ה"בילד": למרות ההכחשות - גרמניה חסמה באופן מכוון את אספקת הנשק לישראל

העיתון הגרמני טוען כי החל מחודש מרץ, לא ניתנו בגרמניה רשיונות לאספקת נשק לישראל • הסיבה: אספקה חדשה נבלמה במועצת הביטחון הפדרלית, לדרישת שני השרים מטעם מפלגת הירוקים - שר הכלכלה ושרת החוץ • על פי המידע, עצירת הייצוא תתקיים כל עוד ממשלת ישראל לא תמלא את התנאי אשר הוצב בפניה - להעביר התחייבות כתובה ש"הנשק המגיע מגרמניה לא ישמש לרצח עם"

תיעוד כניסת כוחות אוגדה 162 לצפון רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

עיתון "בילד" הגרמני טוען היום (ראשון) שממשלת גרמניה חסמה באופן מכוון בחודשים האחרונים את אספקת הנשק לישראל, על אף שקיום האמברגו הוכחש כמה פעמים בעבר.

שרת החוץ של גרמניה: "חמאס נחוש להעביר את האלימות לגדה המערבית - אסור שיצליח" (06.09.24) // שגרירות גרמניה בישראל

נושא עצירת מכירת נשק לישראל עלה לדיון בבונדסטג ביום חמישי האחרון, ולווה בטונים גבוהים. יו"ר מפלגת האופוזיציה הראשית CDU, פרידריך מרץ, האשים את הקואליציה השלטת בגרמניה באי מתן רשיונות לאספקת חימושים וחלקי חילוף לטנקים "במשך שבועות וחודשים". ההאשמה גרמה לקנצלר, אולף שולץ, לרוץ בספונטניות אל המיקרופון במליאה ולהשיב: "אנחנו סיפקנו נשק, ונמשיך לספק נשק".

בפועל, החל מחודש מרץ, לא ניתנו בגרמניה רשיונות לאספקת נשק לישראל, ו"בילד" מפרסם כעת את הסיבה: אספקה חדשה של נשק לישראל נבלמה במועצת הביטחון הפדרלית, גוף שבו הקנצלר והשרים הבכירים מכל מפלגות הקואליציה דנים בו באופן סודי ומקבלים את ההחלטה האם לאשר או לדחות עסקאות חדשות למכירת נשק. כפי שאושר ל"בילד" על ידי מספר מקורות בממשלת גרמניה ובחוגים הביטחוניים, עצירת אספקת הנשק נעשתה לדרישת שני השרים מטעם מפלגת הירוקים - שר הכלכלה רוברט האבק, ושרת החוץ אנאלנה ברבוק. כתוצאה מכך, במשך החודשים האחרונים ישראל כלל לא קיבלה נשק גרמני.

קנצלר גרמניה אולף שולץ (ארכיון), צילום: רויטרס

במהלך החודש האחרון משרד הכלכלה הגרמני ענה לשאלת "בילד" בעניין, וטען כי "אין אמברגו על ייצוא נשק לישראל; כל בקשה נבדקת נבחנת לגופה". במציאות, בקשות ישראליות דחופות לאספקת נשק או חלקי חילוף (למשל, חלקי חילוף לטנקים, מסוקים וכד') הושהו. על פי המידע שבידי "בילד", הירוקים חסמו את כל האישורים, כל עוד ממשלת ישראל לא תמלא את התנאי שהוצב בפניה - להעביר לממשלת גרמניה התחייבות כתובה ש"הנשק המגיע מגרמניה לא ישמש לרצח עם". בהיעדר התחייבות חתומה כזו מצד ירושלים, האבק וברבוק התעקשו על עצירת ייצוא הנשק לישראל.

מקורות המעורים בנושא תיארו את הדרישה שהציבו האבק וברבוק כ"אבסורדית", וטענו כי הייתה לה מטרה אחת בלבד: למנוע את אספקת הנשק לישראל. עצם העלאת דרישה שכזו מרמזת כי קיים חשד שישראל מבצעת רצח עם, דבר שנטען כלפי המדינה היהודית רק על ידי אויביה המרים ביותר. גם בהיבט המעשי, לדרישה לא היה כל הגיון, כי הרי אם מדינה כלשהי מתכוונת לבצע רצח עם, לא סביר שחתימה תרתיע אותה מלממש את כוונותיה. במקרה של ישראל נוסף קושי מיוחד, כי לא ברור כיצד ירושלים יכולה להבטיח שלא יימצא גוף בינלאומי אנטי-ישראלי, שיאשים את המדינה היהודית ברצח עם.

שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק (ארכיון), צילום: רויטרס

בתשובה לשאלת "בילד", ציין משרד הכלכלה בראשות רוברט האבק ש"ככלל אין הוא נוהג לספק מידע על החלטות והצבעות במועצת הביטחון הפדרלית". כמו כן, ממשלת גרמניה משתמשת "בכל האמצעים" כדי "לחזק את ההגנה העצמית של ישראל" במסגרת המשפט הבינלאומי, נאמר בתשובה. על פי המידע שבידי "בילד", ממשלת ישראל חתמה על ההתחייבות לפני כמה ימים, וביום חמישי המסמך הגיע לברלין. בהתאם לכך, הקנצלר אולף שולץ יכול היה להודיע בבונדסטג ש"אספקה נוספת של נשק תתבצע בקרוב".

מועצת הביטחון הפדרלית קיבלה החלטה מותנית, לפיה אספקה של חלקי חילוף, שלהם זקוקה ישראל בדחיפות, תאושר אוטומטית כאשר תתקבל מישראל התחייבות חתומה. אולם, עצירת הייצוא של נשק, חימושים וחלקי חילוף למשך חודשים ארוכים, בעיצומה של המלחמה שישראל מנהלת בכמה חזיתות במקביל, מטילה צל כבד על שר הכלכלה רוברט האבק. האבק עלה לכותרות בנובמבר 2023, כאשר נשא נאום תמיכה בישראל, אך, כפי שמתברר כעת, הוא חסם במשך תקופה ארוכה את מכירת הנשק למדינה יהודית.

אנאלנה ברבוק, שרת החוץ (ארכיון), צילום: AP

הדבר חמור במיוחד נוכח העובדה שהשרים מטעם מפלגת הירוקים היו בררנים הרבה פחות, כאשר במועצת הביטחון הפדרלית נדונה אספקת הנשק הגרמני למדינות אחרות. כך, בשלהיי 2023 המועצה אישרה את האספקה של מטוסי קרב לערב הסעודית. בספטמבר 2024 מועצת הביטחון הפדרלית אישרה עסקה לאספקת נשק בהיקף כולל של 336 מיליון אירו לטורקיה, אף על פי שנשיא טורקיה ארדואן ממשיך לתקוף את האזורים הכורדיים ומעניק תמיכה וגיבוי למחבלי חמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר