היעד של נסראללה: סיום המלחמה בעזה ללא עסקת חטופים

ככל שצה"ל מתקדם ברפיח, בחיזבאללה מגבירים את קצב האש כדי למשוך כוחות לצפון - ולדחוף להפסקת אש כפויה • פרשנות

באיראן ממשיכים להפעיל לחץ. נסראללה ובכירים איראנים, אתמול. צילום: רשתות ערביות

במחנה הפרו־איראני מכבידים את הלחץ על ישראל. מטרתם היא לדחוף לסיום המלחמה ללא עסקת חטופים וללא נורמליזציה עם סעודיה. ככל שצה"ל מתקדם בתמרון ברפיח, בחיזבאללה מגבירים את קצב האש כדי למשוך כוחות לצפון - ולדחוף להפסקת אש כפויה בעזה.

מנהיג ארגון הטרור, חסן נסראללה, הבהיר בנאומו בשישי כי מבחינת הציר של טהרן, מדובר ב"מלחמת קיום גורלית", שתשפיע רבות על המזרח התיכון. הוא עדיין מגדיר את הגבול הבוער בצפון בתור "חזית תמיכה בעזה".

נסראללה (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

בדאחייה בביירות מבינים שהכרעת הכוח הצבאי של חמאס ברצועה, ופירוקו ליחידות גרילה מוגבלות ביכולותיהן, תשבור את טבעת האש שאיראן ניסתה לחשל מסביב לישראל. התפתחות כזו תאפשר לממשלה להתקדם בשבועות הקרובים לעסקת חטופים, ובהמשך, אולי, לכינון יחסים עם ריאד. שם, אגב, עדיין לא שוללים את האפשרות של נורמליזציה, למרות התמרון ברפיח, ובתנאי להתקדמות בסוגיה הפלשתינית. חשוב מכך, לצה"ל יהיה חופש תמרון רחב יותר מול חיזבאללה, ללא האיום הצבאי של חמאס מדרום.

על הדאגה של טהרן, יכול להעיד רצף דילוגיו של עלי באקרי כני. מחליפו של שר החוץ האיראני קיים אתמול פגישות עם צמרת חיזבאללה וחמאס. בביירות הוא שוחח עם נסראללה לגבי "ההתפתחויות בחזיתות". אחר כך נסע לדמשק, שם נפגש עם סגנו של סינוואר, חליל אל־חיה, המעורב במו"מ לעסקת חטופים.

פגישת בכירי חמאס עם חמינאי, צילום: אי.פי

איתות אחר הגיע מכיוונו של המנהיג העליון של איראן. האייתוללה עלי חמינאי טען השבוע כי המלחמה בעזה סיכלה את תוכנית הנורמליזציה עם סעודיה. לא בכדי הוא הזכיר את הסוגיה, שעלתה בנאומו של ביידן ביום שישי. האמריקנים חותרים לקדם כינון יחסים בין ריאד לירושלים, בסוף מפת הדרכים לסיום המלחמה. על כן, בטהרן פועלים נגד המהלך בשני מישורים. ראשית, הם מפעילים לחץ על חמאס להקשיח עמדות במו"מ, ודואגים להדלפות מגמתיות על כך בכלי תקשורת המזוהים איתם, כמו הערוץ "אל־מיאדין" והעיתון "אל־אחבאר". שנית, הם דוחפים את חיזבאללה להסלים את החזית הצפונית.

מכאן שבחיזבאללה לא חוששים מהאיומים בדבר מלחמה כוללת שמועדה הולך ומתקרב. להפך: סגן מזכ"ל ארגון הטרור, נעים קאסם, אמר שהם מוכנים למלחמה כזאת. למעשה, מלחמה כוללת בצפון, לפני סיום הפירוק הראשוני של חטיבת חמאס ברפיח, תאלץ את ישראל לסיים את המערכה בעזה ללא הכרעה בסיסית, ללא עסקת חטופים ובטח ללא נורמליזציה עם סעודיה. אכן, המראות מכמירי הלב מהצפון דוחקים בממשלה לצאת למתקפה שתשיב את הביטחון לגזרה.

קאסם סולימאני וחמינאי. היה בכיר מראיסי, צילום: אי.אף.פי

למרות זאת, את החשבון עם נסראללה נצטרך לסגור אחרי סינוואר. צעד חכם יותר יהיה להרחיב קודם את הפעולה ברפיח, בדיר אל־בלח ובחאן יונס. להאיץ את הלחץ הצבאי ככל הניתן, כדי לדחוק את חמאס לעסקת חטופים תוך פירוק יכולותיו. לא בטוח שלישראל יהיו שבועות ארוכים להשלים את המשימה. ייתכן שמעבר לשריפות ענק, חיזבאללה מתכנן פיגוע אסטרטגי שיגרור את ישראל למלחמה כוללת מול לבנון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר