סקר מדאיג: 60% מהגרמנים מתנגדים למכירת נשק לישראל

המגזין "שטרן" מצא כי לא רק בשמאל הגרמני קיימת התנגדות עזה לאספקת ציוד צבאי לישראל אלא גם בימין הפופוליסטי • 75 אחוזים מתומכי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הביעו התנגדות למכירת הנשק

הפגנה אנטי ישראלית בברלין. צילום: איי.אף.פי

סקר חדש בגרמניה מראה כי רוב הגרמנים מתנגדים להמשך משלוחי הנשק לישראל. תוצאות הסקר שנערך על ידי המגזין "שטרן" הגרמני הראו כי כ – 60% מכלל הגרמנים מתנגדים לאספקת נשק לישראל. רק 31% תמכו בהמשך אספקת נשק לישראל, בעוד 9% לא הביעו דעה בנושא.

הסקר בחן גם את האופן שבו התומכים והמתנגדים למכירת נשק לישראל מצביעים והעלה כמה ממצאים מפתיעים. המפלגה עם אחוז המתנגדים הקטן ביותר למכירת נשק בישראל היא דווקא "הירוקים" ש-50% ממצביעיה התנגדו למכירת נשק, בעוד 39% ממצביעיה תמכו בהמשך אספקת הנשק לישראל.


שרת החוץ של גרמני: "חמאס נחוש להעביר את האלימות לגדה המערבית - אסור שיצליח" // שגרירות גרמניה בישראל

כזכור, מי שהלכה למעשה עיכב את מכירת הנשק לישראל היו דווקא נציגי הירוקים בקואליציה, היו שרת החוץ אנלאנה ברבוק וסגן הקנצלר רוברט האבק שביקשו שישראל תספק הצהרה בכתב שהיא עומדת בדרישות החוק והאמנות הבינלאומיות בעת שימוש בנשק גרמני, וזאת מתוך חשש שגרמניה תהיה מעורבת בעקיפין בהפרות אמנות בינלאומיות, מה שעשוי לחשוף אותה לתביעות בבתי משפט בינלאומיים.

גם בקרב שאר מפלגות הקואליציה נרשמת התנגדות למכירת נשק לישראל כאשר בקרב תומכי מפלגת ה SPD שבראשה עומד קנצלר גרמניה אולף שולץ, 60% מהמצביעים מתנגדים להמשך אספקת נשק לישראל. יצוין כי רק לאחרונה הבטיח הקנצלר מעל בימת הפרלמנט הגרמני שבקרוב מאוד יועברו משלוחי נשק לישראל. גם בשותפה הקואליציונית הנוספת, מפלגת ה FDP, נרשם רוב המתנגד להעברת הנשק לישראל כאשר 52% התנגדו לעניין. גם 56% ממצביעי מפלגת האיחוד הנוצרי הדמוקרטי אשר נחשבת כתומכת בישראל התנגדו גם הם לשליחת נשק לישראל.

תומכי ה"אלטרנטיבה לגרמניה" בארפורט, צילום: אי.פי.אי

התנגדות משמעותית נרשמה באזור הגיאוגרפי של מזרח גרמניה שבו מתגוררים כחמישית מתושבי המדינה. 75% מתושבי מזרח גרמניה מתנגדים למכירת נשק לישראל בעוד רק 16% תומכים בסיוע למדינת ישראל. במזרח גרמניה ישנם אנשים רבים אשר בוחרים להצביע למפלגות השמאל והימין הפופוליסטי. תומכי מפלגת הימין הפופוליסטי "אלטרנטיבה לגרמניה" (AFD) אשר טוענים פעמים רבות כי הם תומכים בישראל ומתנגדים להגירה מוסלמית רשמו התנגדות משמעותית למכירת נשק לישראל כאשר 75% ציינו כי הם מתנגדים לסיוע.


שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, צילום: אי.פי.אי

רמת ההתנגדות הגבוהה ביותר לשליחת נשק לישראל נרשמה בקרב תומכי מפלגת השמאל הפופוליסטי (BSW) בראשות זארה וגנקנכט שאמנם לא נוקטת בעמדה ברורה לגבי ישראל, אך רבים מהמועמדים שבה תומכים בפלשתינים. 85% ממצביעי המפלגה התנגדו להמשך סיוע לישראל באמצעות אספקת נשק בזמן מלחמתה בארגון הטרור חמאס.

על פי הערכות ומחקרים, גרמניה היא יצואנית נשק מרכזית ונמצאת במקום השני באספקת ויצוא נשק לישראל, אחרי ארצות הברית, דבר אשר מדגיש עוד יותר את חשיבות המשך השת"פ בין המדינות בתקופה המאתגרת שחווה מדינת ישראל. לפי הדיווחים, למרות שגרמניה לא הכריזה באופן רשמי על הפסקת אספקת הנשק לישראל, הרי שישנו ריסון משמעותי ומזה חודשים רבים שגרמניה לא מאשרת יצוא נשק לישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר