אמנם לקדם פשרות בענייני פנים - ועדיין לתמוך בהשמדת ישראל. על כן, הגדרות כמו "קיצוני" או "מתון" שנשמעות בישראל הן חסרות משמעות.

סעיד ג'לילי. (צילום ארכיון), צילום: אי.אף.פי

סעיד ג'לילי השמרן שהתמודד בבחירות 2013 ללא הצלחה שימש בעבר נציגו של המנהיג העליון חמינאי במועצה לביטחון לאומי באיראן והיה בעל קשרים הדוקים עמו, וכן בעל ניסיון של 18 שנה במשרד החוץ במדינה. הוא אהוב על ה"בייס" של משמרות המהפגה ופונה למצביעים בפריפריה. הוא מועמד שצפוי לעורר התנגדות במערב במידה וייבחר, אך עלול לעורר התנגדות גם בקרב זרמים פוליטיים בתוך איראן עצמה. בהקשר הישראלי, הוא עשוי לחתור לשקט מדומה על מנת להתעצם 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר