סופו של "הקצב מטהרן": נשיא איראן אברהים ראיסי נהרג בתאונת מסוק בגיל 63

נשיאה השמיני של איראן נהרג בגיל 63 בזמן ששב מביקור באזרבייג'ן • כיהן במספר משרות במערכת המשפט של איראן, ביניהן התובע הכללי ונשיא בית המשפט העליון

נשיא איראן ראיסי. צילום: רויטרס

מותו של "הקצב מטהרן": נשיאה השמיני של איראן, איברהים ראיסי נהרג בתאונת מסוק בזמן ששב מביקור באזרבייג'ן, כך מסרו הבוקר גורמים רשמיים בטהרן.

ראיסי נולד בשנת 1960 והתייתם כשהיה בן 5 מאביו. את לימודי האסלאם הוא החל בגיל 15 בעיר קום הקדושה לשיעה. את לימודיו סיים כשהוא מקבל תואר דוקטור מאוניברסיטת השהיד מוטאהרי, בתורת המשפט ויסודות ההלכה האסלאמית. מעבר לכך על פי האתר הרשמי שלו מחזיק נשיא איראן גם בתואר שני בתחום המשפט הבינלאומי, אך לא מצויין המוסד האקדמי ממנו רכש תואר זה.

ראיסי, צילום: GettyImages

בעקבות השכלתו המשפטית מונה האיש בשנת 1981 לתובע הראשי של העיר כרג'. מינוי זה היה הראשון בשורת מינויים משפטיים כאשר ב1985 הוא ממונה לסגן התובע של טהראן. הכהונה הזו היא גם שנתנה לאיש את הכינוי "הקצב של טהראן" ו"התליין מטהראן", זאת כיון שבשנת 1988 הוא היה אחד מארבעת האנשים שהיו אחראים להוצאות להורג של מתנגדים למשטר האייתללות.
המידע על כמות המוצאים להורג אינו ברור עד הסוף אולם מדובר במספר גדול מאד של בני אדם גם על פי ההערכות הממעיטות. (ההוצאות להורג נמשכו כחמישה חודשים ומספר המוצאים להורג נע בין 4,482 ל-30,000 מתנגדי משטר).

ראיסי המשיך לעלות במדרגות מערכת המשפט האיראנית כאשר בשנת 2004 הוא ממונה לכהן בבית המשפט העליון של המדינה כסגן של נשיא בית המשפט. בהמשך ב2014 הוא ממונה לתובע הכללי של איראן, בשנת 2016 מתמנה האיש לאחת המשרות היוקרתיות ביותר במדינה, יו"ר קרן הצדקה הגדולה אסתאן-י קודס-י ראזאווי, קרן שמנהלת את מסגד האימאם רזא, אחד המתחמים הגדולים בעולם המקודשים לאסלאם השיעי.

אסמאעיל הניה ונשיא איראן ראיסי, ארכיון, צילום: איי.פי

בתום כהונה זו ממונה ב2019 ראיסי לנשיא בית המשפט העליון של הרפובליקה האסלאמית. בשנת 2021 התמודד ראיסי, בפעם השנייה, לנשיאות איראן וזכה בתפקיד. הגורמים שתמכו בו הנם חוגי השמרנים במדינה כשמעמדו בחוגים אלו הוא היה כה חזק עד שהוא הוזכר לא פעם כיורש אפשרי של המנהיג הרוחני העליון עלי חמנאי. ראיסי היה חבר גם במועצת המומחים האיראנית מטעם מחוז דרום ח'וראסאן, ונבחר לראשונה לתפקיד זה בבחירות 2006.

נשיא איראן החזיק בעמדות נוקשות מאד ביחס לישראל ואף ציין פעם כי הוא מוכן לקיים יחסים דיפלומטיים עם כל מדינה בעולם למעט ישראל. בהקשר לכך בנאום שנשא בטהרן ב2023 במסגרת "יום הצבא" האיראני, אמר ראיסי "כל טעות שישראל תעשה נגד איראן תגרור תגובה קשה מצד הכוחות האיראניים, שתוביל להשמדה של חיפה ותל אביב".

בנאום קודם בשנת 2022 אמר האיש "אם האמריקנים רוצים לדעת מה ההשפעה של פעולותיהם ותנועותיהם באזור, עליהם להסתכל על עמדותיהם של האומות באזור בעיניים פקוחות, בשעה שהשנאה לציונים ולפשעי המשטר שלהם מתגברת בלבבות עמי האזור כל הזמן".
כן בנאום באו"ם בשנה שעברה אמר "אין מנוס מהקמת ממשלה פלשתינית לגיטימית וירושלים תהיה בירת המדינה הפלשתינית. המשטר הכובש בירושלים הוא מקור הטרור המרכזי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר