חלקי חילוף של מטוסי "טורקיש איירליינס", המשופצים במערב אירופה, נמכרים דרך חברות תיווך בטורקיה לחברה שמקושרת למשמרות המהפכה.
מדובר בחלקים של מטוסי איירבוס, שהגיעו בכמות גדולה לחברת "מהאן אייר" האיראנית דרך חברות טורקיות.
מכונאי מטוסים, שביקש לדבר בעילום שם עקב הסיכון הגבוה, סיפר לכותב שורות אלו: "טורקיש מכרו לנו שני מטוסי A340 שפורקו באיסטנבול. ב־2021 נשלחו החלקים לאיראן דרך רוסיה, וכעת הם מגיעים ישירות מטורקיה".
לטענת עובדים במהאן - טורקיש, לכאורה מתוך ידיעה מיהו הנמען הסופי של החלקים, מוכרת חלקי מטוסים ומכשור לחברת Tarmac Aerosave בספרד ובצרפת, אחת הספקיות הגדולות ביותר של חלקי חילוף למטוסי נוסעים.
במתקני החברה עוברים החלקים המפורקים שיפוץ, ואז נשלחים למתווכים הטורקים - שבתורם מעבירים את המשלוח במעבר יבשתי לאיראן.
"היו מקרים שבהם חלקי חילוף מספרד ומצרפת הוסעו דרך איראן, כביכול עבור חברת 'איתיחאד' האמירותית, אך סיימו את המסע במהאן אייר", הוסיף עובד בחברה האיראנית.
"ישראל היום" צפה בראיות, הקשורות לכאורה להעברות הנטענות, אך נמנע מלפרסמן בגלל רגישות הנושא והסיכון לחיי המעורבים.
איש צוות אוויר במהאן הוסיף כי לא מדובר רק בחלקי חילוף. "איירבוס A340-642 עובר כרגע תחזוקה מאסיבית בהאנגר בנמל התעופה חומייני", סיפר. "אומרים שהוא מיועד להיחכר לוונצואלה. חברות השירות הטכני שלנו רכשו לאחרונה חלקים נוספים מצרפת ומספרד, כולל מנועים, דרך חברות טורקיות".
ניתוק של מערכת המעקב
לחברת מהאן אייר יש כעת 64 מטוסי נוסעים, שפחות ממחציתם זמינים לטיסות. 13 מהזמינים הם מדגם A310, ו־14 נוספים מדגם A340. מטוסי 340 נשמרים לטיסות להודו, סין, תאילנד, איחוד האמירויות וטורקיה. ארבעה מטוסי 340 מוחכרים - שניים לסוריה מאז 2017, ושניים ל־ConViasa הוונצואלית.
בקרוב, לפי איש צוות האוויר של מהאן, יהיה לוונצואלה עוד מטוס איראני בצי.
להגעת מטוסי טורקיש לשעבר לידי איראן יש עוד ממד: לפני ימים אחדים, המריאו ארבעה מטוסי איירבוס A340-311/313 מדרום אפריקה לאוזבקיסטן. במהלך הטיסה הטייסים הכריזו על מצב חירום ושינו את מסלולם, תוך כדי שהם מנתקים את מערכת המעקב. בפועל, מהאן אייר רכשה את ארבעת המטוסים המדוברים באמצעות חברות קש או מתווכים בדרום אפריקה, הונג קונג ובורקינה פאסו.
רשת מתווכים מסועפת
כדי לעקוף את הסנקציות ולהשיג מטוסים, טיפחה מהאן לאורך שנים רשת מתווכים בארמניה, עיראק, קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן ומדינות אחרות.
בין 2005 ל־2011, החברות Blue Sky ו־Vertir Airlines היו הספקיות בארמניה - עד שהוטלו סנקציות על שתיהן.
אל תוך 2021 המשיכו האיראנים ב"ארמניה איירווייז" לרכישת מטוסים, אך בהתערבות מחלקת המדינה האמריקנית הפכה ארמניה לא בטוחה לעקיפת הסנקציות. "עכשיו טורקיה תפסה מקומה כמקור עיקרי לחלקי חילוף", טענו עובדים במהאן.
תגובת טורקיש איירליינס וחברת Tarmac Aerosave לא התקבלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו