בני החסות של קאסם סולימאני: מאחורי ארגון גדודי חיזבאללה שמחזיק בישראלית אליזבט צורקוב

הארגון הוקם ב-2003 כדי להילחם בשרידי משטר סדאם חוסיין והאמריקניים • המפקד אל-מוהנדיס חוסל ב-2020 יחד עם מפקד כוח קודס • גדודי חיזבאללה צברו תאוצה ב-2014 לאחר שהמשטר בטהרן הפך לפטרון בעקבות נוכחות דאעש

אנשי גדודי חיזבאללה מתאמנים בעיראק // צילום: רשתות ערביות

עם עשרות אלפי לוחמים וללא קשר לארגון הנושא את אותו שם בלבנון: גדודי חיזבאללה בעיראק, שמחזיק בישראלית אליזבט צורקוב, הוקם לפני כ-20 שנים, בשנת 2003. הארגון, פרי יצירתה של איראן, הוקם כדי להילחם בשרידי משטרו של סדאם חוסיין והכוחות הסוניים במדינה, וכן בכוחות האמריקניים שפלשו.

מי שהקים את הארגון היה כוח קודס של משמרות המהפכה. תחת שרביטו של קאסם סולימאני, עברו אנשי הארגון אימונים והכשרה בלבנון.

בשנת 2007 פתח הארגון בסדרת תקיפות נגד כוחות צבא ארה"ב בעיראק והסב לו אבידות כבדות. גל התקיפות הביא לפעולה נרחבת נגד הארגון מצד האמריקנים והממשלה העיראקית.

בשבי הארגון הפרו-איראני. אליזבט צורקוב, ישראלית ממוצא רוסי שנחטפה בעיראק ומוחזקת בידי חיזבאללה, צילום: שימוש בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

מפקד הארגון עד לפני שלוש וחצי שנים היה אבו מאהדי אל-מוהנדיס, עיראקי בעל אזרחות איראנית ואיש כוח קודס ונחשב ליועץ קרוב של סולימאני. השניים גם חוסלו יחד בינואר 2020. את אבו מאהדי החליף אחמד אל-חמידאווי, שעומד בראש הארגון עד היום.

נקודת המפנה שהפכה את גדודי חיזבאללה לכוח משמעותי בהרבה בעיראק התרחשה בשנת 2014, כשמחבלי ארגון דאעש איימו על מרכזי האוכלוסייה השיעית בעיראק והתבוסה הפכה לאפשרות ממשית. הארגון הוכנס תחת המטריה של ארגון "הגיוס העממי", חש'ד א-שאעבי, והחל לזכות לתמיכה מוגברת ונשק מתקדם מפטרוניו האיראניים.

תחת המטריה השיעית הרחבה זכה הארגון לגידול חסר תקדים בכוחו. בשנת 2015 התגאה הארגון בלא פחות מ-30 אלף לוחמים פעילים. חלקם נשלחו לסוריה כדי לסייע למשטרו אסד במלחמת האזרחים. לצד הגידול בכוחו החל הארגון להצטייד ברקטות לטווח ארוך.

תיעוד חיסולו של קאסם סולימאני

צורקוב, אזרחית ישראלית ורוסית, נעדרת מזה כמה חודשים בעיראק. היום (רביעי) חשפה ישראל כי היא מוחזקת על ידי המיליציה השיעית "כתאאב" של גדודי חיזבאללה. צורקוב עודנה בחיים ובישראל רואים כרגע את עיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה, אך פועלים כל העת במאמצים להביא לשחרורה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר