שנה אחרי 7 באוקטובר: חמאס פועל באירופה באין מפריע

ארגון הטרור מנצל פרצות בחוק כדי לגייס כספים ותמיכה במדינות האיחוד • עמותות ואישים שמזוהים עם האידיאולוגיה שלו ממשיכים לפעול באין מפריע ברחבי היבשת - ומסייעים לו באופן ישיר ועקיף

הפגנה אנטי־ישראלית שהתקיימה בסוף השבוע ברומא. צילום: אי.פי.אי

חמאס מוכר כארגון טרור ברוב המוחלט של מדינות אירופה וגם על ידי האיחוד עצמו, אבל דוח חדש מגלה שגם שנה אחרי טבח 7 באוקטובר עשרות גופים ואישים המזוהים עם הארגון ממשיכים לפעול באין מפריע ברחבי היבשת – ומסייעים לו במישרין ובעקיפין.

הדוח, שפרסם ELNET, ארגון הפועל לחיזוק הקשרים בין ישראל לבין האיחוד האירופי, מגלה כי באמצעות הטעיות ופעולות מנהלתיות סבוכות מצליחים גופים ואישים המזוהים עם חמאס לקדם את האינטרסים של הארגון בקרב פקידים באיחוד האירופי, לספק סיוע חומרי לרצועת עזה, להשפיע על דעת הקהל ולהעניק לגיטימציה לסוכנים המזוהים עם חמאס בעיני מקבלי ההחלטות – זאת בלי להסגיר את קשריהם לארגון הטרור.

גרמניה: פשיטה משטרתית על המרכז האסלאמי בהמבורג | רויטרס

"מודעות מוגברת ל'פעילות האזרחית' של חמאס באירופה הכרחית כדי למנוע מהארגון להפיץ את האידיאולוגיה שלו ולחזק אלימות וקיצוניות", כותבים מחברי הדוח.

ב־ELNET סימנו כ־30 אנשים וארגונים המזוהים עם חמאס שפועלים במדינות אירופה. שלושה מהאנשים המוזכרים בדוח - מג'ד א־זיר, עאדל דוע'מן ומוחמד חנון - וארגון בשם "איגוד הסולידריות של איטליה עם העם הפלשתיני" (ABSPP) הוגדרו ב־7 באוקטובר כגורמי טרור על ידי מחלקת האוצר האמריקנית, משום שהם מגייסים כספים למען חמאס באירופה.

בין הארגונים שמוזכרים בדוח אפשר למצוא את "ועידת הפלשתינים באירופה"; את "המועצה האירופית־פלשתינית ליחסים מדיניים", שהוקמה על ידי גורמים הקשורים לחמאס; את "מרכז השיבה הפלשתיני" שפועל בבריטניה; ואת "VPNK" שמתמקד בגרמניה.

מחברי הדוח מציינים כי חלק מהארגונים הקשורים לחמאס עוקפים את הסנקציות על ידי סגירת ארגונים קיימים ופתיחת ארגונים חדשים. בין השאר, נסגרו ארגונים כמו "הקמפיין האירופי לסיום המצור על עזה" ו"המועצה ליחסי אירופה והפלשתינים", שהוגדרו תומכי טרור, אבל תחתיהן הוקמו גופים חדשים, שאליהם נותבו התרומות.

החבר של קורבין

דפוס דומה מופעל ביחס לאישים קונקרטיים: ברגע שמופעלות עליהם סנקציות, הם לוקחים צעד אחורה ומעבירים את האחריות לגורמים אחרים המקושרים לארגון, שנגדם לא מופעלות סנקציות אישיות על ידי האיחוד האירופי או ארה"ב.

על פי הדוח, הפעיל המרכזי בגרמניה הוא מג'ד א־זיר, אזרח בריטי, שנצפה בעבר בפרלמנט בלונדון יחד עם ראש הלייבור לשעבר, ג'רמי קורבין. בהזדמנות אחרת צולם א־זיר עם איסמעיל הנייה, מנהיג חמאס. א־זיר היה ממקימי הארגון PRC בלונדון בשלהי שנות ה־90, גוף שב־2018 הוכרז על ידי הרשויות בגרמניה כארגון שפועל בשירות חמאס.

א־זיר עם הנייה. פעיל בגרמניה, צילום: ללא

על פי הדוח, הארגונים העיקריים המעורבים בפעילות תומכת חמאס בגרמניה כיום הם "הקהילה הפלשתינית בגרמניה", "התאחדות הערבים והפלשתינים" ו"הוועד הפלשתיני הלאומי המאוחד בברלין".

בבריטניה זוהו 11 אנשים וארגונים כבעלי קשרים לחמאס, שהקימו רשת רחבה של ארגונים. הרשת כוללת ארגוני צדקה כגון Interpal, עמותות הומניטריות כגון "עזרה חינוכית לפלשתינים", וקבוצות קהילתיות כמו "הפורום הפלשתיני".

תומכי חמאס באי הבריטי הקימו גם זרוע תקשורת בשם ערוץ "אל־חיוואר" וקבוצת לובי פוליטי בשם "מרכז השיבה הפלשתיני". הדוח קובע כי "הארגונים האלו מפיצים מסרים רדיקליים של חמאס בתפוצה רחבה".

זיקה לחות'ים

בהולנד הדמות המרכזית המקושרת לחמאס היא אמין אבו רשיד, יליד לבנון, שהיה מעורב בהקמת ארגוני צדקה וארגוני קהילה שמקיימים קשר עם חמאס. אבו רשיד נעצר ב־2023 בחשד לגיוס מיליוני דולרים לחמאס, אך שוחרר ועדיין ממתין למשפט. בהולנד פועלות גם קרנות בולטות המקושרות לחמאס, כמו "קרן אל־אקצא" ו"קרן איסרא".

לפי ELNET, בבלגיה יש נוכחות משמעותית של "סמידון" – ארגון בעל זיקה לשורת ארגוני טרור פלשתיניים ולחות'ים.

ד"ר עמנואל נבון באולפן "ישראל היום" // צילום: גיל קרמר, צילום: ללא

באיטליה בולטת הפעילות של מוחמד חנון, שהקים במהלך עשרים שנות פעילותו ארגונים שונים למען הפלשתינים וארגון מדיה בשם InfoPal. גם על חנון הוטלו סנקציות אמריקניות. הדוח מדגים כיצד הוא ואחרים מפגינים תמיכה נחרצת בחמאס ובמאמצי הטרור שלו.

עמנואל נבון, מנכ"ל ELNET ישראל, קורא לממשלות אירופה לחקור את הארגונים המזוהים עם חמאס הפועלים באדמתן – ולסגור אותם. נוסף על כך הדגיש נבון כי על הבנקים והמוסדות הפיננסיים באירופה לעקוב אחרי הפעילות הכספית של האנשים והארגונים המסומנים בדוח. "אנו קוראים למוסדות רשמיים להשתמש בממצאי הדוח כדי לחשוף לציבור את פעילות גיוס התרומות של חמאס באירופה", הוסיף נבון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר