"הציונות כבר לא מוגדרת בתור גזענות": שינוי הכיוון של החינוך בסעודיה

דו"ח של המכון לניטור שלום וסובלנות תרבותית בחינוך בית ספרי חושף את השינוי שעוברים בתי הספר במדינה הערבית • כך למשל, התלמידים לא לומדים יותר להגדיר את הציונות בתור "תנועה אירופית גזענית שמטרתה לגרש את הפלשתינים" • למרות שינויים אלה, השואה עדיין נעדרת מתוכנית הלימודים וישראל עדיין מכונה "הכיבוש הישראלי" או "הכובשים הישראליים"

הרצוג: "הסכם נורמליזציה עם סעודיה הוא גיים צ'יינג'ר" || צלם: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו

"הציונות כבר לא מוגדרת בתור גזענות": המכון לניטור שלום וסובלנות תרבותית בחינוך בית ספרי (IMPACT-se) מפרסם החודש דו"ח לשנת 2024-2023, שעקב אחרי שינויים בתוכנית הלימודים הסעודית.

הניתוח כולל סקירה מקיפה של 371 ספרי לימוד מתוכנית הלימודים הלאומית של הממלכה, שפורסמו בין השנים 2024-2019. הוא מציג שינוי הדרגתי, אך מדוד בכל הנוגע ליחס לישראל ולדתות שאינן האסלאם. השינוי הזה, כך נראה, מוכתב מגבוה על ידי בית המלוכה הסעודי, שאותו מוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

אחראי על השינוי, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, צילום: איי.פי

על פי הדו"ח, תוכנית הלימודים אמנם מציגה את "המסירות של סעודיה לסוגיה הפלשתינית", אבל במקביל היחס לציונות השתנה. כך למשל, התלמידים לא לומדים יותר להגדיר את הציונות בתור "תנועה אירופית גזענית שמטרתה לגרש את הפלשתינים", או שהמטרה הבסיסית של הציונות היא "להרחיב את גבולותיה של המדינה ולהשתלט על אדמות ערב, בארות נפט ואתרים הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים".

לפי הדו"ח, ישראל עדיין לא מופיעה במפות בתוכנית הלימודים, אך במקרים מסוימים השם "פלשתין" שהופיע על כל שטח ארץ ישראל הוסר באופן שיטתי. למרות שינויים אלה, השואה עדיין נעדרת מתוכנית הלימודים וישראל עדיין מכונה "הכיבוש הישראלי" או "הכובשים הישראליים" בהקשר למלחמת העצמאות ב-1948.

ישראל עדיין לא מופיעה במפות, צילום: דו"ח מכון IMPACT-se

באחת הדוגמאות המבואות בדו"ח, נכתב על ספר לימוד מכיתה י"ב במגמה למדעי החברה. הספר שהחל משנת 2023 הוסר מהתוכנית, לימד ש"ציונים" ניסו להצית בכוונה את מסגד אל-אקצא ב-1969. כפי שתועד בעבר, האחראי להצתה היה בכלל תייר אוסטרלי נוצרי קנאי בשם מייקל רוהאן.

דוגמה אחרת היא גרסאות של ספרי לימוד למדעי החברה לכיתות ה' ו-ט'. בספרים אלה לא מופיעה ישראל על המפה. בגרסאות של שנת 2022 היתה כתוב פלשתין באותו אזור ובגרסאות של שנת 2023 לא מופיע שם כלל.

בתוך כך, על פי ממצאי הדו"ח, תיאורים שליליים של "כופרים" ופוליתאסיאטים (מי שמאמין ביותר מאל אחד) הופחתו וצומצמו. כך גם תיאורים של מנהגים שונים של העדה השיעית באסלאם ושל הזרם הסופי, בתור כפירה.

תיאורים שליליים של "כופרים" הופחתו וצומצמו, ריאד (ארכיון), צילום: GettyImages

בהמשך למגמות שהודגשו בדו"חות הקודמות של המכון, כל הדוגמאות הבעייתיות שמקדמות ג'יהאד ומות קדושים הוסרו או עברו שינוי. באותו מישור, חלו שיפורים משמעותיים בכל הנוגע ביחס למגדר, אם כי ספר הלימוד שומר על גישה מסורתית לגבי התפקידים המגדריים בחברה ובבית.

יתר על כן, נמצא כי הוסרו תכנים הומופוביים רבים מאוד. עם זאת, צוין במכון כי בסעודיה עדיין אוסרים על תלמידים להתלבש "שלא לפי המגדר שלהם" (כלומר שנשים ילבשו מכנסיים למשל).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר