דיווח: בלגיה פתחה בחקירה נגד צלף צה״ל ששירת בעזה בחשד ל״פשעי מלחמה״

העיתון "Le Soir" דיווח על חקירה שנפתחה נגד חייל בעל אזרחות כפולה מהיחידה הרב-ממדית • בתחקיר מופיעים חומרים של עיתונאי פלשתיני המייחס ליחידה מספר מקרי ירי באזרחים לא חמושים • שר המשפטים הבלגי: אם יימצאו הוכחות לפשעי מלחמה, החייל עלול לעמוד לדין בבלגיה או בביה"ד הפלילי בהאג

לוחמי צה"ל ברצועה (המצולמים לא קשורים לכתבה). צילום: דובר צה"ל

התביעה הפדרלית בבלגיה פתחה בחקירת חשד לפשעי מלחמה נגד חייל בעל אזרחות כפולה, ישראלית-בלגית, המשרת ביחידת צלפים של צה"ל בעזה. כך דווח הערב (שישי) בעיתון הבלגי "Le Soir".

לפי הדיווח, ההחלטה לפתוח בחקירה מתבססת על תחקיר של העיתון "Morgen" על שירותו של החייל, תושב העיר אוקל, כצלף ביחידה הרב-ממדית הפועלת ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה. באותו תחקיר מופיעים חומרים של עיתונאי פלשתיני בשם יוניס טיראווי אשר פרסם סרטון באורך 38 דקות שבו הוא עוקב אחר פעילות היחידה הרב-ממדית.

העיתונאי מייחס ליחידה זו מספר מקרי ירי באזרחים לא חמושים לטענתו, שתועדו והופצו ברשת על ידי חיילים ישראלים.

פעילות צה"ל ברצועת עזה (ארכיון), צילום: ללא

החייל הישראלי-בלגי מופיע במספר תמונות של חברי היחידה, אם כי פעולותיו האישיות אינן מתוארות בפירוט בסרטון. עם זאת, "Morgen" דיווח כי מצא תמונה של החייל במדים כשהוא מתפעל רובה צלפים.

במסגרת התחקיר, טיראווי ראיין חבר אמריקני ביחידה, שתיאר הוראות לבצע ירי על כל גבר "בגיל נשיאת נשק" באזורים מסוימים, וכן על אנשים המפנים גופות. לדברי המרואיין, הצלפים יכולים לירות ממרחק של יותר מ-1,200 מטרים.

דובר צה"ל

שר המשפטים הבלגי, פול ואן טיגכלט, אישר את פתיחת החקירה וציין כי החייל, בעל האזרחות הכפולה, אינו מתגורר בבלגיה מאז 2022. השר הדגיש כי "לישראל יש זכות להגנה עצמית, אך זה לא פוטר אותה מהחובה לכבד את החוק ההומניטרי הבינלאומי".

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג , צילום: AP

השר הוסיף כי אם יימצאו הוכחות לפשעי מלחמה, החייל עלול לעמוד לדין בבלגיה או בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

על פי הדיווח ב-"Le Soir", נעשה ניסיון ליצור קשר עם אביו של החייל הישראלי-בלגי, אך לא התקבלה תגובה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר