"יהודים לגז": מיצג אנטישמי בלב אוניברסיטה בפולין

מפגן מחאה פרו פלשתיני באוניברסיטה של קרקוב הפך למיצג מחריד של שנאת יהודים רצחנית, קילומטרים ספורים מהמחנות בהם הושמדה יהדות אירופה • סטודנטים יהודים וישראלים הודו כי הם מרגישים לא בטוחים בקמפוס

העיר קרקוב בפולין. צילום: איי.פי

שלט מזוויע בפולין: ביום שבו חוסל יחיא סינוואר נתלה בקמפוס האוניברסיטה הייגלונית בעיר קרקוב בפולין שלט שקורא לשלוח "את היהודים לגז". השלט נתלה באוניברסיטה המפורסמת ביותר בקרקוב במרכז התיירותי ההומה של העיר, מרחק הליכה קצר מהרובע היהודי לשעבר שמושך לקרקוב תיירים רבים מכל העולם. תיירים רבים גם מגיעים לקרקוב כדי לבקר במחנה ההשמדה אושוויץ שנמצא לא רחוק מהעיר ושבו נרצחו כמיליון יהודים בזמן השואה.

 

השלט "יהודים לגז" באוניברסיטה בפולין, צילום: רשתות חברתיות

שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה הגיב: "בזמן שהמדינה היהודית נלחמת כדי להפוך את העולם למקום בטוח יותר, שונאי ישראל באוניברסיטה הייגלונית בקרקוב קוראים לרצוח את היהודים בגז, כמו שנעשה לא הרחק משם באושוויץ. אני קורא לרשויות הפולניות לבחון היטב מה מתרחש בקמפוס הזה."

על הקמפוס המרכזי באוניברסיטה הייגלונית בקרקוב השתלטו לפני חודשים אחדים מפגינים אנטי-ישראלים. הם הקימו במקום מאהל מחאה ותלו שלטים בוטים נגד ישראל בחצר שפונה לרחוב גרודסקה, שהוא המדרכוב הראשי שחוצה את העיר העתיקה של קרקוב.

סטודנטים ישראלים ויהודים שלומדים באוניברסיטה הייגלונית אמרו שהם מרגישים מאוימים מהבריונות האנטישמית שהם רואים סביבם. פניות לרשויות העיר של קרקוב ולשלטונות האוניברסיטה הייגלונית לא גרמו לפי שעה לשום שינוי.

האוניברסיטה הייגלונית היא העתיקה ביותר בפולין ונחשבת לאחת הטובות במדינה. לאוניברסיטה היסטוריה ארוכה ומדממת בהקשר היהודי. לאחר שהוקמה, היהודים לא הורשו ללמוד בה ולא פעם השתתפו הסטודנטים שלה בפרעות ביהודי המקום. לפני השואה הופלו הסטודנטים היהודים באוניברסיטה בצורה קשה, והוכרחו לשבת בנפרד במה שכונה אז "ספסלי הגטו". בשנת 1968 התנהלה בפולין ובין כותלי האוניברסיטה תעמולה אנטישמית חריפה שבסופה נאלצו מרבית היהודים שנותרו בפולין לאחר השואה לצאת ממנה. כיום פועלת באוניברסיטה מגמה ללימודי יהדות ועברית, אבל הסטודנטים שלומדים בה חוששים להביע ביקורת פומבית על מה שמתרחש בקמפוס.

בחודש מאי שלח ארגון יהודי פולין ה-TSKZ מכתב פתוח לרקטור האוניברסיטה יאצק פופייל שבו נכתב כי האירועים באוניברסיטה מזכירים את "התקריות האנטישמיות שהתרחשו בין חומות האוניברסיטה לפני 1939, כמו גם את התעמולה הידועה לשמצה של מרץ 1968. התעמולה הזו נהגה להסתיר את המניעים האנטישמיים האמיתיים מאחורי מסך של סיסמאות 'אנטי-ציוניות' כביכול".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר